Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spillt vatten på Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jävla klantigt först och främst. Men det var absolut inte mycket och datorn såg ut att vara opåverkad till en början, men nu har det hänt skumma saker.

Problem som dykt upp
ljud funkar ej
ljus på tangent funkar ej
bara stora bokstäver
Typsnitten funkar ej i apple programmen
listen är inte längre transparant
Spotlight search funkar ej

Använder jag extern tangent och mus så är det ingen större fara. Men nu undrar jag vad ni tycker jag ska göra?

Bör jag utnyttja min apple care och hoppas att de inte upptäcker vattenskadan? Alternativt gå och laga den, isåfall, vet ni vart och vad det skulle kunna kosta?

Hemförsäkring med allrisk? Har du det så kör på det.

Serviceverkstan kommer att se spår av vätska på nolltid och det kommer bli grymt dyrt (minst logikkortet kommer att behöva bytas antagligen).

Och kanske kan du hitta några tips i någon av de här trådarna. Problemet har ju dykt upp några gånger förut...

spillde site:99.se - Sök på Google
spillt site:99.se - Sök på Google

Startade du datorn utan att låta den torka några dagar så har du troligtvis förstört den. Apple har nog ingen garanti/Apple Care som täcker vattenskador...

Ursprungligen av specialdelivery:

...gå och laga den, isåfall, vet ni vart...

Närmsta Apple serviceverkstad. Men eftersom vi inte vet var du finns så kan vi inte tipsa mer detaljerat än så.
Apple - Resurssökning

Men som keptang redan påpekat så lär det nog bli billigare att gå via hemförsäkringen.

Vatten skadar bara datorn ifall du sätter på den när den är blöt.

Jag skulle slitit ut batteriet och låtit den stå minst en vecka och torka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-05 10:18

Vad gäller vatten och elprylar kan jag delge en händelse som kanske sätter lite perspektiv på det hela...

Vad på promenad så skulle vi mata änderna vid sjön och happ som det var så trillade frugans iPhone4 ur västfickan och på bryggan för att sedan landa i sjön... jag försökte hitta den men vattnet var grumligt och skitkallt så det gick sig inte... blev försäkringsärende och vid lunch samma dag hade vi en ny iPhone4 till frun från affären curtesy av IF.
Till och från var jag ned till bryggan och kikade efter luren utan nån större lycka... förräns 11 dagar(!!!!) senare då vattnet blivit lite klarare så kunde jag se den ungefär en halvmeter ifrån där jag normalt kände efter den... får upp luren och ser att blixten lyser vilket jag tyckte var sjukt skumt, men men, tog hem den och la den på en hylla i 3 veckor varpå jag sedan skruvade isär den och gjorde rent allt med elektronikrent med hjälp av tops och tänkte att vafan, likabra att se om den faktiskt funkar.

Detta var i mitten av april i våras och grabben har nu haft denna iPhone4 fungerande sedan dess. Har dock inte testat att ringa med den men den funkar alldeles utmärkt som film/spel-enhet (iPod Touch typ).
Tror han är en av väldigt få 3åringar med iPhone4.

Ursprungligen av Trineo:

Vad gäller vatten och elprylar kan jag delge en händelse som kanske sätter lite perspektiv på det hela...

Vad på promenad så skulle vi mata änderna vid sjön och happ som det var så trillade frugans iPhone4 ur västfickan och på bryggan för att sedan landa i sjön... jag försökte hitta den men vattnet var grumligt och skitkallt så det gick sig inte... blev försäkringsärende och vid lunch samma dag hade vi en ny iPhone4 till frun från affären curtesy av IF.
Till och från var jag ned till bryggan och kikade efter luren utan nån större lycka... förräns 11 dagar(!!!!) senare då vattnet blivit lite klarare så kunde jag se den ungefär en halvmeter ifrån där jag normalt kände efter den... får upp luren och ser att blixten lyser vilket jag tyckte var sjukt skumt, men men, tog hem den och la den på en hylla i 3 veckor varpå jag sedan skruvade isär den och gjorde rent allt med elektronikrent med hjälp av tops och tänkte att vafan, likabra att se om den faktiskt funkar.

Detta var i mitten av april i våras och grabben har nu haft denna iPhone4 fungerande sedan dess. Har dock inte testat att ringa med den men den funkar alldeles utmärkt som film/spel-enhet (iPod Touch typ).
Tror han är en av väldigt få 3åringar med iPhone4.

Det kan tilläggas att detta mest troligt är ett avtalsbrott. I flertalet försäkringsvillkor så har du skrivit över äganderätten till IF i och med att de ersatte den telefon som du tappade i vattnet och förlustanmälde.

Dock kul för din grabb att han har en extra dyr iPod att leka med, antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-05 20:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det kan tilläggas att detta mest troligt är ett avtalsbrott. I flertalet försäkringsvillkor så har du skrivit över äganderätten till IF i och med att de ersatte den telefon som du tappade i vattnet och förlustanmälde.

Dock kul för din grabb att han har en extra dyr iPod att leka med, antar jag.

Nope, har redan kollat med dem och hon menade på att varken jag eller dem kan garantera att den kommer funka då den är vattenskadad... alltså anses den förbrukad. Man kan ju säga att jag räknat med att den skall dö vilken dag som helst sedan jag fick igång den.

Jag stängde av min och lät den torka.
Spillde ut ca en halv liter bubbelvatten men den klarade sig!
Däremot så är styrplattan lite knäpp ibland.. Kan ha något med vattnet att göra.

Tack för feedbacken:)

Saken vad den att jag spillde väldigt lite. Vände upp och ner på den fort, torkade med servett, och sen gick jag vidare med arbetsdagen. Jag visste alltså inte att vätska hade kommit in i datorn eftersom den funkade felfritt direkt efter.

Jag kollad med försäkringen. Hade inte drulle, men håller på att ordna det nu. Jag hade ändå tänkt att köpa en Macbook Air, så det få ske nu. Får bita i det sura äpplet och betala 1,500kr i självrisk.:'(

Drulle retroaktivt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-05 19:42

Försäkrad för framtida olycka, säkerligen..
Annat är väl inte att tänka sig?

1
Bevaka tråden