Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs slutar som CEO för Apple

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Precis. Jag tror detta var ett noga utvalt tillfälle, precis som allt annat Jobs planerar. (Men han skulle förstås inte avgå redan om det inte var för att han är sjuk till att börja med.)

Låter som det, ja:

Citat:

The day of the announcement, Jobs was in Apple’s Cupertino, California, office for the entire work day, and he attended a regularly scheduled board meeting, according to a person close to Jobs, who was not authorized to speak about the executive’s health. While Jobs has been housebound for the past few weeks and his condition is weak, the resignation was not indicative of a sudden worsening, this person said.

Steve Jobs' Resignation Not Indicative of Sudden Worsening of Health - MacRumors.com

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-25 10:31

Alla keynote´s kommer att bli lite tråkigare utan Steve.

Bloomberg om att detta inte är ett tecken på akut försämring av Jobs sjukdom (min markering):

The day of the announcement, Jobs was in Apple’s Cupertino office for the entire work day, and he attended a regularly scheduled board meeting, according to a person close to Jobs, who was not authorized to speak about the executive’s health. While Jobs has been housebound for the last few weeks and his condition is weak, the announcement was not indicative of a sudden worsening, this person said.

Tröttsamt med alla spekulationer, folk är inte kloka med sina mörka visioner. Han kanske bara blivit tydligare med sina prioriteringar i livet, han verkar stå väldigt nära sin familj, och kanske vant sig av lite med att arbeta mindre genom vad han gått igenom. Han säger ju tydligt att han kommer vara kvar i andra roller i Apple.

Senast redigerat 2011-08-25 17:39
  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-25 12:43

Detta var ju ingen chock direkt ändå reagerar vi alla som om det vore det.

Vi visste alla att denna dag skulle komma.

Varför vi alla reagerar på detta är för att detta är början på något nytt . en ny era och allt som är nytt är skrämmande.

Keynotes är aldrig detsamma utan jobs . det vet vi som såg WWDC när det hölls av P. Schiller ... det var ingen höjdare å vi alla längtade till att se Jobs på scen .. Så faktum är att ingen kan ersätta Jobs .. å ingen skall det heller ..

Alla hittar sin plats å den dagen Jonathan Ive slutar eller Scott Forstall går i pansion så kommer även dom att lämna ett håll i Äpplet ...

Det som utmärkande skiljer Äpplet å dess anställda oavsett om det är Jobs, Philler, Ive eller någon annan vi pratar om är att när dom går till jobbet så är deras mål att lämna ett avtryck i historien .. att göra det bästa jobb dom någonsin kan. medan många andra går till jobbet eller jobbar "bara" för att tjäna pengar ...

jag ställer mig frågan hur skulle världen se ut om fler företag var som Apple.

detta citat från Steve har verkligen förändrat mitt liv

Citat:

When I was 17 I read a quote that went something like "If you live each day as if it was your last, someday you'll most certainly be right." It made an impression on me, and since then, for the past 33 years, I have looked in the mirror every morning and asked myself, "If today were the last day of my life, would I want to do what I am about to do today?" And whenever the answer has been "no" for too many days in a row, I know I need to change something. Remembering that I'll be dead soon is the most important thing I've ever encountered to help me make the big choices in life, because almost everything--all external expectations, all pride, all fear of embarrassment or failure--these things just fall away in the face of death, leaving only what is truly important. Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 14:43

Jag trodde att jag var en fanboy, men kan nog räkna ner mig från den listan.... Haha

Well, apple kommer gå minst lika bra, utan Steve, tror jag.

Ursprungligen av gotfredsen:

Detta var ju ingen chock direkt ändå reagerar vi alla som om det vore det.

Vi visste alla att denna dag skulle komma.

Varför vi alla reagerar på detta är för att detta är början på något nytt . en ny era och allt som är nytt är skrämmande.

Keynotes är aldrig detsamma utan jobs . det vet vi som såg WWDC när det hölls av P. Schiller ... det var ingen höjdare å vi alla längtade till att se Jobs på scen .. Så faktum är att ingen kan ersätta Jobs .. å ingen skall det heller ..

Alla hittar sin plats å den dagen Jonathan Ive slutar eller Scott Forstall går i pansion så kommer även dom att lämna ett håll i Äpplet ...

Det som utmärkande skiljer Äpplet å dess anställda oavsett om det är Jobs, Philler, Ive eller någon annan vi pratar om är att när dom går till jobbet så är deras mål att lämna ett avtryck i historien .. att göra det bästa jobb dom någonsin kan. medan många andra går till jobbet eller jobbar "bara" för att tjäna pengar ...

jag ställer mig frågan hur skulle världen se ut om fler företag var som Apple.

detta citat från Steve har verkligen förändrat mitt liv

Citat:

When I was 17 I read a quote that went something like "If you live each day as if it was your last, someday you'll most certainly be right." It made an impression on me, and since then, for the past 33 years, I have looked in the mirror every morning and asked myself, "If today were the last day of my life, would I want to do what I am about to do today?" And whenever the answer has been "no" for too many days in a row, I know I need to change something. Remembering that I'll be dead soon is the most important thing I've ever encountered to help me make the big choices in life, because almost everything--all external expectations, all pride, all fear of embarrassment or failure--these things just fall away in the face of death, leaving only what is truly important. Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart.

Det där var något att tänka på! När dagen väl kommer och Steve går vidare till nya uppdrag på andra sidan kommer han sannerligen lämna ett stort gapande tomrum efter sig.

Jag tycker det känns bra att han kastar in handduken. Det var rackarns trist att han blev sjuk, 55 är ingen ålder, men Steve känns som 95 i det skick han är i. Det har ju känts som lånad tid, ett skeende som varit oundvikligt. Snarast kan det väl ge stabilitet så snart apple fått pröva sina vingar och visat att de håller. Elefanten i rummet är avklarad så att säga. En frisk Steve hade jag velat ha kvar till Kampfrad-ålder, men att bevittna Steve vid senare keynotes var lite som att se Aretha Franklin waila då Obama svor in eden; man satt som på nålar och undrade när det skulle gå åt helvete.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-25 16:07

Tråkigt hoppas han hälsa förbättras så han får många goda år vid sidan om Apple.

Apple klarar sig alltid, har en stabil grund att stå på, krävs mycket dårskap för att riva ner bygget efter Jobs.

Samtidigt kommer nog Steve att hålla ett vakande öga över sitt Apple till sista andetaget var så

säkra.

Det känns åndå i mitt Apple hjärta, så mycket glädje han har spridit genom sina ideer och visioner.

Tack Steve Jobs vi tänker på dig i denna svåra stund.

Jisses! Gud är på väg bort! Alla våra ipodar, datorer och iphonar kommer att bli till sten och oanvändbara. Apple kommer stanna och sluta göra prylar och världen går sakta under!

Jisses, även om Steve kanske är innovativ ska man inte överskatta honom. Innovativa människor och visionärer med känsla för design finns det gott om på Apple. Hur otroligt det än låter är det inte Steve som sitter och skissar fram varken operativ eller utformning på alla Apples produkter.

Är lite skrämmande när man läser tråden och ser folk som känslomässigt är så hårt engagerade i detta.

Det är förstås synd om nu Steve inte mår bra och därför trappar ner, men Apple som företag finns kvar och kommer fortsätta göra produkter. Är faktiskt några fler i världen än Steve som har haft cancer, och fler än honom som mår dåligt. Så jag hoppas ni är lika engagerade känslomässigt i dom också!

Jag har själv alltid föredragit Wozniack som idol framför Jobs, även om Jobs varit en duktig företagsledare och haft en tydlig vision om framtiden så föredrar jag mer Wozniacks tänk om världen.

Det tweetet som finns tidigare i tråden gillade jag också, sammanfattar bra hur det känns. Tråkigt om Steve Jobs mår sämre men jag är inte orolig för apple, och jag gråter inte eller hänger några rep på balkongen...

Jag ångrade mig. Ska svälja rakblad istället...men det är svårt att hitta klassiska riktiga rakblad nuförtiden...och det är bråttom nu...och gasspis har jag inte heller (förbaskade el)...hagelbössan i Norrland...så, vad tusan ska man göra? Det får nog bli repet på balkonen i alla fall. Efter nyheterna (vill kolla hur det går i Libyen först). När hoppet lämnar så hoppar man. Det är över nu. Allt svart.

Ursprungligen av poseidon84:

Är lite skrämmande när man läser tråden och ser folk som känslomässigt är så hårt engagerade i detta.
Tråkigt om Steve Jobs mår sämre men jag är inte orolig för apple, och jag gråter inte eller hänger några rep på balkongen...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag ångrade mig. Ska svälja rakblad istället...men det är svårt att hitta klassiska riktiga rakblad nuförtiden...och det är bråttom nu...och gasspis har jag inte heller (förbaskade el)...hagelbössan i Norrland...så, vad tusan ska man göra? Det får nog bli repet på balkonen i alla fall. Efter nyheterna (vill kolla hur det går i Libyen först). När hoppet lämnar så hoppar man. Det är över nu. Allt svart.

Maila sjobs@apple.com

Han har svaren, men 'keep it short'

Ursprungligen av poseidon84:

Är faktiskt några fler i världen än Steve som har haft cancer, och fler än honom som mår dåligt. Så jag hoppas ni är lika engagerade känslomässigt i dom också!

Varje cancer är en tragedi, givetvis, men det är väl inte så konstigt om man känner extra för personer som man ser upp till och som betyder något extra för en? Personer som påverkat en själv och vars verk är en del av ens vardag? Vare sig det är Freddie Mercury eller Steve Jobs.

Att många reagerar känslomässigt nu - även om det egentligen bara handlar om förändrade titlar och inte att Jobs blivit akut sämre eller liknande - beror förstås på påminnelsen om den underliggande och sorgliga orsaken till varför han avgår.

Jag är inte orolig för Apples del, jag tror att Tim Cook har varit en drivande person rätt länge nu, tillsammans med Jobs. Och Jobs har nog varit lycklig att han orkat lära upp en ny adept, för han vet också att risken är att ryktena går och att börsen kommer att flippa ut (som är som nervösa vinthundar). Det jag tycker är sorgligt är att Steve Jobs kanske är på väg ur tiden, men jag hoppas ju att det är bara för att han behöver vila. Fast med cancer vet man ju inte. Men låt oss inte ta död på varken Apple eller Steve Jobs ännu. Och vi har ju faktiskt ett ansvar också, att inte bli värsta domedagsprofeterna. Om vi är det, kommer definitivt dessa nervösa vinthundar på börserna reagera.

[foliehatt]Var det slump att det skedde i en konjuktursdip?[/foliehatt]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 18:31

Ptja...

Om Steve Jobs dör imorgon eller om trettio år är ju helt ointressant. Intressant är att hans dagliga påverkan på hur Apple sköts nu försvinner.

Det kommer att märkas rejält. Steve Jobs är fullkomligt unik och helt oersättlig.
Många medarbetare delar ju hans syn men de går snart i pension eller slutar om några år när de märker att Apple förändrats.

Jag tänker leva cirka 40-50 år till och hoppas verkligen att jag kan köpa kraftfulla arbetsdatorer (Mac Pro) tills jag dör.

Sova gott kommer jag såklart att göra, men jag kanske somnar någon kvart senare...

Ursprungligen av marf:

Jag tänker leva cirka 40-50 år till och hoppas verkligen att jag kan köpa kraftfulla arbetsdatorer (Mac Pro) tills jag dör.

Så du delar inte Jobs tilltro till molnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 19:37
Ursprungligen av eskimo:

Så du delar inte Jobs tilltro till molnet?

Nej.

(1. Meddelandet du har skrivit in är för kort. Du måste skriva minst 5 bokstäver för att meddelandet skall bli godkänt.)

Ursprungligen av marf:

Steve Jobs är fullkomligt unik och helt oersättlig.

Intressant ståndpunkt. Vill du utveckla?
Jag kanske köper det om man ser till vision i kombination med genomförande. Större visionärer finns ju garanterat.
Produktmässigt vet jag inte om Apple ännu ens kommit ikapp Rams Braun.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 18:47
Ursprungligen av marf:

Intressant är att hans dagliga påverkan på hur Apple sköts nu försvinner.

Så länge han lever kommer han ha ett finger med i allt Apple släpper.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-25 18:53
Ursprungligen av acke:

Så länge han lever kommer han ha ett finger med i allt Apple släpper.

Ja ! Jobs är ju kvar i styrelse. Han kommer troligen fortsätta godkänna nya produkter innan de släpps ut !

Ursprungligen av REP:

Ja ! Jobs är ju kvar i styrelse. Han kommer troligen fortsätta godkänna nya produkter innan de släpps ut !

Knappast så att Jobs är den som håller i största maktstaven i styrelsen. Anledningen till att han avgår som CEO är för att han vill ha MINDRE ansvar och MINDRE att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 19:47
Ursprungligen av acke:

Så länge han lever kommer han ha ett finger med i allt Apple släpper.

Stämmer. Vad får Steve Jobs att avgå? Insikten att han har kort tid att uppleva med sin familj? Vem vet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 20:48
Ursprungligen av marf:

Stämmer. Vad får Steve Jobs att avgå? Insikten att han har kort tid att uppleva med sin familj? Vem vet...

Han behöver inte vara på väg att dö bara för att han inte klarar av att styra ett av de största teknikföretagen och dessutom sitta i Disneys styrelse. Men som sagt, vem vet? Varken du eller jag så vi får väl se.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-08-25 18:38

Det verkar i alla fall som om marknaden tar det med jämnmod...inget ras för aktien än så länge...

Ursprungligen av lasselu:

Det verkar i alla fall som om marknaden tar det med jämnmod...inget ras för aktien än så länge...

Det var det här jag var inne på tidigare. Om Jobs ska lämna över någon gång så finns det inget bättre tillfälle än nu. Den senaste kvartalsrapporten var väl typ dubbelt så bra som analytikerna gissade. Det finns ett enormt inneboende momentum i Apple vilket köper tid till Tim Cook att ta över på ett smidigt sätt.

Om den här framgångsvågen skulle ebba ut och Apple börjar sacka och sen meddelar Jobs att nu får det räcka så skulle det bli en helt annan reaktion från marknaden.

  • Medlem
  • 2011-08-25 20:13

Mycket tråkigt, men samtidigt väntat att beslutet skulle komma förr eller senare.

Bevaka tråden