Med tanke på den samlade kunskapen här vill jag höra om någon redan har testat det jag skulle vilja prova.

Vi har bredband från ComHem men utan router, det sitter bara ett ComHem-modem intill antennjacket. Från modemet går en Ethernetkabel till en Airport Express som i dag är vår router. De här grejorna står i vardagsrummet, för det är där TV-kabeln kommer in. Allt annat - en NAS, en nätverksskrivare - står i gästrummet cirka fem meter bort och där har jag en Time Capsule (4:e gen, som såvitt jag förstår är identisk med AEBS 5e gen) som är brygga och hubb i ett. Nätet är uppsatt med WDS, med AE som huvud och TC som fjärr.

Det här fungerar, men helst skulle jag vilja kasta om rollerna så att TC:n får agera router medan AE:n bara bryggar signalen vidare från ComHems modem. OBS utan att flytta på utrustningen och utan att dra kabel mellan Airport:arna. Tanken är att kunna använda TC för Back to my Mac och liknande funktioner.

Någon som kan intyga att detta fungerar? Skulle kännas skönt att veta, innan jag kastar mig ut och experimenterar.

//Lennart