Nyköp - vilken iMac-modell ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står inför nyköp och undrar då som vanligt vilken konfiguration man ska välja. Det är lätt att slänga iväg tusenlappar i onödan, men det är också retfullt att köpa något som inte håller måttet.

Det rör sig om en vanlig hemdator som används till fr.a. Internet. Kör även några java-program som kan vara lite slöa på minin som jag har nu.

Hur stor skillnad gör processorerna egentligen? 2,7, 3,1 eller 3,4 GHz, tror ni den mindre processorn räcker?

Hur mycket minne kommer behövas. Räcker 8 Gb?

Den jag har nu är ofta lite slö, men jag har aldrig lyckats se att processorerna är överbelastade. Ibland är minnet fullt, men ofta är den slö utan att varken minne eller processorer se överbelastade ut i aktivitetskontroll. någon som kan ge en kvalificerad gissning på vad som är flaskhalsen? (Gäller en MacMini 2 HHz Core Duo med 2 Gb minne och OS X 10.6.8 installerat).

1. Tråden flyttad till rätt forumdel. Tänk på var ni lägger era trådar.
2. Trådens rubrik förtydligad. Tänk på att sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.
3. Blanda inte flera helt olika frågeställningar i samma tråd. Speciellt inte när frågorna hör hemma i olika forumdelar. Mac Mini-frågan tas med fördel i en egen tråd.

/Mod

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-26 11:10
Citat:

Hur stor skillnad gör processorerna egentligen? 2,7, 3,1 eller 3,4 GHz, tror ni den mindre processorn räcker?

Kolla på nedan länk:
'mid 2011' iMac - Core i7 vs Core i5 - Pro Apps

Det skiljer sig en del beroende på vad du ska göra med maskinen. Handbreak, After Effects och Photoshop är mycket snabbare om du går upp i CPU-typ, iTunes ex. påverkas mindre.

Tittar du på spel blir skillnaden större:
'mid 2011' iMac - More Game Tests

Citat:

Hur mycket minne kommer behövas. Räcker 8 Gb?

Detta räcker generellt sätt bra ja.

Ovan maskiner kommer vara brutalt mycket snabbare än en 2Ghz Core 2 Duo MacMini med 2GB RAM.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det skiljer sig en del beroende på vad du ska göra med maskinen. Handbreak, After Effects och Photoshop är mycket snabbare om du går upp i CPU-typ, iTunes ex. påverkas mindre.

Tack för länkarna. Jag sysslar inte så mycket med fotoredigering. Mest att beskära och förminska i Graphic Converter. Inte mycket spel heller. Skulle tro att det är program skrivna i Java som tar mest CPU på min dator och kanske Flash.

Ovan maskiner kommer vara brutalt mycket snabbare än en 2Ghz Core 2 Duo MacMini med 2GB RAM.

Det låter bra.

Om du sitter på befintlig skärm / tangentbord har ju ny MacMini:n blivit enormt mycket snabbare också.

En gammal 17" skärm är inte så mycket att hurra för. Vill nog hellre har 27" Imac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-26 11:45

Om du sitter på befintlig skärm / tangentbord har ju ny MacMini:n blivit enormt mycket snabbare också.

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-27 13:23

Mellanmodellen brukar vara an bra riktning om man inte kör spel och sån't krafs och annat som kräver maxat. Kör en hel del bildredigering och med historien i bakspegeln så har jag alltid valt mellanmodellerna, och det har givit en tillräckligt lång livslängd innan det är dags att uppgradera igen. Köp och stoppa in minne själv, apple's minnen är alltid dyra. Det följer väl med 2x2GB eller? Sen stoppar du i 2x4GB, då har du 12GB, det bör du klara dig på en stund.

Jag har alltid köpt ingångsmodellen utan att ångra mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-27 23:42

Spelar du inte har du generellt sett mindre behov av en kraftfull GPU - då räcker gott och väl de mindre maskinerna. Självklart kan skärmstorlek spela en vital roll så kanske du ska utgå från det?

Som sagt ovan - jämför RAM-priset mellan Apple och att sätta i det själv. Generellt sätt är Apple dyrare på denna punkt.

Ursprungligen av panther:

Köp och stoppa in minne själv, apple's minnen är alltid dyra. Det följer väl med 2x2GB eller? Sen stoppar du i 2x4GB, då har du 12GB, det bör du klara dig på en stund.

Tack för det tipset! Hur krångligt är det att sätta i minnen. Minns att jag haft problem förr (4400 och Cube) då man fick ta i rejält för att få ner dem och det vågar men ju inte riktigt med en helt ny dator. Finns det fyra minnesportar? Annars måste jag ta ut de två som är och slänga dem för att få i två nya.

Spelar du inte har du generellt sett mindre behov av en kraftfull GPU - då räcker gott och väl de mindre maskinerna. Självklart kan skärmstorlek spela en vital roll så kanske du ska utgå från det?

Det ska vara en 27". Hur är det med grafikkort föresten. Man kan ju köpa ett med mer minne, men är det lönt om man inte spelar spel eller sysslar med avancerad fotoredigering.

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-28 17:22

Det finns 4 minneskortplatser, hur enkelt som helst att stoppa i. Var bara rädd om skärmen och ha något mjukt under.

Spelar du inga spel så kommer du klara dig fint med standard grafikkortet.

edit: 27" är perfekt, kan jag tillägga, har en själv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-29 10:50
Ursprungligen av Theodor:

Det ska vara en 27". Hur är det med grafikkort föresten. Man kan ju köpa ett med mer minne, men är det lönt om man inte spelar spel eller sysslar med avancerad fotoredigering.

För att kunna välja GPU måste du gå på topp-modellen. Denna har en mycket snabbare GPU "out of the box" än ingångs 27 tummaren men går också att få med 2GB minne. Du får också här en något snabbare CPU (ca 10-15%). Generellt sätt kommer du klara dig fint med standardkortet på 512MB VRAM men det hela beror lite på vad du gör med maskinen och delvis på hur saker utvecklar sig på sikt. Nya program som Final Cut Pro X och Motion 5 nyttjar GPU:n väldigt mycket för bildbehandling - förvisso rörlig bild men ändå. Program som Aperture gör detta också men inte på samma sätt till samma grad men framtiden är en kombination av att nyttja CPU och GPU. Här blir mer minne - framför allt när man kör så pass stor skärmupplösning som 27" gör - väldigt bra att ha. Behövs 2GB? Troligen inte, men 512MB är i underkant. Framför allt har den snabbare maskinen ett mycket snabbare kort. Vidare äter skärmutrymme VRAM. Om du ex. tänk koppla iMacen till TV:n så pratar vi en ganska gigantisk skärmyta (4480 x 1280 c:a).

Tittar du här ser du lite kommentarer om VRAM.

Citat:

VRAM - Using OpenGL Driver Monitor from the Apple Developer Tools, we were able to observe how much VRAM was in use. Both the iMac's Radeon 6970 and the Mac Pro's Quadro 4000 used over a gigabyte out of 2G VRAM available. I guess the other GPUs must resort to paging.

Out of the box idag är det dock primärt spel som visar bristerna när en maskin har ett lite sämre grafikkort.

Här blir mer minne - framför allt när man kör så pass stor skärmupplösning som 27" gör - väldigt bra att ha. Behövs 2GB? Troligen inte, men 512MB är i underkant. Framför allt har den snabbare maskinen ett mycket snabbare kort. Vidare äter skärmutrymme VRAM. Om du ex. tänk koppla iMacen till TV:n så pratar vi en ganska gigantisk skärmyta (4480 x 1280 c:a).

Tittar du här ser du lite kommentarer om VRAM.

Jag lutar redan åt den snabbaste iMacen, men hade inte noterat skillnaden i minne på grafikkortet. Det hade dock varit intressant att veta om jag kan uppdatera det minnet själv senare om det skulle behövas. Är det samma princip som föra vanligt RAM?

Just nu lutar jag alltså åt den snabbaste imacen och att köpa minne separat från 8GB Kit (4GBx2), 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-10600 upgrades for Apple iMac 3.4GHz Quad-Core Intel-Core i7 (27-inch - DDR3) Mid 2011 Desktop/PC, CT2115886 from Crucial.com

Har du prövat 27" så du vet säkert att du vill ha den? Den är gigantisch! (that's what she said..)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-29 13:51

VRAM på GPU:n går inte att uppgradera i efterhand nej. I dagsläget tror jag skillnaden är liten mellan 1GB och 2GB-kortet men det finns säkerligen lägen då mer minne hjälper till. Hoppet mellan 512MB och 1GB kortet är ganska avsevärt däremot.

Tack för hjälpen alla!

[Så här blev det: Jag lugnade mig lite och köpte 27" i5 3,1 GHz med 4 GB minne. Minnestaket har slagit i direkt och mer minne är beställt från http://www.crucial.com/ . Där kostar 2x4 GB 400 spänn (långsam frakt, snabbare frakt kostar 7 € till). Det lilla tangentbordet och musen är dock en plåga. Har redan beställt nytt tangentbord med numerisk del, men kan använda min gamla Logitechmus ett tag till.]

Senast redigerat 2011-08-31 12:37
1
Bevaka tråden