SIBA sålde gammal modell till nya modellens pris

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-25 08:17

En kompis kom över igår kväll för att få hjälp med sin första Mac att få den att kontakta det trådlösa närverket.
( problemet är Bredbandsbolagets modem/router som inte kan ha så många enheter samtidigt )

Han köpte en MacBook Air 11" för 9495:- hos SIBA i Göteborg.
Av någon anledning köpte han den inte hos Macforum där han var först utan åkte till SIBA och sedan orkade han inte åka tillbaka för att spara 200:-.
När jag tittade på "About this Mac" så såg jag att det stod 1,4 GHz och Core2Duo, tittade på Apples hemsida och såg att de nya modellerna ligger på minst 1,6 GHz.
OS-nivån låg på 10.6.3, jag tyckte det var konstigt eftersom en dator som kom ut för en månad sedan borde ha Lion installerat.

Det känns som en halv-scam de kör med på SIBA när människor som inte vet varje spec utantill tror att de köper något nytt men får med sig en gammal modell hem.
Köper man där ska man lusläsa på kartongen vad som ingår, den ser ju likadan ut som den nya modellen.

Förhoppningsvis är de ärliga idag när han ska åka och klaga och byter den eller ger någon kompensation, annars bör han väl kunna utnyttja "öppet köp"

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-25 08:23
Ursprungligen av obibobi:

En kompis kom över igår kväll för att få hjälp med sin första Mac att få den att kontakta det trådlösa närverket.
( problemet är Bredbandsbolagets modem/router som inte kan ha så många enheter samtidigt )

Han köpte en MacBook Air 11" för 9495:- hos SIBA i Göteborg.
Av någon anledning köpte han den inte hos Macforum där han var först utan åkte till SIBA och sedan orkade han inte åka tillbaka för att spara 200:-.
När jag tittade på "About this Mac" så såg jag att det stod 1,4 GHz och Core2Duo, tittade på Apples hemsida och såg att de nya modellerna ligger på minst 1,6 GHz.
OS-nivån låg på 10.6.3, jag tyckte det var konstigt eftersom en dator som kom ut för en månad sedan borde ha Lion installerat.

Det känns som en halv-scam de kör med på SIBA när människor som inte vet varje spec utantill tror att de köper något nytt men får med sig en gammal modell hem.
Köper man där ska man lusläsa på kartongen vad som ingår, den ser ju likadan ut som den nya modellen.

Förhoppningsvis är de ärliga idag när han ska åka och klaga och byter den eller ger någon kompensation,annars bör han väl kunna utnyttja "öppet köp"

Normalt inte, finns ingen lag som tvingar butiker till detta. Endast via distansköp.

SIBA lär ordna det, alla kan göra fel, no big deal. Säkert hade SIBA fel i sitt ordersystem och det blev fel pris.

Hade han/hon gjort lite research så hade man kommit fram till att Core 2 Duo 1,4GHz Air kostar 8290:- (antagligen 8490:- i butik) på siba.se.
MacBook Air MC505S/A

En varning för SIBA pga detta känns lite överdrivet.

Den modellen han fick är ganska mycket sämre än den nya. Så att få den utbytt eller billigare känns som ett måste.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-08-25 09:04

Detta är nog inget som är specifikt för just SIBA. Det gäller samtliga stora hemelktronikförsäljare som MediaMarkt, Elgiganten och så vidare. Har man inte full koll på varenda spec själv så ska man inte handla hos dessa. Det är bättre att välja de mindre butikerna som verkligen är experter på produkterna de säljer.

Herregud SIBA har väl 35 miljoner artiklar att hålla reda på. Självklart har säljarna där ingen aning om vad de säljer för nått.

När man spelar dum och ställer konstiga frågor får man så mycket skumma svar så man blir mörkrädd.
Deras mål är att få ut dig ur butiken så snabbt som möjligt.

"Ja visst! Det är den senaste."
"Japp, bättre finns inte just nu."
"Ja om du ska ha den till det så är det den här du ska ha."

De går på autopilot hela dagarna.

Som sagt... gå tillbaka och testa deras service. De brukar vara bra på den biten. Även om det kan krävas att man är lite påstridig för att få sin vilja igenom ibland.

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-27 11:18
Ursprungligen av Spooky:

När man spelar dum och ställer konstiga frågor får man så mycket skumma svar så man blir mörkrädd.
Deras mål är att få ut dig ur butiken så snabbt som möjligt.

"Ja visst! Det är den senaste."
"Japp, bättre finns inte just nu."
"Ja om du ska ha den till det så är det den här du ska ha."

De går på autopilot hela dagarna.

Lite av att dra alla över en kam där...

Jag är själv säljare i en butik såsom diskuteras i tråden. (Ej Siba).

Jag tar hand om alla mina kunder och det viktigaste för mig och min butik är att kunderna får dom produkterna som passar dom bäst. En nöjd kund är en återkommande kund.

Felet som TS kompis varit med om kan bero på massvis olika saker men behöver heller ej vara något fel. Prestandan kanske förklarades och priset är ju ändå upp till återförsäljaren att sätta. Kanske ställdes frågan om det var senaste modellen kanske inte..

Oavsett vilket så självklart ska man åka tillbaka och påtala att det har blivit ett missförstånd och hoppas på en lösning. Börja dra liknelser om att säljaren/återförsäljaren lurats känns i mina ögon bara så fel...

Lycka till till TS kompis och hoppas att en lösning hittas.

Ursprungligen av Cokey:

Jag tar hand om alla mina kunder och det viktigaste för mig och min butik är att kunderna får dom produkterna som passar dom bäst. En nöjd kund är en återkommande kund.

Felet som TS kompis varit med om kan bero på massvis olika saker men behöver heller ej vara något fel. Prestandan kanske förklarades och priset är ju ändå upp till återförsäljaren att sätta. Kanske ställdes frågan om det var senaste modellen kanske inte..

Oavsett vilket så självklart ska man åka tillbaka och påtala att det har blivit ett missförstånd och hoppas på en lösning. Börja dra liknelser om att säljaren/återförsäljaren lurats känns i mina ögon bara så fel...

Ja ungefär så jag skrev i inlägg # 13 ...;)

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-27 20:01
Ursprungligen av Cokey:

Fast man kan nog nästan dra alla säljare över en kam.

Jag har aldrig träffat en säljare i någon av de stora mainstreamkedjorna som verkligen är kunnig. De flesta ligger på en Aftonbladet Pryl-nivå. Dock är det sällan man träffar på någon som inte är trevlig och hjälpsam.

Det är uppenbart en kombination av 2 fel här, säljaren kollade inte vilken låda som kunden fick.
Det var/är fel pris på den vara kunden fick.

Se inlägg #3.

Ursprungligen av keptang:

Det är uppenbart en kombination av 2 fel här, säljaren kollade inte vilken låda som kunden fick.
Det var/är fel pris på den vara kunden fick.

Se inlägg #3.

Det kan ju också vara kunden som gjort fel... Är man inte Mac kunnig så är väl det lätt. Vi förutsätter att Siba i detta fall gjort fel - kanske var det så att den såldes under dom premisserna som den han fick. I så fall återstår "bara" att han fick betala ett för högt pris - och det är inte olagligt - eller ovanligt heller för den delen. Jag tror byte går bra. Prisgarant har dom inte på Siba.

Ursprungligen av adress@mac:

Det kan ju också vara kunden som gjort fel... Är man inte Mac kunnig så är väl det lätt. Vi förutsätter att Siba i detta fall gjort fel - kanske var det så att den såldes under dom premisserna som den han fick. I så fall återstår "bara" att han fick betala ett för högt pris - och det är inte olagligt - eller ovanligt heller för den delen. Jag tror byte går bra. Prisgarant har dom inte på Siba.

Jo, det var ungefär så jag skrev i inlägg #3 också ang. research.

Jag har förtydligat trådens rubrik.

/Mod

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 10:06

Det är väl så att dom stora kedjorna oftast har kvar den gamla modellen i lager och vill bli av med dom, så då dom kör ett race med rea och folk tycker o vad billigt men tittar inte på specarna.

Ursprungligen av reinew:

Det är väl så att dom stora kedjorna oftast har kvar den gamla modellen i lager och vill bli av med dom, så då dom kör ett race med rea och folk tycker o vad billigt men tittar inte på specarna.

Du läste inte TS post, det var inte billigt.
Det var det gamla priset för den gamla modellen, som kostade just 9495:- när den kom i oktober 2010.

Vem har sagt att elektronikkedjorna (eller för all del även Ica etc) faktiskt har sänkt priset när de gör en kampanj. Ofta är det ju samma pris som alltid fast skrivna med större siffror i annonsen...

Jag är ofta på MediaMarkt i Lund och när det gäller Mac så brukar de ställa fram gamla modeller med en liten röd prislapp på och sälja billigare. De brukar också vara tydliga med att det är en gammal modell. De sålde ju ut förra iMac 21,5" för 7-8000:- för ett tag sedan. När jag fick syn på priset trodde jag det var den nya modellen och rusade dit, men det blev inget köp när de förklarade att det var just den gamla.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-25 11:47

Detta händer hela tiden hos alla stora kedjor. Man blir verkligen beklämd när man ser det.

Som tur är har de flesta varit tydliga när det gäller iPad. De skiljer på iPad 1 och iPad 2 ordentligt, som tur är. (I alla fall de jag sett)

• Medlem
  • Borås
  • 2011-08-27 08:52

Hur gick det? Fick din kompis byta dator alt. kompensation?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-27 20:27

En uppdatering vad som hänt:
Han gick till SIBA och pekade på deras skyltar "Senaste modellen ..." och butikchefen sa "Oj, den kampanjen är nog slut ..."
"Men den här du fått fick vi in för bara 3 veckor sedan."

Varför WiFi inte funkade på den ville de inte hjälpa med heller utan hänvisade till Macforum.

Tillslut fick han den nya modellen och 200:- tillbaka.
Märkbart snabbare även för en Mac-oskuld som min kompis och WiFi som fungerar direkt hemma hos honom.

Slutet gott för honom, men hur många andra har fått betala för mycket för gamla modellen ?

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-27 23:50
Ursprungligen av zappee:

Fast man kan nog nästan dra alla säljare över en kam.

Jag har aldrig träffat en säljare i någon av de stora mainstreamkedjorna som verkligen är kunnig. De flesta ligger på en Aftonbladet Pryl-nivå. Dock är det sällan man träffar på någon som inte är trevlig och hjälpsam.

Du är välkommen in i butiken där jag arbetar om du har vägarna förbi

Ursprungligen av obibobi:

Tillslut fick han den nya modellen och 200:- tillbaka.

Skönt att det löste sig för din polare..

1
Bevaka tråden