Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Översättningar av InDesignmenyval?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-10-18 13:59

Jag skulle ibland vilja veta vad olika menyval eller funktioner heter på andra språk. Finns detta dokumenterat hos Adobe eller annan stans?
Just nu undrar jag tex vad skriptpanelens menyval Aktivera uppdatering resp Avaktivera uppdatering heter på engelska, norska och estniska.

Backa ett steg: Vilket är det problem du försöker lösa?

Jag gissar att det är att du vill köra motsvarande menyval i dessa språkversioner av InDesign, stämmer det?

  • Medlem
  • 2011-10-18 19:10

Nej, jag formulerar instruktioner.

Du kan växla mellan språk med nedanstående app. Växla mellan språken och anteckna eller ta screenshots av det du behöver. Obs! Ej sanktionerat av Adobe, testa alltså inte på din skarpa installation om något skulle gå snett.

Change InDesign’s UI Language with Free App | InDesignSecrets

  • Medlem
  • 2011-10-18 20:08
Ursprungligen av M. Sundbom:

Du kan växla mellan språk med nedanstående app. Växla mellan språken och anteckna eller ta screenshots av det du behöver. Obs! Ej sanktionerat av Adobe, testa alltså inte på din skarpa installation om något skulle gå snett.

Change InDesign’s UI Language with Free App | InDesignSecrets

Mmm, tveksamt...

Ursprungligen av CyberPet:

Jag undrar om du inte borde kunna se den onlinebaserade hjälpen för InDesign. Då borde man ju rimligen också kunna plocka upp olika språk, inte bara svenska eller engelska. Frågan är då bara var man letar reda på den. Kanske här? Adobe - Help Resource Center

Jag hittar inte detta i hjälpen.

Jag undrar om du inte borde kunna se den onlinebaserade hjälpen för InDesign. Då borde man ju rimligen också kunna plocka upp olika språk, inte bara svenska eller engelska. Frågan är då bara var man letar reda på den. Kanske här? Adobe - Help Resource Center

Kodsnutten

alert( app.findKeyStrings("Aktivera uppdatering").join('\r') );

ger "$ID/Enable redraw", medan

alert( app.translateKeyString("$ID/Enable redraw") );

ger "Enable Redraw" när det borde gett "Aktivera uppdatering" eftersom jag har svenskt InDesign (CS3).

Alla menysträngar i panelerna verkar alltså inte ligga i samma översättningstabell (prova med t.ex. Stavning och Spelling så blir det som man tror att det ska bli).

Det gick tyvärr inte att komma åt så enkelt. Ja, även om man skulle råka ha norska och estniska versioner.

Men på engelska heter Aktivera uppdatering Enable Redraw.

1
Bevaka tråden