Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud och byta konto

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-15 17:52

Har uppgraderat min iPhone 4 till iOS 5 och den använder nu mitt US iTunes konto som iCloud konto eftersom jag registrerade den med Find my iPhone, men jag skulle vilja byta till mitt EU Konto. Hur kan jag göra det?

Jag har inte hittat något hur man kan byta konton.

Vill ha min nya iPhone 4S med EU kontot men vill inte förlora allt som jag har på min iPhone 4 när jag kopierar över allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 19:08

Jag har exakt samma problem. Jag reggade min frus telefon med mitt konto på Find my iPhone en gång i tiden. Nu efter uppgraderingen till iOS 5 har telefonen mitt konto förinställt på iCloud. Det finns ingen möjlighet att ändra inloggningsnamn på iCloud verkar det som. :-[] Inga träffar på Google heller. :-/ Vi verkar vara ensamma om problemet än så länge. :-/

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-10-15 19:45

Inställningar -> iCloud -> Radera konto (stor röd knapp längst ner)

Sen är det bara att logga in på valfritt iCloudkonto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 23:10
Ursprungligen av dtrolle:

Inställningar -> iCloud -> Radera konto (stor röd knapp längst ner)

Sen är det bara att logga in på valfritt iCloudkonto.

Oh, ett stort tack! Det var kanske inte så logiskt att man behövde radera kontot för att logga in på nytt men det fungerade!

En annan fråga som inte aktuell nu men som kanske kommer att behövas någon gång. Hur återställer jag en enhet från iCloud backup om man vill backa tillbaka till en konfiguration? Hittar inte en knapp för återställning från iCloud backup.

Ursprungligen av timofej:

Oh, ett stort tack! Det var kanske inte så logiskt att man behövde radera kontot för att logga in på nytt men det fungerade!

En annan fråga som inte aktuell nu men som kanske kommer att behövas någon gång. Hur återställer jag en enhet från iCloud backup om man vill backa tillbaka till en konfiguration? Hittar inte en knapp för återställning från iCloud backup.

Enheten frågar dig efter en återställning vart du vill lägga tillbaka data från (iCloud/iTunes/inget alls).

Du behöver alltså göra en återställning i iTunes först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-16 09:41

Jaha, alltså är i-enheterna inte helt datorfria trotts allt? Ok, då veta jag det. Tack för svaret.

Ursprungligen av timofej:

Jaha, alltså är i-enheterna inte helt datorfria trotts allt? Ok, då veta jag det. Tack för svaret.

Det har väl aldrig någon sagt heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-16 10:07
Ursprungligen av keptang:

Det har väl aldrig någon sagt heller.

Jag tror att jag hört det i alla fall. Capemans svar delvis bekräftar detta.

Ursprungligen av timofej:

Jag tror att jag hört det i alla fall. Capemans svar delvis bekräftar detta.

Ok, men då har du hört fel.

Det Apple sagt är att man inte behöver en dator för att uppgradera iOS, det kan nu ske OTA iom iOS 5.
Samt backup till iCloud istället för sitt iTunes.

Ursprungligen av timofej:

Jaha, alltså är i-enheterna inte helt datorfria trotts allt? Ok, då veta jag det. Tack för svaret.

Jo, om du kör Settings - General - Reset - Erase all content and settings, så borde det väl ge samma effekt och då behövs ingen dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-16 13:08

Det har visst sagts att man nu kan vara datorfri med iOS. Och det stämmer, man kan klara sig helt utan dator sålänge det inte blir såpass mkt problem att man MÅSTE återställa från iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-17 01:01

Jag har kunnat radera iCloud kontot nu och bytte till mitt EU konto vilket gick helt smärtfritt. Var lite orolig att mitt US Konto raderas helt.

Man behöver inte iTunes för att kunna skapa backup utan det går lika bra i iCloud om man är på ett trådlöst nätverk och är uppkoplad till ström. Men får man problem så måste man nog fortfarande synka genom iTunes. Väntar på första uppgraderingen för att se hur bra/dåligt OTA uppdateringar fungerar.

OTA funkar utmärkt, har kört det flertalet gånger (iOS 5 beta) och för GM av iOS 5.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-18 00:01

Gokväll!
Ber om ursäkt för min okunnighet men varför använder man akronymen OTA? Gissar att det är "Over The Air" ni avser!? iOS5-synkningen funkar väl bara via WiFi när telefonen är ansluten till extern ström!?

Nå't jag har fattat fel!?

Ha en skön vecka!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 02:25

Det var ju det som de flesta klagade på att man måste använda iTunes med USB kabel för att få musik och appar till iPhonen. Nu kommer det över Wifi. Strömmen behövs för att förhindra att batteriet ska ta slut mitt i en synkning.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-11-07 20:53

Jag har ngt liknande tema där jag känner mig osäker på hur jag kan göra:
Jag har två iCloud konton. Jag vet inte riktigt hur detta har gått till (!!) men det som har hänt är alltså följande:
- ett icloud konto är förvalt på min MBP och ett annat på min iPad resp iPhone. Det icloud kontots användarnamn som är på min MBP är samma som det jag har som iTunes användarnamn. Jag vill ha detta iCloud konto på alla mina enheter.
- Det jag är orolig över och som min fråga handlar om: ifall jag nu raderar det kontot som är förvalt på iPad o iPhone och loggar in igen på iPad o iPhone med det jag har på min MBP - förlorar jag då all data jag har i form av kalender, epost, program-data (keynote, pages) mm på iPad o iPhone, eller kan jag hämta upp den informationen igen? Eller är den oavhängig vilket iCloud konto jag använder?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-08 00:08

Det beror på om du har lagt in kalenderposter i iCloud, eller lokalt. Likadant med epost, det beror på vilket epostkonto du har konfigurerat.
Apparna är beroende av ditt iTuneskonto (heter nog Affär i iOS).

1
Bevaka tråden