Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela Thunderbolt Display (och mus/keyboard) mellan MacBook Pro och PC

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-09 07:12

Jag har i dagsläget en Eizo Flexscan 2231W (22") bildskärm. Denna har en DVI och en VGA-ingång. Den är kopplad via DVI till min stationära PC. Till skärmen har jag även kopplat min MacBook Pro (Early 2010) med en kabel från Deltaco som är Mini Displayport -> VGA.

Problemet med detta är att bilden från MacBooken är instabil. Det "rinner/skakar" lite slumpmässigt och jag tycker inte det är så bra bild som på Macens egen skärm. Det är svårt att förklara, men det är lite fult på nåt sätt.

Utöver detta har jag ett Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 och en mus, som är kopplat i Eizo-skärmens USB-hubb. Kabeln därifrån växlar jag mellan PC'n och Macen. Så det är ingen jättesnygg lösning, men den fungerar hyfsat.

Jag skulle vilja ha en bättre setup när jag ska jobba med Macen, och eventuellt ha en större bild. Så jag har funderat på den nya Apple Thunderbolt Display 27". Så mina frågor är:

1. Går det att koppla PC'n till Thunderbolt Display?

2. Går det att koppla min MacBook Pro (Early 2010) till denna skärm?

3. Går det att switcha bilden mellan PC och Mac utan att manuellt flytta kablar?

4. Finns det någon KVM switch som funkar? Jag köpte en USB-switch men den funkade inte alls.

5. Är det någon annan här på forumet som har nån smart idé hur man använder både PC och Mac på samma arbetsplats?

Tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 11:09

Skärmen fungerar enbart för grafikkort som just stöder TB. Annars får du köpa den gamla skärmen som kör DP.

Ursprungligen av nicmar:

5. Är det någon annan här på forumet som har nån smart idé hur man använder både PC och Mac på samma arbetsplats?

Vad menar du med den frågan?

Menar du mer generellt, hur det fungerar att ha en blandad miljö (med PCs och Macar) på ett företag? I så fall är det bättre att ta upp det under Företagande, eller Nätverk, eller någon annan forumdel, beroende på vinklingen av frågeställningen.

Eller menar du mer specifika frågor, som t.ex att dela skärm och tangentbord?

Bildstörningarna beror förmodligen på att VGA-anslutningen är mycket känsligare än DVI-diton, då den är analog. Enklaste och billigaste lösningen är nog en KVM-switch (t ex den här med DVI & USB, då slipper du flytta kablar och får DVI-anslutning till bägge datorerna så att bilden blir så bra som möjligt.

Du berättar inte varför du behöver ha både en PC och en Mac.

Men kanske skulle du kunna skippa PCn och i stället köra både OSX och Windows på Macen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-09 18:31

När jag skrev PC och Mac på samma arbetsplats, så menade jag två datorer med olika OS vid ett skrivbord, kopplade till en enda skärm.

Jag tycker KVM-switchar generellt är väldigt fula, och det blir mycket sladdar.

Jag är förtjust i tanken med laddning + bild som finns i Apple-skärmarna, men missnöjd att de inte har någon annan ingång. Så jag har en liten tanke om att köpa ett grafikkort med displayport till PC'n, och switcha genom att flytta kabeln.

Men det ligger absolut en poäng i ditt inlägg Jesper, att bara köra Mac och ha Windows på den. När jag tänker efter har jag egentligen inte så jättemånga program som jag måste köra i Windows. Jag kodar mycket PHP och älskar Notepad2 editorn, som har vissa unika funktioner som jag har svårt att leva utan. Fast att hitta en Mac-editor är nog en annan tråd..

Den skärm som verkar mest lik Apple Cinema Display är Dell U2711 (Dell UltraSharp U2711 - Bildskrm - Hitta lgsta pris, omdmen och information). Den har flera olika portar, även display port. Men jag läser många som klagar på att dess antiglare-coating gör att text blir oläslig, och att mac-skärmen är mycket bättre på det.

Jag är lite sugen på att byta ut min MBP (Early 2010) mot den nya MBA som verkar dubbelt så snabb enligt geek bench, fast då är jag lite begränsad av hårddisken på 256 Gb om jag ska ha både OSX och Windows på den.

Jag kanske får gå över helt till Mac. Apple tar sakta över mitt liv..

1
Bevaka tråden