Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styrplatta fysiskt trasig

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-08 19:24

Tjenare!

Jag var bortrest i helgen och när jag kom hem igen så fungerar inte styrplattan, det är som att enkelknapp är nedtryck hela tiden.

Jag har en MacBook Pro 17" inköpt nov 2006 (MBP21.00A5.B08)

Höger och vänster sida av knappen går att trycka ner, men det registreras inte, och i mitten och mer eller mindre hela knappen känns som att den är låst, går inte att trycka ner.

Detta gör att datorn tror den är nedtryckt hela tiden så det tog ett jävla tag innan jag lyckades ta mig in i Systeminställning och under Hjälpmedel (varför i helskotta inte Mus eller Styrplatta??) för att avaktivera styrplattan när en mus är inkopplad.

*EDIT*

Plockade ur mitt batteri nu och märker att det verkar ha svällt upp... What the fuck to do?
Redan fått det bytt en gång på garanti (då sa Apple att dom köpt in X antal batterier från något företag och att just den batchen var felaktiga) - känns ju inte som att man kan få den servicen igen!?

*EDIT2*

Med batteriet urplockat fungerar styrplattan hur fint som helst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-08 20:06

Garantin har väl gått ut med råge. Testa att prata med en auktoriserad service partner eller ring Apple, kanske finns lite Goodwill.

Annars är det väl nytt batteri och nytt top case som gäler

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-08 20:57

Top-case verkar ha klarat sig, dock nytt batteri för 1400 kr som gäller, suck :/

  • Medlem
  • 2011-09-08 21:06
Ursprungligen av Werzion:

Top-case verkar ha klarat sig, dock nytt batteri för 1400 kr som gäller, suck :/

Köp nytt batteri, eller sälj datorn som renoveringsobjekt och köp ny själv.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-08 21:28

Ifall jag har missat något; Hur vårdar man ett batteri bäst?
Ladda upp 100%, ladda ur helt, så gjorde jag första gången, sen efter det har det mer eller mindre alltid suttit i, allt som oftast har jag kört med strömsladd samtidigt (bara haft den i viloläge enbart på batteri när jag tagit mig från plats A till plats B). Är detta felaktigt?

Något skada eller risker med att som nu inte ha batteriet i alls (förutom att man får passa sig för så strömsladden inte åker ur). Verkar som att grafikkortet får kämpa extra nu när batteriet inte är ikopplat, youtube-klipp hackar lite nu :/

  • Medlem
  • 2011-09-08 21:54
Ursprungligen av Werzion:

Ifall jag har missat något; Hur vårdar man ett batteri bäst?
Ladda upp 100%, ladda ur helt, så gjorde jag första gången, sen efter det har det mer eller mindre alltid suttit i, allt som oftast har jag kört med strömsladd samtidigt (bara haft den i viloläge enbart på batteri när jag tagit mig från plats A till plats B). Är detta felaktigt?

Något skada eller risker med att som nu inte ha batteriet i alls (förutom att man får passa sig för så strömsladden inte åker ur). Verkar som att grafikkortet får kämpa extra nu när batteriet inte är ikopplat, youtube-klipp hackar lite nu :/

För att svara på din fråga. Det batterierna dör av är när elektronerna slutar röra sig, det är därför det är rekommenderat att ladda ur fullt och sen ladda upp batteriet igen. Oftare än en gång i månaden behöver du inte göra det, då ju fler laddcykler, ju kortare livslängd på batteriet. Hade jag varit som du (efter att du tjackat nytt batteri) så hade jag kört den här proceduren åtminstone fyra gånger om året.

Det är inte ditt användande som gör att batteriet sväller. Det är Apples fel.

Inga problem att köra utan batteri..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-08 22:48

Hmmm, jo det var nog ett bra tag sedan jag senast körde helt slut på batteriet, men men, jaja.

Har man lärt sig något till nästa dator, som det är nu känns det inte värt att investera allt för mycket på denna fem år gamla dator.

1
Bevaka tråden