Minnesköp Powerbook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tydligen så tar Apple ut överpriser för de minnen de sätter i från början (om man t ex köper via Apple Store) så standardtricket är väl att ta minsta möjliga minne och köpa resten på annan ort.

Iom att jag snart ska köpa en Powerbook så är det så jag tänkt göra men jag
har två frågor:

1) Vilken sorts minne ska det vara? Antar att det inte riktigt är samma grejer som sitter i en desktop.

2) Påverkar man garantin när man sätter i dem själv (vilket vore löjligt)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av tgerdin
1) Vilken sorts minne ska det vara? Antar att det inte riktigt är samma grejer som sitter i en desktop.

Vilket minne du skall ha beror på vilken PowerBook-modell det gäller.
Så första steget är att ta reda på vilken PowerBook du har tänkt köpa

Vill du vara säker på att du får minnen som är 100% Mac-kompatibla, och garanti på det, så köp av någon Mac-ÅF. Macoteket brukar ha bra priser.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tgerdin:
Tydligen så tar Apple ut överpriser för de minnen de sätter i från början (om man t ex köper via Apple Store) så standardtricket är väl att ta minsta möjliga minne och köpa resten på annan ort.

Iom att jag snart ska köpa en Powerbook så är det så jag tänkt göra men jag
har två frågor:

2) Påverkar man garantin när man sätter i dem själv (vilket vore löjligt)?

Inget svar kanske, men lite erfarenhet:
Har en Powerbook G4 550 med extra RAM. Bussfrekvensen är på 100 MHz, men det satt ett 256 MB 133MHz-minne när jag köpte datorn från Macforum, Gbg. Köpte ytterligare 512 MB 133MHz från en "pc"-affär (Microstore) för halva:eek: priset mot vad Apple Store tog då (ca 1,5 år sedan).
Fungerar utmärkt! Naturligtvis har även pc-försäljare garanti på själva minnet.

Ta reda på din dators minnestyp och köp sen billigast. Jag tog med mig datorn till affären och testade på plats.
Gör samma om du kan. Obs! Testa och öva själv hemma först hur man byter minne innan du börjar fippla i affären.

Garantin vet jag inte om den påverkas, men eftersom det står i instruktionsboken hur man själv t.o.m. byter hårddisk utöver hur man byter minne så kan jag inte se att garantin påverkas negativt. Jag har gjort båda operationerna i min burk.

Senast redigerat 2003-09-03 08:03
  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 09:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Ta reda på din dators minnestyp och köp sen billigast. Jag tog med mig datorn till affären och testade på plats.

Köp inte namnlöst. Vi får in ett flertal datorer varje månad på service där felet visar sig bero på skitminnen. Man behöver inte köpa det dyraste men kolla efter märken av erkänd kvalitet. de minnen man hittar i macar direkt från Apple har ofta tex Samsung, Hynix. Andra märken som jag har bra erfarenheter av är Kingston, Viking, Southland, princeton, kommer inte på fler just nu. Skulle också kunna nämna några märken som ofta orsakat problem men jag avstår för att inte stöta mig med någon...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson:
Köp inte namnlöst. Vi får in ett flertal datorer varje månad på service där felet visar sig bero på skitminnen. Man behöver inte köpa det dyraste men kolla efter märken av erkänd kvalitet. de minnen man hittar i macar direkt från Apple har ofta tex Samsung, Hynix. Andra märken som jag har bra erfarenheter av är Kingston, Viking, Southland, princeton, kommer inte på fler just nu. Skulle också kunna nämna några märken som ofta orsakat problem men jag avstår för att inte stöta mig med någon...

Det stämmer! Jag uttryckte mig lite slarvigt. Sorry! Jag har tidigare blivit varnad för Namnlösa minnen. Det minne jag köpte heter Kingston.
Hur som helst så blir det nog billigare än Apple Store och de flesta Mac-återförsäljare.

Senast redigerat 2003-09-07 19:56

Jag köpte minne från "TwinMos" till min PowerBook 12".
Var rätt specar (SO-DIMM DDR-266, PC2100, Cas2,5) men det fungerade inte. PowerBooken startade inte upp och istället hördes det där pipande ljudet som betyder fel minneskretsar.
Minnet fungerade dock i en bärbar DELL som vi hade på jobbet.
Så märket TwinMos skulle jag se upp med också.

Alltså, tål att upprepas:

"Jag tog med mig datorn till affären och testade på plats.
Gör samma om du kan. Obs! Testa och öva själv hemma först hur man byter minne innan du börjar fippla i affären."

1
Bevaka tråden