Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac startar ej efter minnesuppdatering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-17 22:32

Jag har en gammal (2006) 20" iMac, första generationen med Intelprocessor, som sedan köpet haft 1Gb RAM. Eftersom den har en tom kortplats tänkte jag sätta i ytterligare 1 Gb. I tisdags gick jag förbi Macforum i Gbg och köpte med mig minnet hem, vilket enkelt sattes in när jag kommit hem. Problemet var bara att datorn därefter vägrade starta.

Jag tog ur det nya minnet igen och försökte starta datorn. Gick inte. Den fick stå och vila en stund, ca en timme, och därefter startade den som vanligt. Eftersom den verkade gå att återställa så gjorde jag ett nytt försök med det nya minnet, men därefter startade den inte igen. Inte heller efter att ha tagit bort det nya minnet vill den starta. Jag har provat några gånger till, men ingen skillnad. Datorn är stendöd.

Någon som har en aning om vad som gått fel? Går det att laga? Själv? Dyrt?
Hjälp mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-18 14:22

Mycket svårt att säga när man inte vet vad som är trasigt.
De modellerna var kända för dåliga kondensatorer i nätaggregataet, så det kan mycket väl vara det som spökar. När du satte i mer minne, drog den en aning mer ström, då kanske en konding gav upp.... lite långsökt men möjligt.
Inte så svårt för en van elektronikmek att fixa, men inget man gör själv annars.
Dyrt att lämna in? Ja....

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-20 19:41

Tack för tipset. Nätkabeln var iofs urdragen när jag satte i det nya minnet så jag vet inte om en brunnen kondning är problemet, men kanske. Enligt Macforum så är min modell "vintage", dvs det går ej längre att beställa reservdelar så jag skall försöka montera isär den själv idag och se om jag hittar något enkelt fel att laga. Om inte så plockar jag ut hårddisken så att den får leva vidare i externt kabinett till den nya Mac jag isåfall köper på lördag. Frågan är bara vilken modell det skall bli...

leta på ifixit.com (eller heter den macfixit.com?) (sent nu)

Du hittar säkert bra tips, fina skruva-isär-bilder osv där med lite tur.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-20 23:55

Jo, jag laddade ner en finfin instruktion för hur man byter hårddisk i min iMac-modell från ifixit.com och följde den. Jag hade (har) en teori om att hårdvaran kring minneskortsslotarna skadats när jag satte i minneskortet, men för att komma åt och undersöka den delen hade jag varit tvungen att skruva isär hela datorn. För att ta ur hårddisken räckte det i princip med att öppna skalet och ta loss skärmen för att komma åt att skruva loss hårddisken så jag nöjde mig med det. Det var för övrigt lika bra för jag lyckades aldrig få ihop skalet igen ordentligt, men det spelar ingen roll eftersom den nu går till elektronikåtervinning. Såvida ingen har något bra förslag på något coolt jag kan bygga om den till i sitt nuvarande tillstånd.

1
Bevaka tråden