Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partionera HD och göra en Clean install

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har en 2010 iMac med en 2TB hårddisk.
Jag fick med Snow Leopard och körde över den med Lion när den kom.

Jag fick dock en duktigt jobbig bugg ( https://discussions.apple.com/message/15951622#15951622 ) av Lion som jag inte har blivit av med.

Så jag tänkte testa att göra en Clean Install av Lion för att se om det hjälper.

Grejen är att jag har ca 1.5TB av stuff på hårddisken och jag vill inte bli av med det.

Jag tänkte partionera min 2TB HD till 2 st partitioner, en på 200 GB och en på 1.8 TB där 200GB utrymmet är helt tomt och 1.8TB utrymmet innehåller allt det gamla.

Sen tänkte jag köra in Lion som en Clean Install på 200GB utrymmet, efter det så flyttar jag över div inställningar, bokmärken och annat smått från den stora partitionen.

När det är gjort så tar jag helt enkelt bort allt (gamla Lion, program osv) från den stora partitionen utom det jag vill ha kvar (film, musik, bilder o dylikt).

Är lite av en nybörjare i gällande OS X, men visst borde detta funka?

Tack

Ps.
Visst kan jag köpa en 2 TB extern HD och lösa det så, men det känns inte aktuellt just nu.
D.s

Köp ögonaböj en till hårddisk (minst) där du lägger backup! Har du filer du absolut inte vill bli av med är det ett måste!
Jag vet att du inte tycker att det är aktuellt med en extern hårddisk, men jag råder dig att tänka om.

Gör du backupen på den nya hårddisken du köper kan du alltid lägga över backupen från den sen med hjälp av Flyttassistenten.

Annars kan du ju lägga till partitioner i installationsprogrammet (Skivverktyg). Du justerar din befintliga partition till den storlek du vill ha och lägger till en ny i det frigjorda utrymmet. OS X bryr sig inte om om vilken partition det ligger på.

Som suddgummi skriver, se till att ha backup, oavsett vad du tänker göra.

Och fortsätt att ha backup.. Vad som helst kan hända, din interna diskar ger upp osv..

Slutligen, glöm inte att ha backup, alltid.

Såååååå, om jag fattat detta rätt.......... fixa en till HD
Allrighty then.

Ursprungligen av breather:

Såååååå, om jag fattat detta rätt.......... fixa en till HD
Allrighty then.

Upprepar vad föregående talare sagt... Fast minst dubbel backup om dina filer är viktiga för dig, helst mer
Så passa på och köp på dig några diskar innan priset går upp den 1:a.
Sen kan du sätta igång och flytta runt.

1
Bevaka tråden