Funderar på att köpa en iBook G4

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öckerö
  • 2011-08-21 18:45

Hej tänkte jag skulle vända mig hit nu igen då jag oftast får svar på mina frågor. Nu är det så här att jag länge gått och funderat på att köpa mig en bärbar dator. Eftersom jag för tillfället studerar skall datorn vara billiga och skall endast används till att skriva och surfa på. Då gick jag in på blocket och hittade en beg. Ibook som hade (enligt mig) ett överkomligt pris. Men jag talade med en vän och han avrådde mig från att köpa denna då Ibooken är gammal och det kan vara svårt att hitta program som fungerar på den. Så min fråga är helt enkelt skall jag köpa den eller vad finns det för problem med att köpa just en Ibook i dessa moderna tider...

Tack för svar!

Köper du en iBook kan du som mest köra förrförra versionen av OS X, vilket kanske känns lite beige idag, dessutom är den ju inget hastighetsmonster direkt. Jag hade inte köpt en dator utan Intelprocessor, gärna en Core 2 Duo så känns den inte alltför gammal och seg.

• Medlem
  • Öckerö
  • 2011-08-21 19:18

Okej för anledningarna till att jag köper den är att den är billig, att jag inte behöver vara så rädd om den, att man kan surfa samt skriva på den...etc

Vad är det för spec och hur billig är den?

• Medlem
  • Öckerö
  • 2011-08-21 19:57

Sista modellen av iBook G4.
1.42 GHz
1.5 GB Ram (Max.)
60 GB HDD

för 1500:-

Det är väl kanske ett ok pris, men inte för att jag skulle betala det.

Tusenlapp kanske, max, det är en "död" dator i form av uppdateringar till nya versioner av Mac OS X t.ex.

Mmm, hade hellre valt någon MacBook för inte så mycket mer.

En iBook G4 är nu minst sex år gammal med allt vad det innebär av slutkörda batterier, det famösa problemet med en kretslödning på moderkortet som förr eller senare dyker upp (och nu är det redan senare... ), etc.

Själv körde (piskade) jag en iBook från 2004 både för hem och arbete fram till i vintras. Men då dök lödningsproblemet upp och det var dags för pension. Så visst _går_ det att använda en G4 även 2011... Men att ge mer än en tusenlapp skulle kännas väldigt tveksamt för något som kanske inte håller mer än ett halvår till.

Att köra Office 2004 eller 2008 funkar iofs hyggligt på en iBook men rappt är det inte.

Har ungefär samma erfarenheter som johan_tanying. Tumregeln är att alla iBooks är att betrakta som döende. Enda undantaget jag sett är min G3/800 från 2002 som fortfarande går (trots att den egentligen hör till den värsta generationen, med en massa komponentfel på moderkortet), men det är nog bara för att den levt ett ganska skyddat liv. Nu är den bara seg som fan och har defekt lockstängningssensor (magneterna avmagnetiseras med tiden), så den väcker sig själv i hopfällt läge stup i kvarten.

Jag skulle också rekommendera en MacBook i stället. Tråkig billighetsdator som gulnar och spricker sönder, men ok i övrigt. Eller en iPad med tangentbord, men det får man nog inte för några 1500 tyvärr.

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-24 14:53

Ja, är man inte entusiast så är det väl inget att rekommendera. Tyvär är priserna på begagnade mac idag sjukt överskattat med tanke på att det är en "dussindator" nuförtiden och marknaden för begagnat är enorm. Annat var det förr för några år sedan när "entusiaster" var de enda användarna som använde sina datorer i tre till fem år innan uppgradering och begagnade macar var lika vanliga som en enhörning på begagnatmarknaden. Marknaden är rejält begränsad och det finns inte mycket "nytt" och alltfler dumpar stödet för PPC, men det är också nu fem år sedan Apple dumpade PPC 2006. Så att stödet fortfarande finns är smått otroligt och tyder på en lojal användarbas som hållt kvar vid sin arkitektur. Men med OS X 10.5 Leopard så finns det fortfarande nyttigt att hitta till dem.

Så på de flesta annonser kan man pruta ordentligt innan man är nere på rimliga priser. Skulle jag köpa en "gammal" Mac skulle jag köpa en maxad 12" Powerbook, smidig och otroligt läcker maskin. Men de är rätt så eftertraktade då de har en liten "ikonstatus" så de kan kosta lite, även om de faktiskt också är övervärderade.

Har du is i magen så buda på tradera. Men själv gillar jag inte att köpa begagnad elektronik utan att först klämma och känna på det för att garantera funktionen. Beskrivning och verklighet är inte alltid detsamma....

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-24 14:58

Om du kan är det inte fel att uppgradera de 768 MB RAM till max. Anser personligen att det gör märkbar skillnad, i synnerhet vid surfning och/eller då man vill ha mer än ett program öppet i taget. Antar att man får plocka ut en 512-sticka och ersätta med en 1 GB jämte de 256 MB som är fastlödda. Kanske att någon här på 99 har något i gömmorna för en billig peng.

12" PowerBook G4/1.5 GHz

1
Bevaka tråden