Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket RAM i en äldre Macbook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-28 09:44

Hej
Har en vit macbook, modell 2,1. 13"
Intel core 2 duo 2.16 ghz.

Tänkte skaffa mer än de 2 gb ram som är i nu. Men läser lite olika gamla trådar om att den bara tar 3 gb som max. Stämmer detta eller fixar den 4 gb?

Stort tack för hjälpen. Länk till vilka minnen som ska köpas skulle också uppskattas.

  • Medlem
  • 2011-08-28 10:01

Du kan stoppa i 2x2 Gb men datorn kommer bara att kunna använda 3 Gb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-28 10:13
Ursprungligen av Korsriddaren:

Du kan stoppa i 2x2 Gb men datorn kommer bara att kunna använda 3 Gb.

Ok, tack. Om datorn känns seg idag, är det värt att ha 3gb istället för 2gb? Alltså, gör det ngt skillnad tro?
Datorn används för iTunes, surf, ordbehandling. I princip.

Ursprungligen av martenj:

Ok, tack. Om datorn känns seg idag, är det värt att ha 3gb istället för 2gb? Alltså, gör det ngt skillnad tro?
Datorn används för iTunes, surf, ordbehandling. I princip.

Nej, inte speciellt.

Hur länge har du kört systemet? När ominstallerades allt?

Mitt förslag är att du gör en total ominstallation och bara installerar de program du använder så ska du se att den känns mycket snabbare igen.

En annan sak, man måste inte alltid ha senaste versionen av allt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-28 10:39
Ursprungligen av LCR:

En annan sak, man måste inte alltid ha senaste versionen av allt...

Har inte Lion. Men i övrigt... Hur vet man vilka versioner man ska köra då för att dra mindre prestanda?

  • Medlem
  • 2011-08-28 10:41

Tom Snow Leopard är det acceptabelt med den set-up:en du har. Lion fungerar, men börjar bli i slöaste laget. Har själv en sådan macbook som du har, fast 2.0 GHz-modellen. Kommer snart köpa en ny MBP istället.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Tom Snow Leopard är det acceptabelt med den set-up:en du har.

Jag har en Macbook 2GHz med 2GB RAM och kör Snow Leopard och jag tycker det flyter på riktigt fint. Precis lika bra som med Tiger. Däremot tycker jag inte att min dator orkar dra runt iPhoto (version 9.1.5). Otroligt segt går det, i princip för segt för att ens användas. Väntar otåligt på att sambon ska godkänna ett inköp av en iMac...

Citat:

Stort tack för hjälpen. Länk till vilka minnen som ska köpas skulle också uppskattas.

Jag skulle också vilja veta ungefär hur billigt man kan komma undan.

  • Medlem
  • 2011-08-28 10:53
Ursprungligen av iTiger:

Jag har en Macbook 2GHz med 2GB RAM och kör Snow Leopard och jag tycker det flyter på riktigt fint. Precis lika bra som med Tiger. Däremot tycker jag inte att min dator orkar dra runt iPhoto (version 9.1.5). Otroligt segt går det, i princip för segt för att ens användas. Väntar otåligt på att sambon ska godkänna ett inköp av en iMac...

Jag skulle också vilja veta ungefär hur billigt man kan komma undan.

http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/minnen/sodimm_ddr2/pris

  • Medlem
  • 2011-08-28 10:56
Ursprungligen av iTiger:

Jag har en Macbook 2GHz med 2GB RAM och kör Snow Leopard och jag tycker det flyter på riktigt fint. Precis lika bra som med Tiger. Däremot tycker jag inte att min dator orkar dra runt iPhoto (version 9.1.5). Otroligt segt går det, i princip för segt för att ens användas. Väntar otåligt på att sambon ska godkänna ett inköp av en iMac...

Jag skulle också vilja veta ungefär hur billigt man kan komma undan.

Detta är minnet du skall ha: WEBHALLEN.com - Kingston 2048MB DDR2 PC2-5300 667MHz (SODIMM) (Apple)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-01 13:47
Ursprungligen av Korsriddaren:

samma minne till både 2 och 2.16 ghz-datorerna gissar jag?

  • Medlem
  • 2011-09-01 13:52
Ursprungligen av martenj:

samma minne till både 2 och 2.16 ghz-datorerna gissar jag?

Det stämmer bra det. Om du i framtiden söker denna typ av information, rekommenderar jag varmt sidan nedan.

MacBook "Core 2 Duo" 2.16 13" (White) Specs (Mid-2007, MB062LL/A, MacBook2,1, A1181, 2139) @ EveryMac.com

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-28 10:58
Ursprungligen av iTiger:

Däremot tycker jag inte att min dator orkar dra runt iPhoto (version 9.1.5). Otroligt segt går det, i princip för segt för att ens användas. Väntar otåligt på att sambon ska godkänna ett inköp av en iMac...

Det jag har hört om just iPhoto är att faces är en enorm resursslukare på äldre datorer. Visserligen hört det klagomålet i samband med PPC, men jag kan tänka mig att äldra Intels i kombinationen med lite minne kan göra det segt. Problemet är att faces inte går att avaktivera efter att det aktiverats. Tror att enda lösningen är att installer om iPhoto. Finns en tråd om det på MW Forum ett tag tillbaka om du orkar leta där.

På frågan om det är lönt att uppgradera så man får 1 GB extra minne så skulle jag tveklöst säga ja. Fysiskt minne är alltid snabbare än swap och kan man då ha en 1 GB fysiskt mer minne innan det börjar swappa så är det bara bra.

När jag läser en sådan här tråd med "köpa nytt" inlägg och minns alla gamla trådar där det argumenterades att en Mac höll nivån mycket längre så undrar man vad som hänt.

Nu vet jag att det inte är sant, man behöver inte ha en NY Mac när "Datorn används för iTunes, surf, ordbehandling. I princip." Jag har alltid varit stolt över hur man fortfarande kan använda en gammal Mac till dagens uppgifter utan att känna att det inte går.

Gör en ren ominstallation och installera bara det du behöver så ska du se att den känns mycket snabbare.

1
Bevaka tråden