Hårddisk rasslar (iMac 27" Mid 2010, Samsung HD103SJ)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-07 08:42

Sitter med en iMac 27" från mid 2010 som jag överlag är nöjd med, men börjar bli riktigt irriterad på prestandan och det enda jag kan komma på är hårddisken, som rasslar och låter i princip konstant. Det sitter en Samsung HD103SJ i den på 1TB.

Har kollat runt lite på nätet och andra verkar också ha samma problem. Har ni några förslag på hur man kan förbättra läget eller åtgärda det? Som jag förstår så är det jäkligt meckigt att byta disken själv.

Hoppsan: Råkade lägga den i fel forum, men man verkar inte kunna flytta själv?

Senast redigerat 2011-08-07 09:32

Nej, det går inte att flytta trådar hur som helst, så nu har jag flyttat den till rätt underforum åt dig.

/Mod

Hur mkt internminne har du i maskinen? För lite sådant brukar skapa mycket diskaktivitet (Swap).

Är hårddisken frisk?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-08-07 12:36

Bytte precis min HD i min iMac 27". Den rasslade också en del. Kollade upp den med Tech Tool och fick då upp lite varningar. Kolla du upp den och byt om den är på G. HD är billigt om du inte vill hänga i en SSD vill säga

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-07 13:18
Ursprungligen av dhanjel:

Sitter med en iMac 27" från mid 2010 som jag överlag är nöjd med, men börjar bli riktigt irriterad på prestandan och det enda jag kan komma på är hårddisken, som rasslar och låter i princip konstant. Det sitter en Samsung HD103SJ i den på 1TB.

Har kollat runt lite på nätet och andra verkar också ha samma problem. Har ni några förslag på hur man kan förbättra läget eller åtgärda det? Som jag förstår så är det jäkligt meckigt att byta disken själv.

Hoppsan: Råkade lägga den i fel forum, men man verkar inte kunna flytta själv?

Kolla om hårddisken är trasig, är den det så reklamera den.

• Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-08 17:54

hittade inga fel med disk utility och smart säger att den är ok.
har för mig det sitter 4gb i den, kanske skulle ta och försöka uppgradera minnet och disken framöver.

• Medlem
  • Hjo
  • 2011-08-08 22:28

Man kan ju prova att avaktivera swappandet med hjälp av Cocktail som just nu är gratis som beta för Lion, fast det gäller att ha ordentligt med minne, så har jag gjort och det är tyst (samma iMac fast med WD hd och 12GB)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-22 17:10

Har lite samma problem.
Har en iMac 2.8 i7 (bygge 11c74) med 8 gb minne och ATI HD 4850 där det är ett himla skrivande till disken hela tiden.
Det mesta över lag är segt. Att öppna "den här datorn" för att få fram grafikkorts infor tog 10 sek!

Har gjort det Hjopek rekommenderade men kan inte säga att det vart så värst mycket bättre.

Blir det att åka ner och köpa en ny disk i på webhallen? Eller finns det något mer stalltips?

1
Bevaka tråden