Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar jag en fil från 1994 på min Mac 2011?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Önskar läsa några texter och se några bilder från 1994 och 1998. Finns det något program som jag kan öppna eller se texterna och bilderna?

K

Vilket format sparade du dom i 1994 då?

Vet du vilket program texterna respektive bilderna gjordes i, eller vilket filformat de har?

Tänk på att macar "på den gamla goda tiden" inte behövde spara filer med filändelser. Så om du vet att du jobbade i Word (version 5 eller 6 måhända?) så är det bara att lägga till ".doc" för att kunna öppna i moderna Word.

I värsta fall kan du prova att dra filerna till Textredigeraren och se om något användbart dyker upp...

Jag vet inte i vilket program de är skrivna i (!??). Försökt att lägga till .doc ändelsen utan att det fungerar. Det står EXEC uppe till vänster på filikonerna. Försökt öppna dem med textredigeraren utan framgång.

Vad kan man göra nu då?

K

Ursprungligen av Kamtjatka:

Jag vet inte i vilket program de är skrivna i (!??). Försökt att lägga till .doc ändelsen utan att det fungerar. Det står EXEC uppe till vänster på filikonerna. Försökt öppna dem med textredigeraren utan framgång.

Citat från ett annat forum angående samma problem:

These are not .EXEC or .EXE files. They are files that Mac OS X is incorrectly identifying as executable UNIX files - as in binaries that will run from a terminal. The standard Mac OS X icon for executable UNIX files resembles a terminal window with the word "exec", which causes people to confuse the files with Windows executables, which use the file extension .EXE.

EXEC, låter som ett program (executable)?

Back in the day gick man in i ResEdit och fixade.

FileBuddy finns väl fortfarande?...

Öppna terminalen och skriv file + sökväg till filen, då bör du iaf få reda på vad det är för sorts fil..

Vad är "terminalen"?

Ursprungligen av Kamtjatka:

Vad är "terminalen"?

Ett program på din Mac.

Hämta hem det här programmet så kan du fixa en hel del

Download File Buddy for Mac - File management utility. MacUpdate.com

En av mina favoriter sedan 1993 då jag började med Mac.

Verkar som File Buddy inte uppgraderats sen 2006. Den version du nämner ovan hjälper mig inte.

Finns det alltså inget sätt att korka upp gamla filer som man inte aktivt ändrat till nya versioner? Tror att en av filerna kan ha varit gamla goda Canvas. Skall man kanske spara alla sina bilder som JPEG och texter i något rå-text format, dvs några troligen "eviga" format?

K

Canvas finns fortfarande för Windows. Macversionen har tyvärr lagts ned men den fungerar fortfarande om man har Snow Leopard. Canvas X (senaste för Mac) lär kunna öppna Canvas 3.5-filer från 1992.

Kan texterna vara skrivna i Claris Works, WriteNow eller Word Perfect? Jag har en gammal installation av MacLink plus som brukar kunna lösa det men programmet har blivit ganska instabilt under de senare versionerna av Mac OS X. Men ibland har man tur. Jag tror inte att programmet säljs längre.

Tycker det är lite underligt hur du inte minns vilket program de skapade i...

Jag har alla mina filer kvar från universitetet (studerade 1993-1997) och jag minns vilka program jag använde.

Visserligen har jag också sparat båda Macar och program som kan öppna alla filer sedan jag började använda Mac. Fast för mej är inte Mac endast ett verktyg man byter ut med jämna intervaller som man gör med ett kylskåp eller en tvättmaskin, det är en integrerad del av mitt liv som jag inte släpper, bygger bara på med fler...

Ursprungligen av LCR:

Tycker det är lite underligt hur du inte minns vilket program de skapade i...

Jag har alla mina filer kvar från universitetet (studerade 1993-1997) och jag minns vilka program jag använde...

Visst minns man de flesta program man använde (Excel, Cricket Graph, Stella, JMP, Super Paint, Claris Draw, Superanova, Statview...), men det är inte det minsta underligt att man glömmer bort med vilket program varje fil är skapad. Som redan sagts, ser många av de gamla filerna ut som UNIX-exec-filer i OS X. Inte heller filnamnet ger mycket hjälp – som ung hade man ju ett outvecklat, för att inte säga barnsligt, sätt att namnge filer.

Gjorde en snabb sökning på min hårddisk och hittade c:a 2500 filer senast ändrade 1996 eller tidigare. Jag minns mer eller mindre vagt att de har med mig att göra men inte exakt hur jag gjorde varenda en. Många av filerna är dessutom stuffit-arkiv och jag törs inte ens tänka på vad jag gömt undan där.

Sedan hösten 1996 har jag bättre koll då jag fick en "egen" dator. En Powermac 7600 som faktiskt fortfarande fungerar utmärkt. Sparkar igång den ibland just för att kunna öppna och i bästa fall konvertera gamla filer.

Hmm, upptäckte nu att Word 2011 inte alltid kan öppna Word 5.1-dokument. Tur att jag har kvar 2004 och 2008 parallellt.

Jag har ofta fått lustiga reaktioner för att jag har så många olika Mac datorer och program som stegar tillbaka genom Mac OS generationerna, men så här blir det när man bara sumpar allt som inte är det allra senaste.

Jag räddade en veterinärs kund databas i FileMaker II som hon hade på en Macintosh IIcx genom att stega via en Quadra 650 så att hon kunde köra FileMaker 7 på en iMac.

Ursprungligen av M. Sundbom:

...som ung hade man ju ett outvecklat, för att inte säga barnsligt, sätt att namnge filer.

Inte alla, inte jag.

Med mina öron så låter det i första hans som om att det är ett PC-program och inte en läsbar fil som han frågar om. Han nämner att det PÅ ikonen står EXEC och det säger ju ingeting alls. Har filen (?) inget sufix typ ".jpg", ".gif", ".doc"? ( Sufix är alltså en filändelse ). OM den har det så är det en läsbar fil och först då kan du få vidare hjälp. I gammla FileBuddy så kunde man se vilket TYPE samt CREATOR som filer har och ändra där.

Ursprungligen av Olle@mac:

Med mina öron så låter det i första hans som om att det är ett PC-program och inte en läsbar fil som han frågar om.

Du läste inte inlägg 13 va?

Ursprungligen av illerG:

Du läste inte inlägg 13 va?

Noop, tydligen dåligt i alla fall - det är dessvärre ofta som jag hoppar över allt som skrivs på andra språk än svenska... sorry men tack för påpekandet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-19 17:50

ResEdit kan visa vilken Creator det är till varje fil. Kan ge vägledning i att hitta programmet.

Finns ResEdit för OS X?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Finns ResEdit för OS X?

Nej, senaste versionen är från 1994.

1
Bevaka tråden