Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synkronisering av två Macar samt en server

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-08-08 21:53

Hej.

Går i tankarna att köpa en iMac (utöver min macbook pro). Om detta händer, så skulle jag vilja synchronisera t.ex. Dokument-mappen mellan iMacen och macbooken via en linux-server.
Detta för att ha samma innehåll på båda datornerna och linux-servern för backup (där jag tänkte köra inkremental backup på dokument-mappen en gång per dygn).

Vill att allting ska fungera perfekt:)
T.ex. tar jag bort en fil på macbooken, så ska den även försvinna från både iMacen och servern (dock så kommer den finnas kvar i en inkremental backup på servern).
Samma sak om jag tar bort en fil från iMacen eller från servern, den ska försvinna från de andra datorerna.
Samma sak gäller såklart om jag lägger till, ändrar, etc en fil.

Man skulle kunna jämföra det med dropbox, fast med egen server.
Backupen på själva servern har jag fixat med rsync.

Så det jag vill är egentligen att synchronisera en(/flera) mappar mellan 3 datorer (två med OS X och en med debian).

Alternativ jag har funderat och tittat på:

  • rsync - problem med borttagandet av filerna (hittar bara option för att ta bort fil från 'destination' när den inte finns i 'source'

  • svn/git - känns inte helt optimalt till det jag ska ha det till. Och inget vidare bra för stora filer eller binära filer.

  • sparkleshare - Rätt lovande projekt, men det behövs nog något år till innan det är riktigt användbart. (Desutom så sparar den en lokal kopia av git-repot, vilket kommer ta stor plats efter ett tag)

  • Dropbox (kostar 99$/år för 50GB, känns dyrt och onödigt. nu när man har en fin server med plats)

  • Andra tjänster liknande dropbox, samma gäller ju för dom som för dropbox.

  • Samba/AFB/NFS/liknande med stöd för "Gör filer tillgängliga offline" (Minns att det fanns ett sådant alternativ för samba i windows). Någon som har koll på detta?

  • Synkron - Verkar inte kunna synka till remote folder.

  • Unison - Kanske kan vara något. Någon som testat det mycket?

Någon som har några idéer?

Första sync programmet jag är riktigt nöjd med, så ChronoSync kanske...
ChronoSync | Perform File and Folder Synchronizations and Backups Like Clockwork | Econ Technologies
Om du ber att få testa det utan begränsningar en månad så får du en temporär license.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-08-13 10:38

Testade ChronoSync.
Problemet var att det inte kunde synka till 'remote destination'.
Fast det gick med ChronoAgent, men det fungerar bara under OS X. Så går endå inte att synka till min linux-server.

Fast man skulle ju kunna montera en smb-volym och synka till den.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2011-08-13 10:40

Kanske AeroFS - File Sync Without Servers kan vara något? Har inte provat det själv dock men funderar.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-08-14 14:06
Ursprungligen av DozePih:

Kanske AeroFS - File Sync Without Servers kan vara något? Har inte provat det själv dock men funderar.

Har signat upp för en invite nu.
Det ser rätt lovande ut. Och verkar ha stöd för linux med (=så jag kan arkivera de synkade mapparna)

Om någon har en invite att skicka ut så får ni gärna skicka ett PM.

1
Bevaka tråden