Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router i Router?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-04 16:08

Jo nu har vi äntligen börjat bygga om och jag måste planera sladd dragning inför nätverket.

Problemet är att jag vill ha min och en del andra datorer på vanligt lan, medans halvfarsan vill ha sin pismo på wan.

Jag vill ha på vanligt lan för att kunna köra lite äldre datorer som servrar m.m. plus att port redikeringen på Airport suger (max 20 porter på vår nuvarande)

Så jag funderar på smartaste kopplingen av nätverket går det att köra ADSLmodem till en vanlig bredbandsrouter och sen plugga in en airport (generation1) och övriga datorer i routern?

Det är inte aktuellt nu men om man skulle behöva redikera nåra portar till pismon, skulle jag först öppna och peka dom mot airportens ip i den vanliga routern, sen i airporten och redikera och peka dom mot pismons ip?

Kan också hända att jag behöver ha en switch i routern för att få plats med alla datorerna, hur blir det med portredikering då? Går det i stöpet då? Huvudsakligen, kommer alla datorerna kunna komminucera med varandra och få internet?

Till sist har nån ett förslag på en bra router, portredikering är som sagt viktig, gärna en funktion som skickar all trafik till en port också, MEN man ska kunna göra undantag.. (minns inte namnet på en sådan funktion).
får gärna inte kosta en förmögenhet heller..

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-04 17:02

Varför inte bara stänga av routing-funktionen i Airporten och köra den som en brygga istället?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-04 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Varför inte bara stänga av routing-funktionen i Airporten och köra den som en brygga istället?

så kan man ju också göra :rolleyes:

inte tänkt på det

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-04 18:06

Haha, då så, problemet löst.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-04 18:07

Kan ju tillägga att jag kör så själv, och det funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-04 18:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Kan ju tillägga att jag kör så själv, och det funkar utmärkt.

inte helt löst..
Hur är det med att redikera portar när man kör så?

Och redikering till en switch från en router..

1
Bevaka tråden