Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperatur med Verax-kit?

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 12:24

Jag monterade i de tysta fläktarna från Verax (hela kitet) i min dual 1 Ghz MDD. Enligt programmet Temperature Monitor är processorn 66,6 grader varm.

Nån annan som gjort samma sak om har siffror att jämföra med?
Är Temperature Monitor pålitligt?

Senast redigerat 2003-09-03 16:45
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2003-09-03 12:41

Jag är också intresserad av siffror. Jag har själv bytt ut nätagg och cpu fläktar samt ändrat volttalet till 5v på och modifierat luftströmmen i min DP867 MDD.

Temperaturen i min dator ligger runt 59,1 - 59,3 grader enligt temperature monitor.

/Johan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 16:31

Min låg mellan 60-61°C och efter installation av PCI-slot fan så är den nu nere i 59-60°C. Uppmätt med Temperature monitor och Loudometer, som är bättre eftersom den också visar historia. Bägge programmen visar exakta samma värden

66°C låter väldigt mycket. Är du säker på att du fick på kylpaketet ordentligt? Och att du torkade av processorerna ordentligt?

Jag skulle kontakta Verax asap om jag var dig för att få bekräftat om något är fel.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 21:17

Jag kontaktade Verax och efter ett par dagar fick jag dels en ny kabel till fläkten vid DVD-spelaren och en ny slags kylkuddar istället för kylpastan.
Dessutm var det lite kablar som skulle kopplas om och en ny placering av sensorn i nät-agget.
Nu är datorn tystare och har en temp på mellan 60 och 61 grader.

Men vad ligger en omoddad vindtunnel på?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 11:42

Finns en del trådar om temperaturer på g4noise.com's forum.

Vi verkar ha exakt samma temperaturer. Däremot så har min temperatur nu gått ner ytterligare någon grad och arbetstempen är cirka 59°C.

Vad var det för "kuddar" du fick? Hur såg kabeln till DVD-fläkten ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 18:19

Var köper man ett sånt däringa Verax-kit?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 18:35

verax.de har länkar till säljare. Har för mig att det var någon svensk affär som tog in dom. Men kolla på Verax.de eller maila dom och kolla.

Det är värt det:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 18:41

Blir det tyst? Jag vill att datorn ska hålla käften och jobba.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 20:36

Det blir så tyst så att du kan höra dig själv tänka (vilket brukar underlätta när man ska jobba:) )

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Blir det tyst? Jag vill att datorn ska hålla käften och jobba.

Då får du nog köpa denna fläktlösa dator. 0 dBA!!! Tittade på den i veckan, det kändes otroligt med take på prestandan. Dom hade kopplat bort alla fläktar i burken. Den har vissa begränsningar vad gäller operativsystem då förståss. :rolleyes:

Jag är också intresserad av att veta temperaturerna med ett kit från Verax monterat. Är verkligen 60 - 61C normalt för en sådan burk? Pratar ni enbart om temperaturen på processorn föresten? Ju varmare, ju kortare livstid som bekant.. kanske bättre att ställa burken i en garderob istället.

Någon med kitet som har uppmätt ljudvolymen?

  • Medlem
  • 2003-11-12 23:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av replicant
verax.de har länkar till säljare. Har för mig att det var någon svensk affär som tog in dom. Men kolla på Verax.de eller maila dom och kolla.

Det är värt det:)

Macforum i GBG om mitt minne inte sviker mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 23:57

Och macoteket stockholm..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 00:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Då får du nog köpa denna fläktlösa dator. 0 dBA!!! Tittade på den i veckan, det kändes otroligt med take på prestandan. Dom hade kopplat bort alla fläktar i burken. Den har vissa begränsningar vad gäller operativsystem då förståss. :rolleyes:

Visst. Men sen tillkommer kostnaden för ett operativsystem, och en massa program som inte finns för Windows eller Linux. Så det är inget vettigt alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-13 01:16

Varför göra saker krångligare än de är? Köp en cube mondo!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 01:55

Åker till Tyskland snart

Tänkte handla med mig ett Verax kit till min G4 FW800.

Någon som har installerat det i en FW800?

Jag undrar också vad en omoddad vindtunnel ligger på för temp (både CPU & intern temperatur). Funderar på ett Verax-kit, men jag är inte villig att uppoffra maskinens stabilitet eller livsängd bara för att få en tystare miljö. Isf sätter jag hellre burken i klädkammaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 00:18

Vad kostar Verax-satsen i Tyskland?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-16 00:23

1. håller det sig under 75°C är det inet att bry sig om

2. Loudometer är bara skit, den mäter inte ett jota

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
1. håller det sig under 75°C är det inet att bry sig om

CPU eller temperatur inne i chassit?

Mina två 1GHz-processorer (köpte PowerMac idag) håller sig kring 41° i idle. Ska pressa dom lite och se vart dom maxar.

Har ett par frågor.. Finns det några officiella rekomendationer från Motorola för max temperatur, etc? Stänger PPC (7455) av sig själv om den överstiger en viss temperatur? Det finns ett program till OS X specifikt designat för att pressa ett system och mäta temperaturen. Någon som vet vad det heter?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 02:19

Nej, men iTunes fina effekter i fönster som täcker hela skärmen i högsta upplösningen du kan använda, samt lite Photoshop och så i bakgrunden, brukar fungera finfint.

Då snurrar fläktarna i min Dual G5 på högvarv och processorerna vrålar.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-16 18:57

Verax kitet kostar 249 Euro på Gravis i Tyskland.

/Frodo

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
1. håller det sig under 75°C är det inet att bry sig om

2. Loudometer är bara skit, den mäter inte ett jota

Gäller väl G5 fömodar jag. Jag tycker tempkurvans svängingar stämmer väl överens med fläktens oljudsfrekvens på min 2x1,42G4.

  • Avstängd
  • 2003-11-16 20:00

Från Kryssarklubbens sida angående kyla/kylskåp på båtar.
Dra en slangslinga i chassit på datorn.

Vätskeförångare
Ett mer sofistikerat system att skapa kyla är att använder en komprimerad gas, vanligen ammoniak, som köps i en trycktub, ungefär som gasol, fast vid mycket högre tryck. Vid detta tryck är gasen vätskeformig i rumstemperatur. För alla vätskor gäller att kokpunkten är lägre ju lägre trycket är. Då gasen släpps ut i atmosfären, minskar trycket och en liten del av gasen kokar av, förångas, så att resten kyls ner till kokpunkten vid atmosfärstryck, - 33 grader för ammoniak. Vid förångningen absorberas mycket stora värmemängder. Blandningen av gas och vätska leds genom en rörslinga i skåpet, där den förångas helt och kyler detta. Den förångade gasen leds ner i vattnet, som mycket snabbt absorberar ammoniak, så att man ej har obehag av dess stickande lukt. Gasen ingår i det naturliga kretsloppet (urin bildar ammoniak), varför de små mängder det handlar om inte utgör någon miljöbelastning. Ammoniak är ganska billig och tuberna kan förvaras i rumstemperatur. Denna kylningsprincip är ett sätt att "köpa kyla på tub" istället för isblock. Men tuberna är tunga och finns bara att köpa på ett fåtal ställen. Man bör beakta att ammoniak som läcker ut är giftig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 20:26

Balzar Von Platen och Carl Munters uppfinning av kylskåpet utan rörliga delar år 1920 har ju kommit många till nytta. Tyvärr tror jag knappast att konstruktionen tillåter en placering i eller ihop med en stationär dator.

Balzar von Platen hade för övrigt en del mindre lyckade uppfinningar. En av dem, ett försök till en Perpetuum Mobile, fick riksdagen att skjuta upp det så omtalade energibeslutet på 60-talet. Varvid min lärare i Fysik, professor Göran Grimvall, deltog i arbetet med att finna felet i uppfinningen.

Ett citat från Balzar Von Platen beskriver hur han tillsammans med Carl Munters strukturerade upp arbetet med uppfinningen som kom att produceras av Electrolux och säljas långt efter dessa herrars bortgång:

"När vi började uppfinnararbetet, hyrde vi under första halvåret en dubblett tillsammans. Vi började arbetet nästan alltid klockan halv tio på kvällen och slutade klockan halv fem på morgonen, sedan vi strax dessförinnan kokat te och ätit arrakstårta. På förmiddagarna sov vi och skolkade från Tekniska Högskolan. Men vi läste in kurserna ändå, så någon kuggning blev det inte. Experimenten skickades till Nordiska Armaturfabriken som skickade räkningarna till grosshandlare Hugo Tillquist. Omkring ett år tog det för oss att lösa problemet..."

http://hem.passagen.se/rente/uppf/bilder/kylskap6.jpg

Det må ju vara en snygg möbel men det passar knappast ihop med en PowerMac G4. Skulle väl möjligtvis passa ihop med mondos bilder över IBMs superdatorer från 60-talet.

Så kan det gå med lite skolkning i bakfickan...

Vad nu detta har med Verax kylningskit till PowerMac G4 att göra får någon annan förklara. Vad lurade du in mig på nu Pirre?

Senast redigerat 2003-11-16 20:55
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 21:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Gäller väl G5 fömodar jag. Jag tycker tempkurvans svängingar stämmer väl överens med fläktens oljudsfrekvens på min 2x1,42G4.

Nejdu, det gäller knappast en G5:a. Dessa kit finns ej till dem och någon mjukvaru tempmätare finns heller ej som fungerar ihop med en G5:a ännu. Dessa herrar diskuterar G4:or så vitt jag förstår.

Visst kommer tempkurvan följa oljudkurvan. Fläktarna i dessa maskiner är väl ändå temperaturstyrda? Åtminstone någon av dem.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-16 21:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Gäller väl G5 fömodar jag. Jag tycker tempkurvans svängingar stämmer väl överens med fläktens oljudsfrekvens på min 2x1,42G4.

nej det gäller G4

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Nejdu, det gäller knappast en G5:a. Dessa kit finns ej till dem och någon mjukvaru tempmätare finns heller ej som fungerar ihop med en G5:a ännu. Dessa herrar diskuterar G4:or så vitt jag förstår.

Visst kommer tempkurvan följa oljudkurvan. Fläktarna i dessa maskiner är väl ändå temperaturstyrda? Åtminstone någon av dem.

Det var det jag menade; att Loudometer funkar på G4 men inte G5.:)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 02:39

Ok. Hur funktionen med detta program är på en G4 har jag svårt att yttra mig om. Personligen föredrar jag att mäta utblåsluften och insugsluften för maskinen med hjälp av ett par digitala termometrar. På så vis vet man ju hur mycket värme som bortförs osv. Apple har ju i regel en rekommendation som säger att mer än 35 °C får en datorn användas i. Kan vara en bra fingervisning om man har för vana att placera den på varma ställen (garderob, skåp eller liknande).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 06:47

Men det är väl inte utblåsluftens temperatur som är det väsentliga utan temperaturen i processorn?

Bevaka tråden