Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har DU vänt ryggen till sociala nätverk?

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag undviker att lämna ut uppgifter om mig själv inte bara på sociala nätverk utan öht. Mest därför att jag sett precis i vilken häpnadsväckande utsträckning det går att kartlägga folk som gödslar med sin personliga information i tid och otid. Men så hör jag till dem som inte använder kreditkort, har anonymt kontantkort i nallen (privat, i jobbet får jag en nalle och den är det svårt att undvika), inte är skriven där jag faktiskt bor, har struntat i att köpa från affärer som kräver personnummer för garantisedlar o.s.v.

Säpo kan nog få tag på mig om de vill. Men inte Flashback, Facebook, eller ens Google. Inte VISA. Inte Telia.

Det är jag oerhört nöjd med. Om priset är att jag inte kan hålla koll på vad Börje som var klasskamrat i lågstadiet sysslar med numera är det inget jag känner är någon större förlust.

Det blir vad man själv gör det till, precis som mycket annat här i livet.

Pro/anti hit och dit, enbart löjligt imho.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har tröttnat på alla futtiga "idag äter jag korv". Folk som ÄR sina barn (mammors presbilder är ju alltid på en bebis). Att ingen kan ngt, att ingen vill lära sig ngt och alla fullständigt meningslösa varningar. Folk som vill sälja saker (Har flera vänner som sitter i Pyramidarbeteträsket) - jag är inte en kompis Jag är ett "sales opportunity".
En del är rasister och går med i fullständigt idiotiska grupper...

Mmm... dom där FB-karaktärerna känner vi alla igen. Inte så mycket man kan göra åt just den biten, förutom att "censurera" bort dom från flödet. Fast då kanske man missar något som man kanske skulle vilja ha läst.

Citat:

Nä, jag behöver inte 672 fullständigt meningslösa "vänner", jag behöver fem riktiga vänner.

Följdfråga: Varför inte bara plocka bort 667 av dina oönskade vänner så kan du fortsätta ha kvalitativ kontakt med dina fem riktiga vänner. Det är ju just här som FB gör sig bäst! Jag har själv en mycket tight skara kontakter på FB. Grannen eller klasskompisen som jag inte träffat sen lågstadiet lägger man ju inte till som vän.

Citat:

Alla halvkvädna; "Jaha, så kan det gå...." som enligt författaren till dem skall resultera i att en massa personer skall kasta sig över vederbörande och fråga vad det gäller....

Detta eviga bekräftelsebehov. Varför har människan sånt behov av att bli bekräftad? "Jag får många "Gilla"-tryckningar, alltså finns jag"

Ursprungligen av GustafMA:

Jag undviker att lämna ut uppgifter om mig själv inte bara på sociala nätverk utan öht. Mest därför att jag sett precis i vilken häpnadsväckande utsträckning det går att kartlägga folk som gödslar med sin personliga information i tid och otid. Men så hör jag till dem som inte använder kreditkort, har anonymt kontantkort i nallen (privat, i jobbet får jag en nalle och den är det svårt att undvika), inte är skriven där jag faktiskt bor, har struntat i att köpa från affärer som kräver personnummer för garantisedlar o.s.v.

Säpo kan nog få tag på mig om de vill. Men inte Flashback, Facebook, eller ens Google. Inte VISA. Inte Telia.

Pär Ström... Pär... psst... är det du?

Pär Ström verkar ha censurerat sig själv. Jag skulle egentligen länka till hans första sida. En rätt så paranoid sida om hur övervakningssamhället höll på att ta över

Men nog skämtat... du har nog en poäng med att vara lite försiktig. Vem vet vad som händer i framtiden? Kanske något att utforska i en annan tråd? Själv är jag alldeles för fascinerade av vart den nya tekniken kan ta oss så jag ser inte farorna riktigt. Jag hoppar på tekniktåget helt aningslöst

Det finns folk som söker partner och då måste man visa att man har vänner i ett socialt nätverk. Jag har varit snäll och sagt ja till "Vill du bli min vän?" på sociala nätverk. Då får jag en massa störande mail från andra personer jag absolut inte vill veta av. Nu har jag stäng av alla droppande kranar.

det finns två sidor på myntet här ..

Skall tilläga att jag jobbar på reklambyrå och vid sidan om driver App (iOS) utveckling

Sociala medier kan t.ex vara ett ypperligt medium att nå ut med olika former av marknadsföring ..
t.ex lansering av en App .. och det är bra att man numera kan nu ut i Facebook, twitter osv som företag / produkt men inte som privat person .. och ditt hör jag ..

Privat så skulle facebook ta mer än det giver för mig (och något som kostar mer än det smakar är inget man ägnar sig åt) .. men
som Företagare så GER facebook, twitter osv mycket mycket mer än det kostar ...

(med kostar menar jag inte pengar utan TID, men visserligen är ju tid pengar )

Det är intressant att se på hur saker har förändrats .. Att det är förväntat av en att finnas i Sociala medier har vi inte helt nått men vi är på bra väg .. men detta skiljer sig inte så mycket att det förväntas att ett företag har en hemsida ..

men även om vi som reklambyrå gör hemsidor, kampanjer osv osv .. så skall INTE ALLA företag ha en hemsida, alla företag skall inte annonsera i alla kanaler ... osv osv ..

parallelerna är slående och jag ser dom varje dag .. men allt .. allting kan komma ner till den enkla punkten att

ger det dig mer tillbaka än det kostar dig att investera (i tid eller pengar) så skall man satsa på det ..

Därför är jag inte med i något socialt nätverk förutom just "forum" privat ... men som företagare annonserar / medverkar jag i sociala medier väldigt väldigt mycket ... och det ger ännu mer tillbaka

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-26 09:42

Jag har med spänning följt trådens utveckling och vill börja med att säga att självklart får man ha de åsikter man vill. Själv är jag ett jättefan av Facebook men lägger inte hela mitt liv där, skriver ofta vad jag lagar till mat och även bild på det, men använder även facebook för att visa familj och nära vänner bilder på mina barn och för att kommunicera.

Kan jag leva utan facebook? Ja självklart, men tycker att det är kul och jag har definitivt inte 500+ vänner där. Ens inte 150 st faktiskt. Tycker att det är viktigt att jag känner personerna jag har på min facebook. När det gäller säkerheten för övrigt så är den inställd så att ingen annan kan se något jag gör osv.. (om det nu fungerar vill säga) men även om någon skulle se något så är jag inte så orolig. Inget hemligt där precis.

Håller med vissa av era inlägg gällande anonymitet osv men tycker inte att man ska låsa in sig i en källare och slänga nyckeln. Den som vill får reda på det dom behöver oavsett.

Nu får ni gärna kritisera mitt val. Det är okej med mig, jag står för vad jag säger och har inga problem med att ta kritik.

<3 Facebook

Jag har varit aktiv på internet så länge som jag kan minnas. Så gott som hela mitt liv finns dokumenterat på olika sidor och är därmed fritt fram för vem som helst att leta rätt på; jag har aldrig känt något behov av att vara anonym eller på något vis försöka dölja min identitet på nätet. Allt på min FB-profil är tillgängligt för alla. Allt - till och med adress och telefonnummer (vilka ändå sedan innan var tillgängliga via hitta.se och liknande). Jag står för allt som jag gör och har ingenting att dölja och inte heller något intresse av att ha det.

Bara några tankar från min sida. Jag vill inte på något sätt klanka ned på de som väljer att begränsa vilka som kan se ens profil, oavsett anledning. O:-)

Min fru håller just nu på att avveckla sin Facebook sida då hon totalt tröttnat på de förändringar som Mark & Co. implementerar. Jag kan inte annat än hålla med.

Det enda sättet jag kan vända ryggen till sociala nätverk är att sluta logga in på 99.se då det är den enda "sociala" sida jag är med på...

Ursprungligen av LCR:

Min fru håller just nu på att avveckla sin Facebook sida då hon totalt tröttnat på de förändringar som Mark & Co. implementerar. Jag kan inte annat än hålla med.

Det enda sättet jag kan vända ryggen till sociala nätverk är att sluta logga in på 99.se då det är den enda "sociala" sida jag är med på...

Hälsa Frugan och gratta, säg henne att efter två veckors abstinens känns det som att få hjärnan tillbaka igen.

Har de fortfarande den lite speciella länken för att gå ur och att det krävs 14 "karantändagar" ?

Ursprungligen av Goflorp:

Hälsa Frugan och gratta, säg henne att efter två veckors abstinens känns det som att få hjärnan tillbaka igen.

Det har aldrig tagit någon större del i hennes liv, bara ett sätt att kommunicera med vissa människor som inte annars tar någon större plats i hennes liv.

Hon använde FB som en utvecklad e-mail/chat funktion, men känner att Facebooks senaste utveckling gjort att hon tröttnat.

Sedan har väl mitt bombarderande av artiklar om FB gjort en del...

Ursprungligen av Goflorp:

Har de fortfarande den lite speciella länken för att gå ur och att det krävs 14 "karantändagar" ?

Hon har inte stängt än, meddelar vänner, väntar på svar osv

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-10-01 10:05

Jag har sedan födseln varit medlem i ett socialt nätverk...det kallas verkliga livet...;)

Jag förstår inte varför man känner att man måste ta bort kontot, varför räcker det inte att bara sluta använda det? Så finns det kvar där den dag man kanske bestämmer sig för att komma tillbaka.

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag förstår inte varför man känner att man måste ta bort kontot, varför räcker det inte att bara sluta använda det? Så finns det kvar där den dag man kanske bestämmer sig för att komma tillbaka.

Jag tror det handlar om grupptryck och visa att man är emot något som man egentligen inte förstår.

Ursprungligen av keptang:

Jag tror det handlar om grupptryck och visa att man är emot något som man egentligen inte förstår.

Grupptryck? Från vem?

Min fru har svurit över allt skit som Facebook har lagt till den senaste veckan och nu har hon tröttnat. Hon tar inte del av våra debatter, eller några andra påtryckningar. Hon har helt enkelt tröttnat på utvecklingen av vad som var ett enkelt kommunikationsverktyg. När allting ska knytas ihop och länkas i ett världsomspännande nät, speciellt med länkande till andra forum/medier så börjar det gå lite långt.

Ursprungligen av keptang:

Jag tror det handlar om grupptryck och visa att man är emot något som man egentligen inte förstår.

Det kan även handla om att Facebook och andra sociala nätverk har blivit en för stark vana, och enda sättet att bryta vanan är att helt enkelt gå ur. Så är det i stort sett för mig, jag behöver byta till ett lösenord jag inte kommer ihåg eller liknande för att tröskeln ska bli för hög för att sätta sig och slösurfa till sig några kvartars distraktion.

Så jag jobbar bort sociala nätverk så gott det går, men det är inte så lätt när bl a en hel del jobbrelaterad kommunikation går den vägen. Vilket känns lagom ironiskt, med tanke på hur mycket dom distraherar mig från att jobba.

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag förstår inte varför man känner att man måste ta bort kontot, varför räcker det inte att bara sluta använda det? Så finns det kvar där den dag man kanske bestämmer sig för att komma tillbaka.

Personlig integritet, kontroll över sina fotografier och kommentar som görs.

Vissa har större/mindre behov än andra att lämna avtryck...

Ursprungligen av LCR:

Personlig integritet, kontroll över sina fotografier och kommentar som görs.

Vissa har större/mindre behov än andra att lämna avtryck...

En anledning så god som någon, då förstår jag.

Jag är inte så insatt men jag vet att det försiggår ganska utbredd mobbning bland yngre (kanske även vuxna), min 9-åriga dotter har berättat en hel del om sina kompisar.

Jag trot att framtiden kommer att bli mycket komplicerad för de människor som lägger ut sina liv för allmän beskådan.

Behovet (som verkar finnas) av att man måste annonsera på sociala medier (t.ex. 99.se) att man avregistrerar sig från det ena till det andra anser jag endast vara löjligt.

Om man inte vill ha med något att göra så låter man bli (precis som IRL), jag tror inte så många på 99.se (eller andra sociala medier) är intresserade faktiskt över huruvida en person (eller dennes make/make/partner) ogillar Facebook eller inte. Men det verkar viktigt att man säger det.

Ursprungligen av keptang:

Om man inte vill ha med något att göra så låter man bli (precis som IRL), jag tror inte så många på 99.se (eller andra sociala medier) är intresserade faktiskt över huruvida en person (eller dennes make/make/partner) ogillar Facebook eller inte. Men det verkar viktigt att man säger det.

I stort har du säkert rätt i att intresset för vad andra tycker om slumpmässiga websiter säkert är ganska begränsat. Men just i en tråd som uttryckligen handlar om varför folk gjort som de gjort visavi sociala medier kan vi nog lugnt utgå ifrån att intresset är något större än vanligt i det hänseendet...

Om jag förstått min fru rätt så är en av de grejer som gjort att hon tröttnat på Facebook att FB tar ett aktivt steg att visa vad som är "intressant" för henne. Jag använder inte FB alls själv så är inte så insatt men när stora pilar pekar ut vad någon annan skrivit som hon bör läsa och liknande, då har det gått för långt. Sådant avgör man själv!!

Problemet är att ingenting kan stå still. Allt ska vidareutvecklas, bli mer för att det går att göra mer.

Hade jag varit 10 år yngre hade jag säkert hakat på FB och svalt det med hull och hår. Jag har aldrig registrerat mig på Ansiktsburk som jag kallar FB för. Det dimper ned inbjudningar högt och lågt frän kända och okända personer men jag vägrar. Min sambo har FB och det jag har sett tycker jag mycket är meningslöst pladder. "Nu har jag varit ute och rastat hunden". Måste hela världen få reda på att du har varit ute och rastat hunden? Mycket idag förutsätter att du har FB och vad ska vi som väljer att stå utanför göra? Tvingas in i FB? Vad är det för fel på att använda telefon och ringa folk istället? Eller träffas i verkliga livet? Du får en röst eller en person istället för massa text.

Intresseforum är en sak. Men FB äger rätten till allting du gör på sidan, får mig att dra öronen åt mig. Dessutom gäller inte svensk lag utan kalifornisk lag. FB känns som ett luftslott. Toppen för FB har faktiskt nåtts för nu minskar antalet medlemmar. Se hur det gick för Lunarstorm m.fl. andra communities. Det är mycket luft och spekulation och rätt som det är faller det ihop som ett korthus.

Ursprungligen av Christian S:

Men FB äger rätten till allting du gör på sidan, får mig att dra öronen åt mig. Dessutom gäller inte svensk lag utan kalifornisk lag.

Det där med äganderätten är intressant, och det är lätt att dra i "storebror-FB"-tåten. Men handlar det inte bara om en lagteknikalitet, där bristen snarare ligger på lagarna, än på Facebook? Du måste väl t.ex. gå med på samma sak när du signar på för Dropbox? Ett nödvändigt ont för att man ska kunna bedriva verksamheten så att säga. FB har ju inget intresse av att äga dina bilder, bara att sälja din konsumtionskraft så hårt det bara går till sina kunder, och till det behövs det inga äganderätter.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-10-03 21:44

Varför jag inte använder just facebook är enkelt. När facebook blev sådant allemans gods att till och med SR p4 Blekinge , började använda facebook som infrastruktur för att diskutera radioprogram gick det förlångt. Att public service tvingar mig till en affärsförbindelse med ett tredjeparts företag för att kommunicera med sina användare är något fel. (Kanske inte fel på Facebook i sig som får ju ses som lyckade) men som företeelse. Nej mina sociala medier ska bygga på öppna standardiserade lösningar som kan och ska konkurrens utsättas

Så mina Sociala medier är Mail, Special forum så som 99, Blog öppen på nätet (iofs bloggar inte men känns mer tilltalade dock hade jag i så fall hostat själv... ) Och jag saknar gammal goa News (NNTP) det var bättre för

//Daniel

Ursprungligen av danielj:

Varför jag inte använder just facebook är enkelt. När facebook blev sådant allemans gods att till och med SR p4 Blekinge , började använda facebook som infrastruktur för att diskutera radioprogram gick det förlångt. Att public service tvingar mig till en affärsförbindelse med ett tredjeparts företag för att kommunicera med sina användare är något fel. (Kanske inte fel på Facebook i sig som får ju ses som lyckade) men som företeelse. Nej mina sociala medier ska bygga på öppna standardiserade lösningar som kan och ska konkurrens utsättas

Så mina Sociala medier är Mail, Special forum så som 99, Blog öppen på nätet (iofs bloggar inte men känns mer tilltalade dock hade jag i så fall hostat själv... ) Och jag saknar gammal goa News (NNTP) det var bättre för

//Daniel

Man lever ett intressantare liv om man är liiiiite kättingen mot strömmen ibland.
Alla; PC, jag köper Mac
Alla; heja CanNikon, jag kör Pentax ...
Alla; åååååh man måste ju ha Facebook. Köper en tshirt som säger "Fuck Facecbook!"

Ursprungligen av Goflorp:

Man lever ett intressantare liv om man är liiiiite kättingen mot strömmen ibland."

Men nu för tiden innebär det att man INTE ska köpa så mycket Apple produkter, för nästan allt i Apple-väg är idag MED strömmen.

Killen som äger firman jag ska jobba hos reagerade när jag tog fram min iPhone 3Gs, han tyckte det var lite för vardagligt med en iPhone då han kör Linux på sin Nokia.

Att ha en MacBook när man sitter på et café ute på stan så är man ju knappast udda.

Apple is the new Micro$oft när det kommer till vissa situationer...

Ursprungligen av LCR:

Men nu för tiden innebär det att man INTE ska köpa så mycket Apple produkter, för nästan allt i Apple-väg är idag MED strömmen.

Killen som äger firman jag ska jobba hos reagerade när jag tog fram min iPhone 3Gs, han tyckte det var lite för vardagligt med en iPhone då han kör Linux på sin Nokia.

Att ha en MacBook när man sitter på et café ute på stan så är man ju knappast udda.

Apple is the new Micro$oft när det kommer till vissa situationer...

Jag kommer aldrig byta bort mina Appleprylar pga detta, de fungerar verkligen, är snygga, bra gjorda och gör mig ytterst sällanbesviken.
Att byta till en Linuxlur? Hellre bryter jag ryggen av mig - med ett leende.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-04 07:38

Med näst sista uppdateringingen i bf så kan man lätt skapa listor som sorterar in eller bort nära vänner ,jobb folk etc

Jag styr exakt hur jag vill flödet ska vara och det tar ingen direkt ifrån mig.
google+ är lite bättre på detta men eftersom ingen använder det privat, kör det mest med folk från gillet samt kända fotografer etc.

Jag tror inte Facebook är en trend däremot kommer tjänsten finslipas och det är inte omöjligt att andra social medier dyker upp som är mycket bättre en fb, men det lär dröja.

Personligen vad som är bäst med fb är att jag har en kontakt med vänner som bor runt om i världen på ett helt annat sett än om jag hade varit bunden till telefon,mail,videochat, vilka för det mesta fungerar bra men man får en helt annan social integration.

Men det är klart sitter man 24/ på fb så kanske man bör tänka till.

Sen kan man ha åsikter om att många andra tjänster som tvingar en att åtminstone ha ett fb konto som typ spotify, det kan man ha massa starka åsikter om, dock så kan man i spotify ställa in så att inget syns i fb av vad man lyssnar på.

I och med allt snack om FB; den här tråden (och andra), framsidor på Aftonbladet idag och FB/Spotify i ekonominyheterna (och allt annat snack om FB) så har jag funderat en del och kommit på att

99.se står för hela mitt cybersnack behov, men också att 99mac inte är 99% Mac för mej. Skulle säga en bra bit under 50%...

Bevaka tråden