Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriproblem på Raidkort

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-21 20:24

Jag har en Mac Pro (early 2008) bestyckad med ett originalraidkort. Den senaste veckan har RAID Utility börjat varna att batteriet har havererat...

Battery Status: Battery failed (other than expired)

I eventloggen: Battery failed (code 0x#0 = 18)

Efter en omstart börjar dock batteriet att ladda igen och efter någon timme är status = Okej igen. Det som oroar mig är att detta nu har hänt två gånger på en vecka. Betyder det att batteriet börjar bli kasst och behöver bytas eller kan det finnas någon annan förklaring?

Vad är förresten en normal livslängd på batterier till Apples raidkort?

japp, det ska bytas. Hände mig med, hade AppleCare så det fixade Apple!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-22 08:17

F*ck!

Bara att byta alltså.

Hittade följande manual...

http://manuals.info.apple.com/en_US/Mac_Pro_Early2009_RAID_Card_and_Battery_DIY.pdf

Någon som vet ifall det är några större skillnader mellan 2008'an och 2009'an (förutom artikelnummer)? Tycker att det verkar se ungefär lika dant ut i manualen som i min 2008'a.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-28 08:12

Update!

Nu har maskinen snurrat i över en vecka utan "raidhaveri", så jag är tveksam till att batteriet verkligen är slut... Synd bara att det ska vara så svårt att hitta info. om Apples felkoder.

En fundering... Är det möjligt att köra raidkortet utan batteri? Om datorn är ansluten till UPS har man ju reservkraft även om strömmen går, så det känns lite "tårta på tårta" med ett batteri även internt.

Jag hade en 2008 med Apple Raidkortet.
Kortet är ett "server kort" gjort för att vara i en maskin
som alltid är på. Batteriet är reservkraft för cache för att säkra
filer vid avbrott. Kruxet är att batteriet bara är underhållsladdat
när maskinen är igång. Det räcker alltså inte att bara ha sladden i.
Stod min maskin av mer än en vecka behövdes en riktigt nyuppladdning
som tog många timmar.

Efter några år fick jag också felmeddelanden och batteriet
behövde bytas. Kommer inte ihåg hur mycket det kostade men
det var inget fantasibelopp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-31 08:36

En femhundring får man loss ett batteri för. Kollade med en Apple verkstad. Dock kunde inte ens de svara på vad felkoden betyder

Jag har precis köpt ett nytt RAID batteri till en Xserve - precis samma problem. Servern hade stått avslagen under ett par månader och då "dog" batteriet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-31 08:46

Okej, fick du exakt samma felkod (code 0x#0 = 18)? Min Mac Pro har varit igång oavbrutet, så batteriet kan inte ha blivit urladdat pga. "elbrist". Nu har jag dock inte fått några larm på snart två veckor. Därmed lär nog inte batteriet vara helt slut.

Ursprungligen av lensv:

Okej, fick du exakt samma felkod (code 0x#0 = 18)? Min Mac Pro har varit igång oavbrutet, så batteriet kan inte ha blivit urladdat pga. "elbrist". Nu har jag dock inte fått några larm på snart två veckor. Därmed lär nog inte batteriet vara helt slut.

Jag har "17" istället för "18"

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-31 12:05

Hmm... Undrar vem som kan ha koll på vad dessa felkoder betyder?

Björnström! Hur länge sedan var det som du fick larmet första gången? Enligt loggen verkar din server ha varit avstängt i september och halva oktober, men hade den en längre "vila" även dessförinnan?

Du råkar inte har installerat Lion på den här maskinen förresten?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-02 07:58
Ursprungligen av lensv:

Hmm... Undrar vem som kan ha koll på vad dessa felkoder betyder?

Björnström! Hur länge sedan var det som du fick larmet första gången? Enligt loggen verkar din server ha varit avstängt i september och halva oktober, men hade den en längre "vila" även dessförinnan?

Du råkar inte har installerat Lion på den här maskinen förresten?

En sak till... Har du bytt ditt batteri än? Blev du av med problemet i så fall?

Ursprungligen av lensv:

Hmm... Undrar vem som kan ha koll på vad dessa felkoder betyder?

Björnström! Hur länge sedan var det som du fick larmet första gången? Enligt loggen verkar din server ha varit avstängt i september och halva oktober, men hade den en längre "vila" även dessförinnan?

Du råkar inte har installerat Lion på den här maskinen förresten?

Den har inte varit avstängd - däremot har jag inte startat om den. Det är då felmeddelandet skrivs i loggen.

Ursprungligen av lensv:

En sak till... Har du bytt ditt batteri än? Blev du av med problemet i så fall?

Batteriet ligger på bordet...men servern står i vår nuvarande serverhall hos IP-Only i Järfälla. För långt bort för att motivera resan på denna server som inte är i produktion. Återkommer när vi bytt!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-03 09:37
Ursprungligen av Björnström:

Den har inte varit avstängd - däremot har jag inte startat om den. Det är då felmeddelandet skrivs i loggen.

Du skrev tidigare att servern har varit avslagen ett par månader. Var det inte det som orsakade ditt batteriproblem från början? Hur länge sedan var det i så fall som detta hände?

Vilket OS kör du förresten på denna server?

Citat:

Batteriet ligger på bordet...men servern står i vår nuvarande serverhall hos IP-Only i Järfälla. För långt bort för att motivera resan på denna server som inte är i produktion. Återkommer när vi bytt!

Ser fram emot det!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-12 11:30

Eftersom batteriet har jobbat på skapligt de senaste veckorna har jag inte brytt mig om att byta det. jag skulle dock vilja testa att låta systemet göra en "condititioning"... Någon som vet ifall det går att dra igång en sådan manuellt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-14 10:14
Ursprungligen av lensv:

Eftersom batteriet har jobbat på skapligt de senaste veckorna har jag inte brytt mig om att byta det. jag skulle dock vilja testa att låta systemet göra en "condititioning"... Någon som vet ifall det går att dra igång en sådan manuellt?

Ingen som har koll på ifall det går att starta ett batteritest manuellt? Har lixom ingen lust att vänta i nästan två månader på nästa automatiska "conditioning"

1
Bevaka tråden