Köpråd iMac och andra praktiska frågor...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-09-01 10:35

Jag vet att det finns massor av köprådstrådar men jag tänkte ändå starta en egen då mina (som alla andras) funderingar kanske är lite speciella...

Senaste dagarna har jag nästan legas sömnlös på nätterna och funderat över min "datorsituation". Jag har sedan en tid i princip helt konverterat till Mac och kör nu en Mac Mini (2010) som stationär dator i mitt "arbetsrum". Denna har jag kopplad till en 26" monitor och via HDMI till en förstärkare för vidare bilddistribution till min full HD projektor som finns i vardagsrummet (kabellängd ca 10 meter). Allt funkar väldigt bra och jag är mycket nöjd med uppsättningen och kör mycket musik ut från datorn till förstärkaren och det blir ganska mycket "svt-play" eller liknande också.

Så långt allt gott alltså...

Nu är det så att jag tagit upp en vilande fotohobby med att köpa en ny kamera och bilderna från den kräver lite mer "omsorg" samtidigt som allt kring efterbehandling blivit mer avancerat. Det jag nu märker är att Mac mini visserligen hänger med hyggligt, men att sitta och bildbehandla i 1080p känns inget kul... Jag kan iofs gå upp till skärmens 1920x1200 men jag tycker inte att det blir så stor skillnad egentligen... Till detta har jag även en iPad2 och en "gammal" 3GS...

Så mina funderingar är nu alltså att köpa min en iMac för att kunna utnyttja den skärmen och datorkraften för fotohobbyn men även lite annat som inte är alls lika "krävande".

Mina största funderingar är nu av två karaktärer. Den ena är helt enkelt vilken model av iMac jag bör köpa och hur jag ska utrusta den. Den andra är om jag kommer få min setup med förstärkare och allt runt omkring att funka som jag vill.

Vi börjar med första frågeställningen; vilken iMac bör jag välja. Att det är en 27" är ingen tvekan men sen är jag villrådig. Det jag alltså kommer använda datorn till är:
-Bildredigering och organisering av bilder (just nu med PSE9)
-Skriv och surf där skriv kan tänkas bli mer och mer då tankar om en bok (med mycket foton) finns.
-Eventuellt redigering av HF-film då kameran jag köpt filmar full HD. Intresset finns inte riktigt nu, men kan ju komma...
-Ljud kommer jag inte ägna mig åt alls förutom lyssnandet

Det lutar alltså åt en 27", i5, 3,1Ghz, SDD+1TB, 8GB minne.

Frågorna jag nu brottas med är om det är värt att gå upp till i7 och uppgradera grafikkortet. Sen är jag osäker på om SDD är värt de pengarna, men alla säger att det är där man hittar den stora hastighetsskillnaden så det är nog det som gäller... Även om pengarna spelar roll så är tex grafikkortets 900kr inte så mycket i det stora hela. Upp till en i7 är ju steget större. Så frågan är alltså, klarar jag mig på en i5?

Sen till det praktiska (om nu någon orkat läsa så här långt)...

Planen är alltså att köpa en iMac och behålla Mac Minin men ställa den i vardagsrummet som mediaspelare till förstärkare och projektor. Det jag funderar lite kring i denna setup är hur jag kommer kunna använda itunes. Ljudet från itunes vill jag ju ha ut i förstärkaren, men jag vill nog samtidigt kunna "jobba" med itunes från imacen då det är där jag kommer synka telefonen och ipaden. Kör jag då bäst iTunes "mastern" i iMacen och bara streamar till mac minin? Jag blir inte riktigt klok på hur man kan styra sakerna över nätverket.

Sen en annan viktig fundering är migreringen av mail, program etc från nuvarande mac mini till den nya imacen. Hur pass besvärligt är sånt? Finns det program som hjälper till eller finns det hjälpmedel redan i os (kör Lion)?

Oj, vad långt det blev... Hoppas någon orkar läsa och svara... Jag ska även knalla iväg till lokala apple retailer och snacka lite, men det skadar ju inte med fler åsikter...

MVH

Tommy

Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om vad det är för professor, SSD hade dock valt alla gånger i veckan.

• Medlem
  • Finspång
  • 2011-09-01 18:30

Hmm, jag hade precis börjat fundera på att dumpa just disken. Det är en stor pengaslukare i paketet. I butiken jag var i rekommenderades inte den om man ville hålla igen på pengarna en aning. Rekommendationen där var 3,1GHz, uppgradera grafikkortet och 8GB minne (inte apple store priser dock...).

Jag har läst runt lite kring SSD och de flesta tycker prestandaökningen är markant men "privärdet" är inte riktigt lika entydigt. Det kostar trots allt 5460 kr extra att sätta i SSD, som dessutom anses vara "gammal" i några trådar. Dvs Apple kör inte "nyaste" sakerna. Vet inte hur sant detta är eller om det spelar någon roll.

Det praktiska kring migrering och ljudspelandet verkar vara fullt lösbart så den frågan är en "ickefråga"... Så nu är det bara själva utformningen av "lådan"... Hmmm, i5 och 8GB blir det. Men det är SSD eller ej jag just nu är mest fundersam på. Det är ju som sagt ganska mycket pengar...

/Tommy

5500:- hade jag inte lagt nej. Men mekanisk disk är det enda jag stör mig på i min iMac.
Jag hade nog köpt med standarddisk, köpt en 120gig SSD för typ knappa 2K, och sen satt den tidigare i superdriven.

Rådet att gå på 3,1 och extra grafik känns mer sälj än behovsanalys, men det kanske bara är jag.

Personligen hade jag valt skärmstorlek först (i mitt fall 21,5"), och utifrån det valt det billigaste alternativet där, och sen petat in mer RAM och SSD själv.

Senast redigerat 2011-09-01 18:51
  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-09-01 19:00

Så worst case är 28 890 kr (i7, 8GB minne, grafikkortet och SSD samt apple care)

Realistiskt är 22 520 kr (i5 (3,1GHz), 8GB minne, grafikkortet samt apple care)

Skillnaden är då alltså 6 370 kr på 36 månader ger det 177kr per månad. Sen vet jag att det kommer massa ränta och skit på krediten men det har jag valt att bortse ifrån...

/Tommy

• Medlem
  • Finspång
  • 2011-09-01 18:54

Såg fel, det är "bara" 4550 kr i skillnad. Du menar alltså att du skulle köpa en extern SSD och OS och programmen från den?

Vad är det egentligen som gör att SSD är så het. Att den är sjukt snabb förstår jag, men är det bara vid uppstart av program och datorn i sig eller påverkar den minneshantering och "växelfiler". (nu vräker jag mig med ord och begrepp jag egentligen inte vet någonting om...). Det jag annars tycker verkar trevligt med SSD är ju att den är tyst. Men om man ändå sitter och läser och skriver mot standarddisken där man har alla bilder och musik så spelar det ju ingen roll? Eller?

Om man nu ändå skulle låta Apple förinstallera SSD. Läggs då OS och alla program på den och så köra man allt annat på standarddisken? Eller hur sätter man upp det?

Det är ändå lite lockande att maxa lite och köra både i7 och SSD... Kommer kanske behöva ta detta på krita ändå och då kanske man lika gärna kan dra på lite till... (lyxfällan nästa...). 5000kr på 36 månader är ju ändå bara 140kr per månad. Dvs en aningen gammal blu-ray film som man får avstå...

Aaaarrrrg, alla dessa beslut... Jag har aldrig tidigare varit "hastighetsnerd" med datorer så varför har jag blivit det nu...

Hade alternativet varit krita(brr) hade jag nöjt mig med min gamla vita iMac från 2006.
Jag hade använt SSDn som arbetsdisk(OS, program, aktuella dokument och filer) och kört gammeldisken som arkiv.

Du får gärna utveckla hur du jobbar, och var din ambitionsnivå ligger. Finns ju proffs här inom både foto, video och tryck som kan ge dig råd. Själv är jag bara hemmapulare, och i min lilla värld kan jag göra alla tre sakerna på en rätt modest maskin.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 19:46

Du har en 26" monitor idag. Och du är väldigt osäker på hur rätt dina val av hårdvara på insidan av iMacen kommer vara.

Utan att jag har någon som helst koll på vad prisskillnaden skulle bli, så vågar jag fråga. Har du överhuvudtaget tänkt på en Mac Pro där du kan byta diskar och sånt som du kanske vill i efterhand?

Om du har plats dvs...

• Medlem
  • Finspång
  • 2011-09-01 19:50

Lol, jobbar och jobbar... Jag är bara en glad amatör som gillar att ha bra verktyg. Anledningen till att jag ens funderar på att "maxa" är att det redan är så mycket pengar...

Ambitionsnivån ligger på hobbynivå men med tankar åt att släppa en bok som då kommer behöva foton. Dessa foton har jag tänkt att ta själv. Så mycket som möjligt av boken tänkte jag försöka klara av. Sen om det blir en bok eller ej det vet jag inte idag... Men som sagt boken behöver bra bilder och med en maskin som orkar jobba så går det kanske smidigare och det kommer inte vara verktyget utan mig det är fel på. SBS helt enkelt. Kör jag en för trött maskin kan jag ju skylla på dåigt tålamod då allt går för långsamt...

Det lutar nog nu åt att komma undan lite billigare hållet och skippa SSD i denna generation. Sen får jag se hur det ser ut om några år då förmodligen alla diskar är "omekaniska" på något sätt. Uppstartshastigheten av program och sånt är egentligen ointressant förutom att man vet att det går att få snabbare prylar än de man har... Så jag borde alltså inte bry mig om att det tar 15 sekunder mindre tid att starta datorn med SSd än med vanlig HD. Så jag är nu alltså till 95% övertygad om det billigare alternativet trots allt.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-09-02 11:01

Mitt råd är att köpa utan ssd nu. Vänta tills externa thunderbolt-chassin blir prisvärda och sätt en ssd i en sån.
Fördelar:
- flexibelt; lätt att byta disk vid behov
- enkelt; du slipper gå in i burken och meka
- du hinner spara ihop pengar och slipper köpa ssd på kredit
- du hinner vänja dig vid en dator utan ssd, så du kommer att märka av hastighetsskillnaden mer när du väl byter

• Medlem
  • Finspång
  • 2011-09-02 13:16

Precis min tanke också.

Nu är burken beställd... 27", i7, 8GB, hetare grafikkort och apple care. 1-2 veckors leverans...

/Tommy

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-02 13:24

Attans att jag inte hann komma med ett inlägg innan du beställde, en aspekt som någon verkar ha missat - varför beställa med 8GB RAM?

Det är oerhört onödigt. Det är så oerhört lätt att byta själv, man bara tar bort en lucka och byter ut minnesmodulerna. Apple tar över +1800 kr för 8GB istället för 4GB och köper du själv 2x4GB i valfri datorbutik så får du betala mellan 400 och 800 kr, beroende på erbjudande. Då hade du haft dina beställda 2x2GB (vilket är vad Apple sätter i) och sedan de 8GB du köper själv och sätter i, dvs totalt 12GB RAM istället för 8GB och du hade ändå betalat minst 1000 kr mindre.

Om det är nog för dig att avbryta beställningen och göra om kan jag inte avgöra

• Medlem
  • Finspång
  • 2011-09-03 07:44

Jag köper hos lokal retailer så det kommer 4GB från Apple så sätter de in två billigare 4GB. Så totalt blir det visst 12GB. Apples minnen är som sagt aningen dyra...

/Tommy

• Medlem
  • Finspång
  • 2011-09-17 18:02

Nu har den kommit och är upplockad. Otroligt smidigt att "migrera" från mac minin till imacen. Mycket trevlig skärm och det flyter på bra ännu så länge...

Det enda som irriterar mig en aning är att jag får lite vibrationer ner i bordet så det "brummar" lite. Jag har köpt dämpfötter på lokala hemmabiobutiken och det blir mycket bättre men inte helt tyst. När jag lyfter upp datorn så blir den knäpptyst. Någon som har tips på hur man löser detta. Bordet är ett effektiv från Ikea så det är inte billigaste bordet i världen, men kanske inte det bästa heller? Kan det löna sig att köpa ett nytt skrivbord som kanske är "stadigare"?

/Tommy

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-21 17:56
Ursprungligen av toru:

Det enda som irriterar mig en aning är att jag får lite vibrationer ner i bordet så det "brummar" lite. Jag har köpt dämpfötter på lokala hemmabiobutiken och det blir mycket bättre men inte helt tyst. När jag lyfter upp datorn så blir den knäpptyst. Någon som har tips på hur man löser detta.
/Tommy

På IKEA har de på köksavdelningen mattor som man använder i bestickslådorna.
De finns på rulle i olika färger.
Klipp till efter formen på foten på iMacen.

1
Bevaka tråden