ComHem + Trådlös skrivare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min mamma har en trådlös skrivare från Lexmark och en MBP. Skrivaren fungerade trådlöst perfekt innan hon flyttade. Nu har hon fått bredband via Comhem och en trådlös router till detta. Jag har fixat alla inställningar i skrivaren och den kan ansluta korrekt till nätverket. Den dyker dock inte upp när jag försöker lägga till den i "Systeminställningar > Skrivare & Fax".

Jag har stängt av allt vad brandvägg heter i routern men det funkar ändå inte. Kör man med USB fungerar det bra, men har man köpt en trådlös skrivare vill man ju gärna utnyttja det.

Routern är en Cisco EPC2425.

Är någon som har några tips? Börjar bli lite halvt galen på detta nu...

Har du senaste programvaran för Lexmark till MBP och den version av OS du kör ?
När den söker skrivare skall den ju komma upp med automatik. När du klickar på sök - skall den också komma upp i listan.
Hittar den inte skrivaren trots att den är på och även wifi - tror jag det lönar sig att ta hem (senaste) drivrutiner från Lexmark.
Routern tror jag inte är något problem.

Ursprungligen av adress@mac:

Har du senaste programvaran för Lexmark till MBP och den version av OS du kör ?
När den söker skrivare skall den ju komma upp med automatik. När du klickar på sök - skall den också komma upp i listan.
Hittar den inte skrivaren trots att den är på och även wifi - tror jag det lönar sig att ta hem (senaste) drivrutiner från Lexmark.
Routern tror jag inte är något problem.

Jag tror jag har senaste drivrutinerna. Kan kolla en extra gång i morgon.

Skrivaren är som sagt ansluten till WiFi (den har inbyggd WiFi som konfigureras via USB). Skrivaren indikerar att den är ansluten till nätverket och jag ser det även när jag är inloggad i routern. Den dyker dock inte upp automatiskt i listan när jag försöker lägga till en ny skrivare.

Det känns ju som att det inte är drivrutinernas fel då den fungerade galant över WiFi med den gamla routern. Det enda som har ändrats är ju just routern.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-02 00:12

Har routern stöd för Bonjour?

Ursprungligen av kenjon:

Har routern stöd för Bonjour?

Ingen aning. Hittar ingen info om detta överhuvudtaget. Säg att den inte har det, vad har man för alternativ?

Funderar annars på att stänga av WiFi i Comhems router och sen koppla den gamla routern till Comhems och använda den till Wifi.

Måste man köra Comhems router som "Bridge" då eller?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-02 11:29

Sätt fast IP på skrivaren, och skriv in det IPnumret när du lägger till skrivare på Macen.

Ursprungligen av kenjon:

Sätt fast IP på skrivaren, och skriv in det IPnumret när du lägger till skrivare på Macen.

Verkar inte fungera ändå

Jag kan nå skrivarens inställningssida genom att ange IP-adressen via webbläsaren så någon form av kontakt finns ju...!

Har du kollat drivrutinerna för din skrivare ?
Här är en länk på 99mac - där man hade samma problem.
http://www.99.se/kringutrustning/284335-skriva-ut-med-min-skrivare-med-inbyggd-wi-fi.html

Ursprungligen av adress@mac:

Har du kollat drivrutinerna för din skrivare ?
Här är en länk på 99mac - där man hade samma problem.
http://www.99.se/kringutrustning/284335-skriva-ut-med-min-skrivare-med-inbyggd-wi-fi.html

Ser även på Lexmark support att det finns nya drivrutiner och firmware. Kolla där på din modell och följ anvisningarna.
Det brukar vara bra att ta bort alla gamla rutiner först - innan man installerar nya.
Efter vad jag förstår kräver även Lexmark installation med usb kabel. Sedan är det bara att köra wifi.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-02 22:25

Hjälpte morsan idag med hennes nya iMac. Om man googlar på Lexmark så får man upp träffar på Apples diskusionsforum om att den senaste (10.7 Lion) drivrutinen inte supportar trådlöst. Du ska använda Web Installer för 10.6 enligt tråden.

1
Bevaka tråden