Har jag missat någonting i min beställning?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-21 19:59

Tänkte köpa en MacMini 2,3Ghz imorgon att använda som server hemma.
Den skall ersätta min MacPro 1.1 ifrån 2006 som drar sjukt mycket ström.

Enligt uppgifter på nätet drar en 1.1 upp till 650W och en Mini drar 85W under max belastning... jag lovar, det märks på elräkningen att man har en 1.1 ståendes igång 24/7.

Det jag har tänkt mig är följande:
Mac Mini 2,3Ghz i standard utförande
Magic Trackpad (har redan BT Tangentbord och vill ha trackpad istället för mus)
Display Port till DVI adapter (Skall kopplas till befintlig ACD 23")
RAM minne ifrån Crucial.com (8GB)
Extern FW800 Hårddisk (3TB)
Har dessutom en Drobo att lägga över filer på som jag inte behöver lika snabb access till.

Det känns som om jag har missat någonting, men jag kan inte komma på vad det skulle vara?

Det kan väl inte bara vara pga elräkningen du byter. I så fall lär det dröja innan du når break even.

• Medlem
  • 2011-08-21 20:47

det följer med en HDMI -> DVI. Så om du kör med den så sparar du en liten slant.

En SSD kanske?

• Medlem
  • Täby
  • 2011-08-21 22:49

Funderade på SSD men det får vänta lite...

Elräkningen för MacPron står för drygt halva lägenhetens el... helt sjukt.
Dessutom räknar jag med att få över 5k för datorn så då blir det inte så mycket extra jag behöver lägga till för minin

• Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-22 06:52

Vad använder du servern till?

(Försöker övertyga mig själv att jag behöver en, men lyckas inte riktigt)

• Medlem
  • Täby
  • 2011-08-22 07:24

*Plex Media Manager (Alla filmer, bara att ansluta en dator med Plex till samma nätverk för att streama film till vardagsrum/sovrum)
*Plex kan också streama alla filmer till min iPhone/iPad när jag är ute och rör på mig.
*iTunes (Använder några Airport express för att streama musiken till olika rum och Remote i iPhone/iPad som fjärrkontroll)
*Transmission
*Mail (Anslutet till mina Exchange konton, sorterar upp mailen enligt mina regler så jag slipper göra det i telefonen)
Samt att det är en
*Arbetsstation på kontoret som alltid är igång.
*Kan ansluta till denna vart jag än är i världen via Apple Remote Desktop och komma åt alla mina filer.
*Papaya delar snabbt och enkelt ut filer (via http) till vänner/kollegor vid behov.

Tror jag fick med det mesta

Då skulle jag säga att du är god to go

• Medlem
  • Täby
  • 2011-08-22 12:19

Tack för den snabba hjälpen, nu har jag beställt så vi fortsätter i aktuell tråd: http://www.99.se/mac-mini/288521-traden-bestallt-nya-mac-mini-2011-a.html

Jag stänger här.

1
Bevaka tråden