Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att sköta en extra skärm (Plasma TV)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-12 14:15

Jag är lite nyfiken på om det finns något program som på ett enkelt vis sköter 2 skärmar eller i alla fall en extra skärm. Jag vill ansluta min extra skärm till min Macbook, skärmen är en TV på 1920*1080, Just nu kan jag bara välja upplösning på 1080p men jag kan INTE justera någon overscan etc. så att bilden passar min TV.

Jag behöver alltså inget program som har 200 olika inställningar hit eller dit utan bara något så enkelt som att bara ställa vilken upplösning jag vill ha OCH kunna justera bilden så att passar TV:n som den ska.

Någon som vet om detta finns till MAC?

Tråden flyttad till rätt forumdel. Har också förtydligat rubriken lite.

/Mod

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-12 14:49

Jag har kollat på det men vad jag sett så finns det inte någon form av overscan justering.
Jag kan ju ha missat det men som sagt, jag tycker mig ha tittat överallt men finner ingen möjlighet till justering av just den biten. Bilden är större än den fysiska bilden så att säga och det är det stora problemet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-09-12 15:20

DisplayConfigX kanske kan vara något?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-12 15:38

Får kolla men den påminner ganska mycket om SwitchResX men är vart att titta på, jag hittade justering vad gäller overscan så det är bara att sitta och räkna... hade hoppas på möjligheten till en drag list (är lite bortskämd med NVIDIA)

DisplayConfigX

Behöver du verkligen justera overscan? Jag har en MacBook ansluten till min Full HD-plasma, med mini-DVI till HDMI, väljer 1080p (och ställer in att HDMI-ingången används för PC i TVn (Samsung)) så blir bilden helt perfekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-12 15:54

Det är just det...det krävs att TV har intelligensen att man kan göra de inställningarna som att berätta för den att en viss ingång används för datorutrustning och inte video. Inte alla TV har den funktionaliteten och då hjälper det inte hur mycket man än pillar och installerar tredjepartsprogram på datorn.

Ja nu kan det ju vara en gammal TV, men har inte "alla" nyare TV-apparater den möjligheten? Tänkte om nu TS har en TV med 1080p.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-12 16:06

Jag har en SAMSUNG PS-50A558 från 2008 och den är 1080 men jag måste nog dubbelkolla vilken "HDMI-port" jag ska ha som ingång men om jag inte miss minner mig så har jag ingen möjlighet att välja att det är PC signalen kommer i från, jag tror jag undersökt saken tidigare.

De tidigare burkarna jag kört med har jag just kunna justerat det med en funktion manuellt, ja i kontrollpanelen för NVIDIA tex. Nu har jag Ubuntu och där finns det en drag-list som heter just overscan (eller likande) där jag kan justera så bilden passar i ramen för TV:n. Jag tror ni förstår vad jag menar.

Jag tycker det är konstigt att detta inte finns för allt är väl inte självklart även om det är MAC, eller?

Först vill jag påpeka (som jag har för vana att göra till alla som är nya och skriver fel) att det heter Mac och inte MAC. MAC är en förkortning av Media Access Control och är något helt annat.

Jag kan välja att "döpa" mina ingångar till olika saker, t ex Game. Där finns DVI/PC för en av HDMI-ingångarna. Väljer jag den så slipper jag brottas med overscan och annat. Jag har en Samsung från 2009.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-12 16:23

Ok Ok... point taken

Jag kan också döpa ingångarna men det är för information så jag ska veta vad jag har på respektive ingång... inte för vad det ska komma för signal. Men jag får väl dubbelkolla igen för att vara på säkra sidan men i övrigt tror jag den sitter på PC (eller dator då) och de funkar inte.

Ursprungligen av Falkens:

Jag kan också döpa ingångarna men det är för information så jag ska veta vad jag har på respektive ingång... inte för vad det ska komma för signal. Men jag får väl dubbelkolla igen för att vara på säkra sidan men i övrigt tror jag den sitter på PC (eller dator då) och de funkar inte.

Det var vad jag trodde också - men det är inte bara för det, man ändrar samtidigt något med HDMI-ingången så den fattar att det är en dator inkopplad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-12 16:52

*hmm*
Jag återkommer i frågan senare i kväll... det ska bli intressant och se. Jag tror inte riktigt på detta men jag skulle inte sätta en 100:- på det

Som sagt, återkommer!

Nej det är ju inte säkert att det fungerar likadant för din modell, men jag blev lika förvånad som du när jag märkte att det blev skillnad. Lycka till!

Du ska ha kabeln från datorn i HDMI2, sen trycker du på Menu och så kan du autojustera, positionera osv. där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-15 14:01
Ursprungligen av suddgummi:

Du ska ha kabeln från datorn i HDMI2, sen trycker du på Menu och så kan du autojustera, positionera osv. där.

Nja, så enkelt var det inte om du frågar mig! Antingen är jag blind dvs. jag missar det uppenbara eller så är det bara så att det inte finns där

EDIT: Jag hittade och jag ber om ursäkt för min...dumhet! Det var mitt framför ögonen under skärminställningar och kallades "underscanning"

Note to self: Läs lite nogare!

Jaha, det hade jag ju också kunnat tipsa om men trodde självklart du hade testat det redan hehe. Så kan det gå.

1
Bevaka tråden