Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modellen försvann i Sketchup

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-22 08:32

Sitter och sliter en hel natt med en modell och helt plötsligt försvinner den - vid tillfället så höll jag på och zoomade ut eller in...

Vad kan ha hänt?? Vill inte ens tänka tanken på att allt kan ha försvunnit! Ngr. tips på vad jag kan göra?

Vad menar du med "försvann"? Stängdes programmet? Eller vad hände?

Hade du inte sparat dokumentet någon gång under alla timmarna du jobbade med det?

Lämna gärna lite basinformation också, t.ex version av programmet och version av OSX.

Senast redigerat 2011-08-22 10:07
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-22 10:04

Programmet stängdes inte ned och datorn hängde sig inte eller något liknande - plötsligt var bara modelleringsfönstret tomt och modellen "borta", försökte zooma in och ut, använde Zoom Extents men hittade inte tillbaka till modellen.

Dokumentet är sparat men när jag går in på den sparade filen så är fönstret tomt där med.

Sketchup ver.8
OS X ver.10.6.8

Du har inte markerat det "gömt", man kan ju gömma vissa objekt, grupper osv.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-22 10:33

Nej, inte gömt - det verkar som att jag lyckats på ngt. sätt att zooma ut vansinnigt långt. Jag ser inte ens de färgade axlarna längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-22 14:20
Ursprungligen av FG2011:

Nej, inte gömt - det verkar som att jag lyckats på ngt. sätt att zooma ut vansinnigt långt. Jag ser inte ens de färgade axlarna längre.

Prova välja "Zoom extents" under Camera-menyn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-22 21:52

Det har jag som sagt testat upprepade ggr men utan resultat...

  • Medlem
  • 2011-08-22 22:45

Kolla i Outlinern om det finns några objekt kvar i din modell. Window -> Outliner

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-23 23:41

Jo, kommer upp en lista med mina objekt...men de syns inte!

  • Medlem
  • 2011-08-24 09:14

Är de grå eller svarta i Outliner-listan? Om de är grå är de gömda.
Du kan också testa att dubbelklicka på ett av objekten*, välj att inte visa resten av modellen (markera View -> Component Edit -> Hide rest of model), och välj sen Zoom extents. Det borde zooma in på modellen om du nu hamnat för långt bort.

1
Bevaka tråden