Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport problem med portar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena Tjena, det är så att jag har suttit nu i dryga två veckor och håller på bli toooookig!!!

Googla runt som en jag vet inte vad så nu hoppas jag på att någon här ute kan rädda mig hehe

Har haft en Imac i ett par år aldrig några problem kört både via kabel och trådlöst, Sen för två veckor sedan skaffade jag en ny mbp!

Kopplade upp den fungerar fin fint, men när man ska ladda lite tyngre filer vill man ju ha fart så måste använda kabel men då får jag nat problem och en gul lite elak gubbe visar sig och det går otroligt trögt kommer max upp i 1mb brukar ligga runt 7-9mb sekunden.

så jag insåg att det var portarna, hade en d-link då men fick inte ordning på det hela så blev förbannad åkte köpte en airport extreme!

lycklig som man var packade upp den, kopplade in men inte fan fungerade det iaf -.-

Lyckades nu ikväll koppla om att trådlösa nätverket fungerar genom att öppna portarna
men nu fungerar inte kabel vägen som innan....

Sen lyckades jag lägga märke till att ip-adressen hade ändrats ifrån 10.0.1.4 till 10.0.1.7 när jag bytte till kabel så jag bytte ut då i portarna till 10.0.1.7 och samtidigt försökte lägga in så båda två kan vara igång men jag måste koppla om portarna varje gång jag vill ändra till tårdlöst eller kabel!

Borde inte det finns en enklare lösning ?

Oj blev mycket text men bättre med för mkt fakta än för lite

Tack på förhand Stephan

Jag förstår verkligen inte ett piss av vad du svammlar om...
Vilken dator är det som ska ladda ner, din imac eller macbook pro?
Vart ska den ladda ifrån, internet eller i nätverket?
Vilken protokoll ska du ladda hem med? Ftp, bittorrent, http?
Vad är det för portar du öppnar och varför skulle det påverka?

Kan applikationen du använder köra NAT-PMP NAT Port Mapping Protocol - Wikipedia, the free encyclopedia (eftersom Airport Extreme inte klarar UPnP) så slå igång det. Då ska den mappa portar automatiskt.

Ett annat alternativ är att göra så att du alltid får samma DHCP adress från din router. I så fall är det lättast att konfigurera den med ett DHCP klient ID (eftersom dina två nätverkskort inte har samma MAC-adress, de är unika).
Då fyller du i DHCP klient ID:t i dina avancerade nätverksinställningar för både AirPort och Ethernetkopplingen. Då kan du göra portmappningar till den IP-adressen du reserverat och den ska vara samma när du byter mellan sladd och obundet...

oj blev så att jag skrev lite otydligt, jag ska ladda hem till min macbook pro från internet via vuze!

det är port 59505 som jag ska öppna!

så det är ip adressen som ändras ifrån (trådlös) 10.0.1.4 till 10.0.1.7 (kabel) och gör så det strular till sig så jag måste gå in på i airport verktyg och ändra i porten ifall ni förstår vad jag menar!

försökte med nat och det fungerade tyvärr inte :/

Med dhcp klient id, när jag skrev in tex 10.0.1.7 bytte den då till 10.0.1.11 kommer det bli fast nu eller kommer det byta varje gång jag byter uppkoppling ?

Edit: det står fortfarande att jag har nat problem men jag har fått upp speeden genom att aktivera nat och utan dhcp id

Va? Nu förstår jag inte.
DHCP klient ID kan vara vad som helst. Säg att du vill koppla din dator "Nisse" till 10.0.1.5:

1. Ställ in i Airport Verktyg att du vill reservera en DHCP-IP-adress via ett klient-ID. Välj förslagsvis "Nisse" till klient-ID. I dialogrutan kopplar du ett DHCP-klient-ID (där du fyller i "Nisse") till 10.0.1.5 Starta om routern.
2. I din iMac/MBP etc. väljer du att mata in DHCP-klient-ID i nätverksinställningar för Airport -> Avancerat -> TCP/IP. Fyll i "Nisse" även där.
3. Repetera 2, men ersätt Airport med din trådbundna koppling (Ethernet).
4. Vid trådbunden koppling, stäng av AirPort för säkerhets skull.

1
Bevaka tråden