Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta fältinnehållet.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-09 11:23

Hej!

Jag har skulle vilja flytta ett värde från ett fält i en databas till ett fält i en annan databar:

Databas med: Databas in:
med_1 (Relaterat) Med_1
antal summa ( beräknat (med_1::antal -1 ))

Den summan jag har i in::summa skulle jag vilja flytta till med_1::antal, är det någon som vet hur man gjör detta, är ny på FileMaker?

\\dennand

Funktionen ersätt fältinnehåll under poster menyn är den du ska använda med valet ersätt med beräknat värde

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-02 15:25

Om du har två olika databaser med en relation emellan, och vill ha över ett värde från den ena till den andra, så skulle jag som alternativ skapa ett fält med typen "Beräkning" i den databas som ska ha värdet.
Sen är det bara att hämta värdet ifrån fältet i den andra databasen, i beräkningen som efterfrågas när du vill skapa det nya fältet.

Om du har flera olika relationer, gäller det att tänka på att välja rätt "kontext", dvs den som gäller för den aktuella relationen och ditt villkor, samt att inte glömma bort att sätta typ av "beräkningsresultat" tv nere i fönstret när du skapar beräkningen.

1
Bevaka tråden