Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ominstallation

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, försöker att ominstallera min macbook med skivan som följde med, har raderat hårddisken, men installationen låser sig i slutet av progressbaren, stått "10 minuter kvar" hela natten nu.
Datorn reagerar fortets de på musklick så den är inte helt låst, provat att göra om proceduren 3 ggr men samma problem varje gång.

Vad göra?

Mvh calle

  • Medlem
  • 2011-10-02 09:40

Vad är det för MacBook du har? Vad är det för version av OS X på den? Vilken version av OS X försöker du installera? Är det en reatail-skiva eller skivor som har följt med en dator?

Vi börjar så.

Ursprungligen av Dalle:

...Är det en retail-skiva eller skivor som har följt med en dator?

Han skriver faktiskt "...med skivan som följde med..." så den frågan är redan besvarad.

Men datormodell och OSX-versioner vill vi naturligtvis gärna veta.

Tja, är på språng nu så jag kan kolla all info bättre när jag kommer hem men jag har den näst sista vita Macbooken och Mac os är version 10.6 nånting.

Mvh calle

När jag satte in mer minne i en MacBook så låser sig installationen just där, men om jag har orginal minnet under installationen så går det att köra på det nta sen...

Ursprungligen av Hallberg:

När jag satte in mer minne i en MacBook så låser sig installationen just där, men om jag har orginal minnet under installationen så går det att köra på det nta sen...

Då tyder det på ett fel på det minnet.

Ursprungligen av suddgummi:

Då tyder det på ett fel på det minnet.

Men det är ju inte den medlemmen som har problemet...

Prova att göra en hardware reset och prova igen.

Hur gör man hardware reset? Har faktiskt uppdaterat minnet på den oxå, kanske ska prova plocka ur o kör original?

Ursprungligen av LCR:

Men det är ju inte den medlemmen som har problemet...

Prova att göra en hardware reset och prova igen.

Just det ja :"> Fel postare...

Calle786: har du provat att radera disken och sen köra en First Aid -> Repair Disk?

Den är gråmarkerad här, men när du kör detta i installationsprogrammet från DVDn ska den vara tillgänglig.
Och ja, plocka ur alla extrainstallerade minnen.

Ja det har jag provat, inga diskfel hittas där tyvärr, provat rycka ur nya minnena nu o burken står på installation, återkommer om hur det gick

Verkar som det var minnena det var fel på, tack för all hjälp!

Ursprungligen av LCR:

...Prova att göra en hardware reset...

Vad menar du med "hardware reset"? Det är väl inget vedertaget begrepp?

Menar du:
Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "hardware reset"? Det är väl inget vedertaget begrepp?

Menar du:
Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

Ja, men mer Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

1
Bevaka tråden