Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samla in information via webformulär direkt till Filemaker

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har letat lite här och ber om ursäkt om mitt problem tidigare har behandlats på detta forum. Anledningen till att jag ej hittar ett svar kan kanske vara att jag ej riktigt vet vad jag söker.

Mitt mål är att skapa ett webformulär som vem som helst ska kunna fylla i och i samband med att man trycker på knappen "färdig" så vill jag ha en ny post i min databas som för den delen inte ska vara tillgänglig för andra som kommer åt databasen via webformuläret. Syftet är att jag och min kollega ska slippa läsa samma ansökan i inledningssyftet, den som läser igenom ansökan markerar med alternativ knappar om den är intressant, ej intressant eller hamnar i vår reserv hög.

Jag har väldigt få förkunskaper när det gäller programmering och dyl, dock är jag väldigt lättlärd och filemaker hanterar jag hyffsat bra efter att ha grävt ner mig i manualen i 2 dagars tid. Vad det gäller webhotell och vad vi har för tillgångar på den fronten så har jag inte en aning. Är det avancerade operationer som krävs för det här så blir jag glad bara jag får en inblick i vad som krävs. Vår IT-ansvariga viftade bort mina önskemål (lite på skoj kanske) med att det här krävde flera dagars jobb att få igång. Stämmer det?

Ge mig lite kött på benen så jag vet vad jag har att brottas med....

En bra regel rent allmänt är att välja lösning utifrån ambitionsnivå, problemets storlek, och inte minst budget (oavsett om det är budget i egen tid eller i pengar för externa utvecklare)

Att skapa ett webbformulär är en baggis, men det är bara den delen som besökaren/formuläranvändaren ser, sen måste man ha något på "baksidan" som tar emot informationen från formuläret och gör något med det, t.ex. stoppar in det i en databas.

De flesta såna här lösningar bygger på att man har en webbserver som stödjer någon form av programmerings-/scriptspråk, t.ex. php, ruby etc. och stoppar in det i en databas, t.ex. MySQL.

Du säger att du kan FileMaker, och då antar jag att du egentligen vill få in informationen i FileMaker. I så fall har du det lite knepigare eftersom du dels behöver en publik webbserver (som hanterar ditt formulär) och sedan en FileMaker-Server (som gör något med innehållet), och ytterst få webbhotell stödjer FileMaker. Det går också att ha en egen FileMaker-server som kan anropas av webbservern, men kort och gott, det är lite knepigt att få till det hela om man inte har en relativt hög kunskapsnivå.

Det finns en superenkel lösning, webbdelning i FileMaker (IWP - Instant Web Publishing) men det kräver att ni själva har god koll på hur man sätter upp servrar som ska vara delvis åtkomliga för allmänheten men ändå säkert.

Allt är självklart görbart, men kanske något över den kunskapsnivå som du har.

Mot bakgrund av det tycker jag du ska ta och fundera på problemets storlek: Om det är relativt få ansökningar kan ett enkelt webbformulär som helt enkelt mailar ansökan till er, och som ni sedan flyttar över till en (intern) FileMaker-databas för det egna arbetet, vara en rimlig lösning. Med den sortens lösning slipper du alla bekymmer med servrar, säkerhet etc.

Dessvärre är det inte relativt få ansökningar det handlar om, så att sitta och knacka in dom i filemaker är inte ett alternativ.

Finns det möjlighet att skapa ett webforumlär som på baksidan spottar ut en kommaseparerad fil som man kan importera med hjälp av ett manus kanske?

Ursprungligen av Thorkelmedh:

Finns det möjlighet att skapa ett webforumlär som på baksidan spottar ut en kommaseparerad fil

Creating CSV files with FormMail

Javisst, det är utomordentligt enkelt (om man kan det) men då måste du ha koll på scriptspråk, webbserver, möjlighet att hämta filerna etc etc.

Det finns många sätt att lösa det här på, men gemensamt för alla (utom ett mail-formulär) är att de kräver ett visst mått av kunskap om webbservrar etc.

1
Bevaka tråden