Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.5 feedbacktråd

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Jodå, det har funnits tidigare.

Har det? Inte i "Nya inlägg".

Ursprungligen av Capeman:

Har det? Inte i "Nya inlägg".

Då är jag i vart fall inte den enda som ser det som något nytt

Här är något fult jag märkte idag (gulmarkerat).
[ATTACH="CONFIG"]31149[/ATTACH]

Ursprungligen av keptang:

Här är något fult jag märkte idag (gulmarkerat).

I Crome visas det bredvid

Men något är inte helt ok med bilduppladdaren, den del som handlar om att få bilden till inlägget

Ursprungligen av macwitty:

I Crome visas det bredvid

Men något är inte helt ok med bilduppladdaren, den del som handlar om att få bilden till inlägget

Jag kör Chrome.
edit: Det är samma problem i Firefox.

Upptäckte nu att det visas olika i olika trådar, något som inte är riktigt kodat.
[ATTACH="CONFIG"]31152[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31153[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31154[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31155[/ATTACH]

Tack för tipset - vi har lagt till det i backlog och det kommer en uppdatering inom någon dag som fixar det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-11-22 11:58

Nu är det fixat i vår utvecklingsmiljö, och även en "Ny Tråd"-knapp har tillkommit.

Idag skrev jag ett inlägg (http://www.99.se/99lounge/287503-varfor-ar-det-41.html#post2037436), som jag sedan ville redigera, men tror att jag råkade klicka på "citera" istället, och följaktligen skapades inlägget efter (#407). När jag postat och insåg mitt misstag vill jag radera inlägg #407 och klistra in texten i #406. Klickade på redigera och sedan radera och bekräftade. Sedan redigerade jag inlägg #406 och klistrade in texten från inlägg #407 och klickade på "Spara". Resultatet blev inte det önskade, utan båda inläggen fanns kvar oförändrade. Det som är ännu mer konstigt är att när man redigerar inlägg #406 så finns den inklistrade texten där, men när jag klickar på Spara så syns den inte. Helskumt. Provade flera gånger med samma resultat.

Det verkar finnas lite buggar kring Gilla-funktionen. Dels det vi tagit upp tidigare, att inlägg som blivit gillade men sen raderas ändå räknas högst upp i tråden. Det andra är att det verkar som om det diffar i antalet gillade inlägg om man jämför det antal som står under ens namn till vänster om inlägget och det antal som syns i ens profil.

En annan fråga relaterat till detta; varför ser man bara ens egna antal gillade inlägg till vänster om inläggen och inte andras?

Ursprungligen av Capeman:

...varför ser man bara ens egna antal gillade inlägg till vänster om inläggen och inte andras?

Jag tror att det är för att det kanske kan ses som en sorts "gradering" av medlemmarna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det är för att det kanske kan ses som en sorts "gradering" av medlemmarna.

Kan förstå det, men vad är då vitsen att visa det alls där? Då kan man ju lika gärna titta på sin profil om man är nyfiken. Dessutom är väl i så fall medlemsdatum och antal inlägg också en sorts gradering. Så ser jag det ofta i alla fall...

En annan, liten, men ganska irriterande detalj (sticker i mina ögon i alla fall) är att det blandas svenska med engelska som i skärmdumpen nedan..

Ursprungligen av Pain Reaper:

En annan, liten, men ganska irriterande detalj (sticker i mina ögon i alla fall) är att det blandas svenska med engelska som i skärmdumpen nedan..

Så ser det dock inte ut för mig.

Men det gör det gör mig
Crome (15.0.874.121)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-26 00:33

För mig är det svenska. Sen vet jag inte om det varierar beroende vilken tråd eller forumdel jag går in på.
chrome 16.0.912.41

Det verkar skifta. När jag går in på http://www.99.se/99lounge/246539-ja-e-sa-javla-glad-idag-160.html
(den första jag hittade med flera "gillor") så är texten på svenska

Här kommer en till bugg (som säkert rapporterats in tidigare, jag har inte läst igenom hela tråden).
När man kopierar in en text som innehåller en länk ifrån Gmail så klipps innehållet av strax före första länken.

Det blir alltså:
"Hittade en bugg så här på kvällskvisten. Försöker man surfa till " istället för
"Hittade en bugg så här på kvällskvisten. Försöker man surfa till http://99.se/forum så kommer man tillhttp://www.99.se/vbseo.php som är en blank sida."

Samma sak händer när jag kopierar inlägg här ovan t ex "Det verkar skifta. När jag går in på "
Går jag omvägen via Word så fungerar det däremot som det ska.

Jag använder Chrome, har inte testat i de andra webbläsarna.

Hittade en bugg så här på kvällskvisten. Försöker man surfa till http://99.se/forum så kommer man till http://www.99.se/vbseo.php som är en blank sida.

Sista buggen för idag upptäcker jag i min mobiltelefon där jag kör iOS5 sedan en tid tillbaka.
Det här är en rätt allvarlig bugg enligt mig.

Buggen är att det inte går att logga in för iPhoneanvändare (som uppgraderat till iOS5) via skynaven (den svarta listen) eftersom så fort man ställer markören i användarfältet så försvinner fältet ut till höger utanför skärm.

Ett lösningsförslag kan vara att ta bort "stickyinessen" för iOS-användare så att det funkar likadant för de som kör iOS5 respektive iOS4. (Hur det funkar på Android-mobiler vet jag inte.)

Ursprungligen av Per Eskilsson:

Sista buggen för idag upptäcker jag i min mobiltelefon där jag kör iOS5 sedan en tid tillbaka.
Det här är en rätt allvarlig bugg enligt mig.

Buggen är att det inte går att logga in för iPhoneanvändare (som uppgraderat till iOS5) via skynaven (den svarta listen) eftersom så fort man ställer markören i användarfältet så försvinner fältet ut till höger utanför skärm.

Ett lösningsförslag kan vara att ta bort "stickyinessen" för iOS-användare så att det funkar likadant för de som kör iOS5 respektive iOS4. (Hur det funkar på Android-mobiler vet jag inte.)

Jag höll på att bli galen på detta när jag skulle logga efter att ha återställt min iPhone. Antingen försvann rutan ur bild så man inte kunde se vad/var man skrev, eller så försvann tangentbordet så fort man försökte sig på att skriva i rutan som jag efter några minuters fibblande lyckats få i bild.

Ursprungligen av Per Eskilsson:

Sista buggen för idag upptäcker jag i min mobiltelefon där jag kör iOS5 sedan en tid tillbaka.
Det här är en rätt allvarlig bugg enligt mig.

Buggen är att det inte går att logga in för iPhoneanvändare (som uppgraderat till iOS5) via skynaven (den svarta listen) eftersom så fort man ställer markören i användarfältet så försvinner fältet ut till höger utanför skärm.

Ett lösningsförslag kan vara att ta bort "stickyinessen" för iOS-användare så att det funkar likadant för de som kör iOS5 respektive iOS4. (Hur det funkar på Android-mobiler vet jag inte.)

Det är väl samma sak som vi skrev om för 1 månad sen?
http://www.99.se/feedback/285051-99mac-mobilversion-feedbacktrad-2.html#post2031494

Tack för tipset, tittar på det!

Långa svarstider och Database Error har börjat visa sitt fula tryne igen. Fast nu står det inget om SQL längre:

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Database error[/font]

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]The 99mac database has encountered a problem.[/font]

[hr/]

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Please try the following:[/font]

  • [FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Load the page again by clicking the Refresh button in your web browser.[/font]

  • [FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Open the www.99.se home page, then try to open another page.[/font]

  • [FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Click the Back button to try another link.[/font]

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]The 99mac - Senaste nytt från Macvärlden forum technical staff have been notified of the error, though you may contact them if the problem persists.[/font]

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]We apologise for any inconvenience.[/font]

Ursprungligen av Capeman:

Långa svarstider och Database Error har börjat visa sitt fula tryne igen. Fast nu står det inget om SQL längre:

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Database error[/font]

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]The 99mac database has encountered a problem.[/font]

[hr/]

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Please try the following:[/font]

  • [FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Load the page again by clicking the Refresh button in your web browser.[/font]

  • [FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Open the www.99.se home page, then try to open another page.[/font]

  • [FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]Click the Back button to try another link.[/font]

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]The 99mac - Senaste nytt från Macvärlden forum technical staff have been notified of the error, though you may contact them if the problem persists.[/font]

[FONT='Lucida Grande', Arial, Helvetica, sans-serif]We apologise for any inconvenience.[/font]

Skumt. Bootade servern nu!

Whoops, blev visst inte så fint när man klippte och klistrade från en iPad, men ja, du fattar...

Ursprungligen av Capeman:

Whoops, blev visst inte så fint när man klippte och klistrade från en iPad, men ja, du fattar...

Jag förstod budskapet och det verkar som att servern mår mycket bättre efter en omstart.

Nja, jag fick database error två gånger nu på morgonen, under bara ett par minuters besök på forumet.

Och det är ganska långa svarstider (ibland, inte på varje sidvisning)

Jag har inte fått några fler databasfel nu sen Björnströms inlägg ovan. Däremot är det fortfarande si och så med svarstiderna.

Jodå, Database Error fortsätter tyvärr.

Klickade nyss på Dagens Inlägg, ca 30 sekunders väntan, och sedan Database Error.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-03 14:04

Kan det vara cachen som ställer till det? Jag har en nyformaterad MBP som funkar utan fördröjning/väntan, medan det på min MBA är fördröjningar.

Bevaka tråden