Gammal sunkhäck?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag sitter med en gammal 7200 och kör linux. Nu funderar jag på att skaffa en lite mindre sunkig burk, typ en 7500 eller 7600. Kan max betala några hundralappar just nu.

Tanken är att burken ska få ett G4-kort och ett Radeon när jag får råd. Jag ska som sagt köra Linux, men vill också prova Macos 9, och X när jag stoppar i en G4.

Är det nåt fel på min plan, utöver att uppgraderande oftast kostar mer än att köpa nåt mytt och modernt samt att bussarna inte blir nyare för att man stoppar i en snabb CPU?

• Oregistrerad
  • 2003-09-03 11:25

Det är väl mest "utöver..." som du själv säger
Men G4 AGP börjar ju bli okey i pris (om man jämför med lösa delar till det gamla)

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-03 11:49

För sisådär en 3000 pix borde du kunna få tag på en blåvit G3:a, alternativt lägga till någon tusenlapp till och få en G4:a med AGP.
Vad du än väljer så får du ett mycket mer prisvärt paket än om du ska uppgradera en gammal 7x00-häck.
Jag och en kompis gjorde en lite snabb jämförelse mellan en beige G3:a klockad till 400 Mhz och en 7300 med 400 Mhz G3-kort i.
7300:an gick verkligen inte att köra OSX på, det var så fruktansvärt segt så att man kunde börja gråta. På den "riktiga" G3:an flöt det däremot helt ok.
Tänk sen också på att 7000-serien bara har SCSI på moderkortet, och att minne är svindyrt till dom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
För sisådär en 3000 pix borde du kunna få tag på en blåvit G3:a, alternativt lägga till någon tusenlapp till och få en G4:a med AGP.

Där hr vi väl problemet. Min budget sträcker sig snarare till 300 än till 3000. :/

Citat:

nillon
Jag och en kompis gjorde en lite snabb jämförelse mellan en beige G3:a klockad till 400 Mhz och en 7300 med 400 Mhz G3-kort i.
7300:an gick verkligen inte att köra OSX på, det var så fruktansvärt segt så att man kunde börja gråta. På den "riktiga" G3:an flöt det däremot helt ok.

Yowch. Är det bussarna som är slöa eller är det den inbyggda grafiken som nästan står still? Grafiken går ju att fixa men inte bussarna.

Busshastigheten på 7500 låg på 50 MHz, om jag inte minns alldeles galet... kan bli svårt att få racerfart på en sån...

Å VRAM-en kunde byggas ut till fantastiska 4 MB...:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av RasmusW
Där hr vi väl problemet. Min budget sträcker sig snarare till 300 än till 3000. :/

Yowch. Är det bussarna som är slöa eller är det den inbyggda grafiken som nästan står still? Grafiken går ju att fixa men inte bussarna.

Båda. Minnet är så långsamt att bussen får sitta och vänta. 22 MHz tror jag man kan accessa minnet i. Tack vare minnesinterleave kommer man upp i det dubbla, men det är ju fortfarande inte kul.

Nej, inte ens en 8600/250 eller en G3-uppgraderad är nåt att köra OSX på. De är däremot skoj för System 7.6.1 eller 8.6, och 9 ska nog rulla hyggligt.

Då är grå G3 bättre. Bussen tuffar på i mer anständiga 66 MHz, hårddisken är IDE så man kan byta upp den billigt, minnena är snabba och billiga (och mycket minne är krav 1 för OSX). Inbyggda videon är inte mycket med, men ett Radeon 7000 kan nog hjälpa.

OSX ska funka, även om jag måste varna att det kan vara mycket strul. Somliga säger att man måste uppdatera Firmware. Själv gav jag bara upp och kör OSX på nyare burkar.

Vad får man ge för en grå G3? Tja, för 1000 spänn får man en med ett par månaders garanti från Recycler (väl?). Då borde en privat kosta mindre.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-03 16:45

Jag har sett beiga G3:or gå för runt 500:-.
Då är det väl iofs den lågsammaste modellen, 233:an, men en ny processor är nog inte allt för svårt att få tag på. Dom går att klocka en del också faktiskt.
En sådan är ett mycket bättre köp än en 7x00, som sagt.

1
Bevaka tråden