Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länkar från nyheter till nyhetskommentarer i forumet funkar inte

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har märkt flera gånger att när man läser en nyhet och klickar på "Diskutera i forumet" kommer man till "Page not found". Det beror förmodligen på den länkade urlen:
http://www.99.se/vb:editpost/p=284166

Bugg eller mänskliga faktorn?
Det har hänt flera gånger.

Detta har hänt mig också ett flertal gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-11 09:43

Helt klart en bugg. För den felaktiga länken försvinner för de personer som ser den utan att vi behöver göra något. Testa med reload/refresh på sidan

Nu när jag gick in på senaste nyheten så funkade länken, men "iCloud"-nyheten gick till vb:editpost... "Page not found"
Kan det ha något med cache att göra, eftersom det funkar ibland?

Länkar från Artiklar till forumet

Länkar från artiklarna på startsidan skall leda till forumet
ser ex. ut så här http://www.99.se/vb:editpost/p=290326 men det funkar inte

Samma här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 07:53

Det är en bugg, för varken som inloggad eller inte inloggad med rensad cache går det att återskapa det problemet.
Länkarna ser helt korrekta ut i Firefox, IE, Safari och Chrome på 3 olika datorer när jag tittar.

Problemet löser sig av sig självt genom refresh/reload eller utloggning/inloggning.

Vi får hoppas att det det försvinner med nästa uppdatering av forumet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 08:56
Ursprungligen av xtrem:

Problemet löser sig av sig självt genom refresh/reload eller utloggning/inloggning.

Det har aldrig fungerat för mig.. Alltid så är det länk med editpost i.. Oavsett dator jag är inloggad på eller webbläsare jag använder. Oavsett om jag loggar ut eller ej..

Ursprungligen av Cokey:

Det har aldrig fungerat för mig.. Alltid så är det länk med editpost i.. Oavsett dator jag är inloggad på eller webbläsare jag använder. Oavsett om jag loggar ut eller ej..

De har aldrig fungerat för mig heller.

Har testat tre olika maskiner nu, Mac, PC & Iphone
inloggad som utloggad, rensad cache m.m
samma problem hela tiden

en bugg som borde fixas snarast, det kan ju inte vänta till nästa uppdatering

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 11:44

Samma här. Borde ju inte vara så svårt att fixa det kan man tycka :/
otroligt störigt är det i alla fall, tips hade varit att skriva ut vad forumstrådarna heter så man lätt kan hitta rätt fast inte länken fungerar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 16:46

Mycket märkligt. länkarna är rätt i forumet så det är helt klart en bugg, men frågan är varför just ni ser den.

Även jag "har" alltid detta problem. Det är dock för mig ett ickeproblem då jag aldrig surfar in på 99 via förstasidan utan jag går direkt till forumdelen och kommer in på eventuella artiklar från det hållet. Jag hamnar alltså i forumtråden först och öppnar sedan artikeln i en ny flik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 10:48
Ursprungligen av Papperskatt:

Även jag "har" alltid detta problem. Det är dock för mig ett ickeproblem då jag aldrig surfar in på 99 via förstasidan utan jag går direkt till forumdelen och kommer in på eventuella artiklar från det hållet. Jag hamnar alltså i forumtråden först och öppnar sedan artikeln i en ny flik.

Ja den "bakvägen" kör jag också numera (oftast) men det är ändå ett (om än litet) störande moment

Fungerar aldrig för mig, nyaste osx o Safari

  • Medlem
  • 2011-10-14 18:24

Samma här...

Har aldrig sett det förut, men häromdagen började det här också.

Jag har buggrapporterat detta och ligger i backlog för 4.5.1.

Vi har inte hittat någon tråd där detta problem uppstått. Så fort ni ser det nästa gång - skriv en rad här och länka till nyheten så vi har något att jobba på!

http://www.99.se/artiklar/2681-ios-5-ar-slappt.html

(gäller alla tre "diskutera"-länkar)

EDIT: Spelar ingen roll om man är inloggad eller ej. Har nu testat som inloggad i Firefox och som ej inloggad i IE8. Samma resultat!

Ursprungligen av Knutsson:

http://www.99.se/artiklar/2681-ios-5-ar-slappt.html

[ATTACH="CONFIG"]30844[/ATTACH]
(gäller alla tre "diskutera"-länkar)

EDIT: Spelar ingen roll om man är inloggad eller ej. Har nu testat som inloggad i Firefox och som ej inloggad i IE8. Samma resultat!

Japp, confirmed.

Ursprungligen av Knutsson:

http://www.99.se/artiklar/2681-ios-5-ar-slappt.html

[ATTACH="CONFIG"]30844[/ATTACH]
(gäller alla tre "diskutera"-länkar)

EDIT: Spelar ingen roll om man är inloggad eller ej. Har nu testat som inloggad i Firefox och som ej inloggad i IE8. Samma resultat!

Testar för fullt - tack för tipset!

Det har med behörigheter och olika användarnivåer att göra.

Om man är inloggad med högre behörigheter (som moderator t.ex) så uppstår inte problemet.

Men är man inloggad med "vanliga" behörigheter så blir länkarna konstiga.

Jag har testat detta nu.

Detta förklarar varför moderatorer och utvecklare inte har hittat någon tråd där problemet uppstår (se t.ex Björnströms inlägg #19).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har med behörigheter och olika användarnivåer att göra.

Om man är inloggad med högre behörigheter (som moderator t.ex) så uppstår inte problemet.

Men är man inloggad med "vanliga" behörigheter så blir länkarna konstiga.

Jag har testat detta nu.

Detta förklarar varför moderatorer och utvecklare inte har hittat någon tråd där problemet uppstår (se t.ex Björnströms inlägg #19).

Bekräftar att så är fallet. Nu försöker jag förstå varför

Kan någon testa igen nu och bekräfta att det är fixat?

Ursprungligen av Björnström:

Kan någon testa igen nu och bekräfta att det är fixat?

Japp, nu verkar det fungera även för "vanlig medlem".

PS. Om någon undrar, så har jag alltså ett annat användar-id, som är en "vanlig medlem". Den användaren har aldrig skrivit några inlägg, och kommer aldrig att skriva några inlägg. Den används bara till sådant här, att kolla hur forumet ser ut och funkar för en vanlig medlem, vilket har varit användbart några gånger.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, nu verkar det fungera även för "vanlig medlem".

Väldigt konstigt fel (om vi nu har löst det).

Rättigheterna för förstasidan ska ärvas till dottersidorna. Men uppenbarligen har det inte fungerat. Så jag satte rättigheter även för dottersidorna. Peppar, peppar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-27 10:07

Tyvärr inte, klicka på forumslänkarna i denna artikeln http://www.99.se/artiklar/2681-ios-5-ar-slappt.html , både som inloggad och utloggad och båda blev i stil med /vb:editpost/p=290323

Ursprungligen av Qonos:

Tyvärr inte, klicka på forumslänkarna i denna artikeln http://www.99.se/artiklar/2681-ios-5-ar-slappt.html , både som inloggad och utloggad och båda blev i stil med /vb:editpost/p=290323

Yep, problemet finns kvar.

Problemet kvarstår även för mig

Bevaka tråden