Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam uppstart från viloläge

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag vet att detta har varit uppe tidigare men jag har fortfarande inte löst problemet. Som rubriken säger så har jag problem med att det tar flera sekunder för datorn att vakna ur viloläge. Efter att ha läst på internet så skall den senaste uppdateringen av Lion ha åtgärdat detta problem (?) men icke för mig...

Är det fler som har problem med detta fortfarande eller är det bara jag? Jag sitter med den senaste historien av MBA 13" i5.

Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-10 12:16

Har du kollat din hårddisk med Skivverktyg och Kontrollera skiva? Där kan du också kolla hur full din hårddisk är. Om den är för full eller har fel på hårddisken kan du få dina problem. Skivverktyg finns i Verktygsprogram.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-10 12:32

Vad betyder 'flera sekunder'?
5 eller 50 eller..?

Några sekunder tar det alltid, och förmodligen några till om man inte har en SSD, men inte så mycket mer.

Inget fel på skivan. Kollat allt sånt. Det är ju en SSD med 50 GB ledigt så det borde inte vara några problem.

Det tar kanske 4-5 sek innan datorn ens fattar att den skall starta. Och efter ytterligare någon sek så kommer inloggningsskärmen upp.

Samma problem med min, och gott om ledig plats.

Som jämförelse är min gamla MB från 2007 med vanlig gammal hårddisk betydligt snabbare vid uppstart oavsett hur länge hon sovit. Någon lösning måste det ju finnas!?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-18 09:47

Jag har liknande problem.

När jag väcker min MacBook Air från vila så får jag snabbt upp skärmbilden och kan röra muspekaren, men ofta kan jag inte göra något mer än så. Försöker jag klicka någonstans reagerar inte datorn, utan badbollar. Detta under ett antal (5-10) irriterande sekunder, sedan fungerar allting normalt. Varför gör min Air på detta sätt?

Väcker jag däremot min iMac från vila så kan jag direkt när jag ser skärmbilden (efter någon sekund) börja använda datorn. Aldrig några problem med fördröjning och badbollning.

Båda datorerna kör Lion.

Air är en 11" från 2010 med CD2 1,6 GHz, 4 GB minne och 128 GB flash.
iMacen är en 24" från 2008 med en C2D 2,8 GHz, 4 GB minne och en SSD-disk på 256 GB.

1
Bevaka tråden