Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med internetåtkomst via trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har ett problem, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag har telefoni, TV och bredband via Bredbandsbolaget, 24 Mbit ADSL.
Till ADSL-modemet har jag kopplat en Time Capsule via ethernet och från Time Capsulen har jag kopplat en Airport Extreme, också den via ethernet.
Till TC:n kopplas sedan en MBP via ethernet, och till AE en iMac via ethernet.

Allt detta funkar fint, både vad gäller fildelning och internetåtkomst, problemet är att jag inte längre kommer åt internet trådlöst. Med min andra, icke ethernetanslutna MBP eller den gamla PC:n, så kommer jag åt trådlösa nätverksdiskar och de andra datorerna, men inte internet. Tidigare funkade det fint, men inte nu längre. Vilken burk det är verkar inte spela någon roll, samma sak händer när jag rycker ethernetsladden på iMacen; allt i nätverket funkar fortfarande fint utom just internet.
Jag har provat återställa både TC och AE, startat om modemet, men samma sak händer igen.
Vad kan det bero på?

Var finns det trådlösa nätverket - i Time Capsule eller Airport Extreme?

Varför kör du dubbelt - både Time Capsule och Airport Extreme?

Vilken av enheterna (Time Capsule/Airport Extreme) är det som är "mastern" i det hela - som delar ut IP-adresser till datorerna i nätverket?

Kanske kan du hitta några tips här:
http://www.99.se/natverk-sakerhet/289354-router-bakom-router-hittar-internet.html

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var finns det trådlösa nätverket - i Time Capsule eller Airport Extreme?

Varför kör du dubbelt - både Time Capsule och Airport Extreme?

Vilken av enheterna (Time Capsule/Airport Extreme) är det som är "mastern" i det hela - som delar ut IP-adresser till datorerna i nätverket?

Kanske kan du hitta några tips här:
http://www.99.se/natverk-sakerhet/289354-router-bakom-router-hittar-internet.html

Jag kör med båda pga stort hus med 2 murstockar i mitten, en räcker inte riktigt för alla skrymslen och vrår på 2 våningar.
TC skapar nätverket och AE förlänger det. TC är master.
Jag hittade felet. En ond vätte hade ställt båda i bryggläge. Jag trodde jag hade kollat det, men det hade jag tydligen inte, nu funkar allt igen.
Tack för svaret hursomhelst!

1
Bevaka tråden