Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittat gammal vit iMac i grovsoprummet!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2011-09-07 19:02

Yes!

Hittade en gammal vit iMac G5(?) idag i grovsoprummet.

Tyvärr bootar den inte, så jag skulle behöva lite hjälp att få igång den.

Jag har redan testat följande:

1. Startat i Single Mode och där har jag kunnat se att det finns massa filer osv på hårddisken. Så det verkar ju inte vara hårddisken som är paj?
2. Jag har bootar i Safe Mode, och då kommer datorn förbi gråa skärmen med loggan och fram till den blåa bakgrunden, men då blinkar bara muspekaren långsamt, inget annat syns.
3. Jag har kört "drutil list" i Single Mode för att se om DVD-läsaren finns i listan (ska den det?), och där finns det ingenting.
4. Jag har testat att boota från min Snow Leopard-CD genom att hålla inne C under uppstart, men den bootar inte från CDn överhuvudtaget.
5. Jag har nollställt NVRAM
6. Jag har hållt inne OPTION vid uppstart för att se om jag kan välja en annan hårddisk att boota från, men det finns bara en där som heter "hård disk" och den kan jag välja, men det går inte att boota från den.

Vad finns det mer jag kan testa?

Varför får jag inte boota från min "Mac OS X Install DVD"?
Måste jag mounta DVD-läsaren på något vis först?

Tacksam för hjälp

/ O

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 19:10
Ursprungligen av oskars:

4. Jag har testat att boota från min Snow Leopard-CD genom att hålla inne C under uppstart, men den bootar inte från CDn överhuvudtaget.

Tror inte Snow Leopard stöder PPC, men det kan ju förstås vara något annat fel på den utöver detta.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2011-09-07 19:13

Aah, okej, fast jag tycker ju den borde boota ändå? Och säga att det inte stödjs?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 19:20

Jo, fasst datorn är ju gjord innan Apple använde intel överhuvudtaget, så om skivan bara stödjer intel så kan den ju omöjligt vara medveten om vad det är. Dessutom har intel macar EFI och PPC macar Open Firmware, helt olika där, så om detta är en ren intel skiva vet den inte vad det är eller vad den skall göra med en sådan skiva.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2011-09-07 19:24

Aha, okej, då förstår jag!

Vilken installations-DVD borde jag leta efter? Leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 19:26

Har för mig att Leopard stöder alla PPC modeller, men är inte säker, någon annan kan säkert kommentera om detta. Du behöver en retail kopia dock, inte en sådan där grå som kommer med datorn, (om det nu inte är exakt en sådan modell som du har).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-07 19:27

Du måste ha en bootbar extern hårddisk med 10.5 för PPC.

Om det gick att boota fram till skrivbordet så är det inte fel på datorn. Sedan kontrollera hårddisken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 19:37
Ursprungligen av REP:

Du måste ha en bootbar extern hårddisk med 10.5 för PPC.

Man kan absolut boota från optisk skiva även på PPC. Bara att hålla ned C vid start.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-07 19:42
Ursprungligen av Fred!:

Man kan absolut boota från optisk skiva även på PPC. Bara att hålla ned C vid start.

Ja om det är rätt systemskivan att boota på det. Apple skivor är hårdvarubegränsad till modellerna. Det gäller att använda retail skivor.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2011-09-07 19:27

Hm... okej... hur tar jag reda på vilken modell jag har exakt? Genom terminalen?

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2011-09-07 19:30

REP, okej, kan få tag på Mac OS X 10.4 Tiger PowerPC. Går det även bra med att bränna på en vanlig DVD?

Om inte så har jag ju en extern hårddisk som backup-hårddisk. Kan jag använda den även om jag har annan data på den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-07 19:38

Ja du kan använda den hårddisk som har data kvar och installera system 10.4 på den. Det går bra att göra så.

Men men jag personligt skulle se till finnas backup först. Man vet att i datavärlden sker "olyckor". Så se till backup först ! Tyvärr

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2011-09-07 19:46

REP, men om jag har "fel" skiva, så kanske den i alla fall kan säga det till mig? Och visa att den lever lite mer? Så att jag vet att det funkar om jag hittar en riktigt retail, eller fixar bootbar extern?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 19:52

Om du har lyckats starta datorn i single user mode så fungerar med största säkerhet datorn.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2011-09-07 20:21

Mycket trevligt! Jag har lyckats boota upp en 10.4 PowerPC-DVD nu... och jag har kommit in i "Installeraren"... så jag har tillgång till Skivverktyg osv...

Kör en skivkontroll nu... den tickar... tickar... PLING... "Enheten Hård disk verkar vara felfri"! Jippi!

Jaha, so far so good. Vad nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 21:19

Går det att starta från hårddisken nu? Om inte skaffa en Leopard (retail) installationsskiva. Det är det färskaste OS som kan installeras på en PPC (Snow Leopard och Lion är bara för intelprocessorer). Installera Leopard på datorn och starta om. Gör dej inte skyldig till olagligheter genom att kopiera och bränna en Leopard skiva. Det finns säkert många som vill sälja sin Loepard skiva då många gått över till Sno Leopard eller Lion.

1
Bevaka tråden