Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trådlöst internet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har ett svårlöst problem med segt internet i vår familj sedan vi flyttade till en ny lägenhet i somras.

Jag och min hustur har varsin Macbook Air 11", inköpta i november i fjol. Hon har senaste uppdateringen av Snow Leopard på sin dator, jag har senaste Lion. När vi surfar via vår Airport Extreme (senaste varianten, inköpt för några veckor sedan) slutar det nästan alltid med att hennes uppkoppling efter ett tag tappar i princip all hastighet, medan jag kan använda internet som vanligt utan problem. Omstart av dator samt airport (samt bredbandsmodemet från BBB, vi har 12-24 adsl-uppkoppling) löser inte problemet, har hon väl börjat få det här extremt sega nätet håller det i sig.

Vi har provat att vara uppkopplade på Airporten både via 2,4 ghz-bandet och 5 ghz-bandet, utan någon skillnad. Vi har också testat att jag surfar på 5-bandet, och hon på 2,4:an - samma resultat, segt för henne, snabbt för mig. Har problemet väl uppstått hjälper det heller inte om hon byter band, segheten följer med. Det är heller inte knutet till någon särskild webbläsare, hon föredrar att surfa med Chrome men problemet inträffar även i Safari och Firefox.

Det verkar inte vara något generellt problem med hennes nätuppkoppling, problemet uppstår aldrig när hon surfar via wifin på sitt kontor, utan enbart här hemma. Om det beror på att en av oss sitter på Lion och en på Snow Leopard och hennes nät på något mystiskt sätt störs ut av min maskin är svårt att säga, jag hade redan hunnit skaffa Lion innan bredbandet var på plats i vår nya lägenhet. En teori vi haft är att min dator på något outgrundligt sätt stör ut hennes nät, men vi är inte helt säkra på att det bara har uppstått när vi båda surfat samtidigt.

Någon som har en idé om var problemet kan tänkas ligga? Jag har försökt med en hel del felsökning, testat olika inställningar och letat på forum efter liknande problem, men inte riktigt hittat något liknande. Det känns som att det borde vara något i hennes dator som spökar, men just det här faktumet att det bara är här hemma felet uppstår förbryllar.

Börja med att testa uppkopplingen
"Bredbandstestet"

När du vet var du får ner och upp så kan man söka vidare ...

  • Medlem
  • 2011-09-09 00:07

Tur att någon har "koll" på det

  • Medlem
  • 2011-09-09 11:05
Ursprungligen av MalcomX:

Tur att någon har "koll" på det

Vad bra att du kom på det själv, så att jag slapp.

Hur är Airport Extremen konfigurerad? Om den är i bryggläge så sätt den i "Dela en allmän IP-adress".

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-09-10 08:59

Kan mycket väl var ett fysiskt fel på hennes dator. Frågan är ju om felet uppträder på ett annat nätverk...

Ursprungligen av mattem:

Kan mycket väl var ett fysiskt fel på hennes dator. Frågan är ju om felet uppträder på ett annat nätverk...

TS skriver ju att den inte har detta problem på hennes jobb där hon surfar via ett annat WiFi-nätverk.. :S

1
Bevaka tråden