Hårddisk med Leopard från en iMac intel, fungerar inte i en Powerbook G4 1,5 GHZ!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 15:22

Har en god vän i Frankrike som inte är så "het" på att installera m.m. Han ville ha en ny hårddisk till sin Powerbook G4 1,5 GHZ. Jag köpte rätt disk till honom, satte den i en extern låda och installerade Leopard m.m. med disken inpluggad i min iMac Intel 2,4 GHZ. Allt fungerade klockrent! Jag skickade disken till honom och han har nu satt i den och det gick kanon! Men när han startar datorn är där ett frågetecken... Datorn känner alltså inte av operativsystemet! Han startade upp datorn med sin Leopardskiva och i Skivverktyg syntes hårddisken så den är alltså rätt monterad.

Vad kan man göra för att få datorn att "se" OS:et?

Tacksam för lite goda råd och hjälp!

• Medlem
  • Överallt
  • 2011-10-05 15:31

Din intel-maskin har gjort en GUID-partitionstabell, det kan inte G4-maskinerna starta på. Ta bort partitionen, skapa en ny som heter något jag inte minns och sen installera om Leopard.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-05 15:38
Ursprungligen av Mija:

Din intel-maskin har gjort en GUID-partitionstabell, det kan inte G4-maskinerna starta på. Ta bort partitionen, skapa en ny som heter något jag inte minns och sen installera om Leopard.

Fransosen lär väl inte kunna köra sin Powerbook från en intel-installerad Leopard?

Ge fransosen en installationsskiva (en köpt så den har PPC-varianten) och guida honom steg för steg. Så svårt är det inte för en person som klarar av att skruva i en powerbook.

• Medlem
  • Överallt
  • 2011-10-05 15:39
Ursprungligen av planB:

Fransosen lär väl inte kunna köra sin Powerbook från en intel-installerad Leopard?

Nej inte alls. Den måste startas med skiva och få en ny APM (?) partition.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 15:33

Måste alltså radera hela disken menar du?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 15:35

Jag har alltså bara en partition...

Intel-Macar kräver GUID som partitionstabell för att kunna boota.

PowerPC-Macar kräver Apple Partition Map.

När du formaterade disken så blev det partitionstabell GUID. I Skivverktyg skulle du ha valt Apple Partition Map i stället.

Så disken måste formateras om innan den kan användas som startskiva på en PowerPC-Mac.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 15:45

Ok, f*n också att jag inte tog reda på det först...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Intel-Macar kräver GUID som partitionstabell för att kunna boota.

PowerPC-Macar kräver Apple Partition Map.

När du formaterade disken så blev det partitionstabell GUID. I Skivverktyg skulle du ha valt Apple Partition Map i stället.

Så disken måste formateras om innan den kan användas som startskiva på en PowerPC-Mac.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 15:42

Han har en köpt Leopardskiva, så det är inte problemet. Men jag har fixat konf. av e-postprogramet och installerat en del annat som han inte har... Tänkte han skulle slippa det! Skruva i sönder saker är han duktig på då han är stridsflygstekniker! Men installera program är han värdelös på )

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 15:50

Var hittar man det "Apple Partition Map" i Skivverktyg och Radera hittar jag det inte under Format...

Ursprungligen av 2mac:

Var hittar man det "Apple Partition Map" i Skivverktyg och Radera hittar jag det inte under Format...

Nej, det ligger inte under Radera, utan under Partitionera.

Och för att komma åt partitioneringsinställningarna så tänk på att du i vänsterkolumnen i Skivverktyg måste markera själva disken, inte "undernivån" som är partitionen/volymen.

Men det är inte säkert att det räcker med att du har rätt partitionstabell.

Om systemet är installerat på en Intel-Mac, så kan det förmodligen ändå inte köras på en PowerPC-Mac, även om du har rätt formatering.

Så du får nog guida honom i att göra installationen på PowerPC-Macen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 15:56

Det är installerat MED en Intel iMac på en ny hårddisk som då satt i ett kabinett... Men det blir kanske samma slutresultat?

Ursprungligen av 2mac:

Det är installerat MED en Intel iMac på en ny hårddisk som då satt i ett kabinett... Men det blir kanske samma slutresultat?

Japp.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 15:54

Om jag gjort hela företaget på en iMac G4 Globe istället hade det funkat då?

Ursprungligen av 2mac:

Om jag gjort hela företaget på en iMac G4 Globe istället hade det funkat då?

Japp.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 16:01

Ok tack så mycket! Man lär så länge man lever..... Han får väl skicka hit den så får jag göra om det i min gamla Globe!

1
Bevaka tråden