Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X blir segt med tiden

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-26 21:17

Är jag den enda som tycker osx har en tendens att bli segt med tiden precis som windows?
Jag upplever att jag måste installera om osx på min mbp sisådär en gång per år. På min stationära, en DC 2.3 Ghz G5 så börjar det också gå segt. Jag var utomlands i ett halvår och hade datorn på under hela tiden för att kunna logga in via terminal etc. Nu är denna burken riktigt seg, med jättelång responstid. Finns det nått man kan göra åt detta, eller måste jag installera om osx på den?

Jag upplever INTE att ETT FRISKT OSX blir segt över tid.

Däremot kan man ju ha för lite minne, och aldrig ha för mycket.

Det finns en tråd som heter ngt i stil med "8GB RAM is the shit" - det stämmer.

Jag har iofs bara kört mac sen 2006, men jag har aldrig installerat om någon pga att den blivit seg. (kan inte minnas att jag installerat om någon över huvud taget). Med windowsmaskinerna är det en helt annan sak, de installerar jag om med (o)jämna mellanrum när de blir alltför sega.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-27 20:23

En ren maskin utan en massa pålägg har jag inte upplevt som seg - vare sig tidigt eller sent. Sedan har jag heller inte hållit på och belamrat min dator med en massa pålägg.

Jag har aldrig installerat om Mac OS X av denna anledning (men på Mac OS 9-tiden hände det med jämna mellanrum). Att starta om regelbundet (stänga av datorn på nätterna alternativt starta om med några dagars mellanrum) tycker jag däremot är en självklarhet för full fart i burken.

Istället för att alla kommer in och lämnar testimonys på att just deras maskin minsann inte bär sig åt så...

... så kanske vi istället skall be trådskaparen bena ut vad det kan finnas för anledningar

* För lite minne ?
* Ngt obskyrt program?
* Hackat/patchat om något?
* Felaktigt hanterande? Ex stängt av maskinen på brutala sätt.
* Fel på disken?

Kan ts känna igen något här? Ge oss något tips?

Så det här INTE blir tråden "min maskin funkar så jävla bra"...

Ursprungligen av Goflorp:

Istället för att alla kommer in och lämnar testimonys på att just deras maskin minsann inte bär sig åt så...

... så kanske vi istället skall be trådskaparen bena ut vad det kan finnas för anledningar

* För lite minne ?
* Ngt obskyrt program?
* Hackat/patchat om något?
* Felaktigt hanterande? Ex stängt av maskinen på brutala sätt.
* Fel på disken?

Kan ts känna igen något här? Ge oss något tips?

Så det här INTE blir tråden "min maskin funkar så jävla bra"...

Jag triggade på första frågan "Är jag den enda som tycker osx har en tendens att bli segt med tiden precis som windows? " och svarade på den. Vill man åtgärda problemet kan man fundera på och se vad som hänt, ute på resa och skadat disken gör den seg t.ex. Finns många varianter.

Blir det segt så beror det på att du startat program som ligger och kör, alternativt ett hårdvarufel som gör att grejorna laggar när det blir varmt.

Min uppträdde precis på det viset, dvs när den blev varm blev allt extremt segt, badboll kom upp etc. Det visade sig vara grafikkortet som hade ballat ur, tydligen känt fel på vissa årsmodeller av MBP (min från 2007). Den byttes, Apple pröjsade trots åldern, och nu när datorn är tillbaka är den snabbare än någonsin.

Jag startar aldrig om datorn annat än vid uppdateringarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-27 23:48

Vissa saker kunde i OSX 10.6 "gå sönder" på min maskin efter lite uptime. Med "gå sönder" menar jag "sega ner". Primärt märkte jag detta i Final Cut Pro och World of Warcraft. Stränga ner program, en omstart eller rent av ut/in-loggning löste problemet för mig alltid dock. Ex kan Safari försämra prestanda som tusan i WoW. Genom att gömma programmet försvann problemet.

1
Bevaka tråden