Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En påminnelse om varför man inte ska lyssna på säljare

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Han: "Ringer du med Telenor?"

Jag brukar aldrig svara, utan bara gå vidare. Men den här gången svarade jag faktiskt: "Ja"

Han: "Så bra. Vi delar ut gåvor till trogna kunder."

Nyfikenheten (och girigheten, kanske) tar över, och jag stannar till vid deras lilla stånd i köpcentrat.

Först vill han ha mitt telefonnummer. Han ringer då upp kontoret och får alla uppgifter, t.ex familjens övriga abonnemang som jag står som betalare för, våra senaste månadsfakturor osv.

Vi har redan bra abonnemang, som inte kan bli billigare. Vi har noga kollat upp vilka abonnemangstyper som funkar bäst för våra telefoni- och mobilsurf-vanor.

Så han kan inte sälja på oss några nya abonnemang, tror jag.

Men han griper efter ett sista halmstrå.

Vi har "Telenor Fritt Familj" som innebär att vi kan registrera upp till 10 st Telenor-nummer i det paketet, och så ringer och messar vi gratis mellan dessa nummer.

Hans desperata förslag är att vi ska ta bort "Telenor Fritt Familj" (99 kr/månad), och starta två nya abonnemang i stället. För då skulle vi ringa gratis mellan våra abonnemang. Jag vet inte varför det skulle bli gratis att ringa bara för att jag skaffade ett par abonnemang till. Det framgick inte.

Jag: "Och vad kostar de abonnemangen då?"

Han: "49 kr"

Jag: "Du tycker alltså att jag ska ta bort Fritt Familj för 99 kr, och ersätta detta med två abonnemang för 49 kr/st? Då sparar jag alltså 1 kr/månad?"

Han: "Ja, under det första året blir det 1 kr. Men sen när bindningstiden går ut om 12 månader så betalar du ingenting för de två abonnemangen, och då sparar du 99 kr"

Jag: "Men vi har ju fler Telenor-nummer i vårt Fritt Familj-paket. Vi har t.ex min jobbmobil, och svärmors mobil, så att vi ringer gratis till dessa också. Kommer vi fortfarande att kunna ringa gratis till dessa nummer om vi tar bort Fritt Familj?"

Han: "Ja"

Jag: "Det tror jag inte på. Vi kommer inte att spara någonting, utan kommer i stället att få betala för samtal som är gratis idag. Jag är övertygad om att vi kommer att förlora på det här. Nu vill jag veta vad det är för gåva, sen ska jag gå."

Han: "Det är en badboll"

Jag: "Nej, tack. Den kan du behålla"

Jag går därifrån.

Ovanstående konversation är något förenklad och förkortad. I själva verket blev det ganska irriterat på slutet, och jag fick nog tjata tre gånger innan jag fick reda på vad det var för gåva. Och jag frågade flera gånger om han verkligen menade allvar med att föreslå en besparing på 1 kr per månad.

Senast redigerat 2011-08-05 07:37

En badboll, priceless. Köp aldrig någonting av dessa försäljare!

En obeskrivlig känsla att kunna argumentera och ställa dessa säljare mot väggen! Bra jobbat, men det måste kännas jobbigt att vara utan badboll nu i sommar?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-04 22:52

Mig försökte de locka med en gratis ballong förra veckan!?

Oj, oj, oj... stackars säljare. Måste kännas förnedrande.

  • Medlem
  • 2011-08-05 01:07

Badboll?! Precis rätt gåva till en macnörd...

  • Medlem
  • 2011-08-05 01:16
Ursprungligen av Baron:

Badboll?! Precis rätt gåva till en macnörd...

Ryyyyyyyys!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 01:18

de är jobbiga!

Jag åkte på en säljare sist jag var i Stockholm, hon påstod att de jagade kunder på stan istället för via telefon för att det blev mer personlig. (Läs: Svårare att komma undan).
Hon undrar vilket elbolag jag hade.
Skellefteå Kraft sa jag.
Då säger hon att det inte är det billigaste.
Nej, säger jag, det vet jag men när vi skrev på kontraktet för två år sedan var dom det.
Skulle jag vara intresserad av att byta?
Nej, säger jag, man tjänar så lite på att byta, det är ören hit eller dit, säger jag.
Jaså du är en sådan där rik kille som inte bryr dig, säger hon då.
I tanken "WTF vad i helvete säger du?"
Vad menar du nu? Säger jag, har jag någon gång under vårt samtal sagt vad jag tjänar eller gissar du bara?
Hon blir lite tagen av mitt svar (uppenbarligen inte tränat på den repliken) efter en stund säger hon:
Nej det var inte så jag menade...
Menar du inte var du säger? Det är svårt att förstå dig då. Säger jag.
Alltså, jag har en lista här på elbolag som är billiga som jag vill att du tittar på.
De hon visar är det som kallas för miljövänliga alternativ, Godel osv.
Hon påstår att deras lista är bättre än elskling och andra webbtjänster för de är inte ärliga och de visar inte alla elbolag. [Red anm.]
Jag säger att hennes lista inte heller är bra eftersom den inte visar alla elbolag.
Hon tittar på mig en stund sedan säger hon:
Men det är de billigaste.
Då säger jag:
Du står här och påstår att de som vill framstå som miljövänliga är de billigaste?
Ja säger hon.
Sist jag kollade var de inte så, de var snarare de dyraste.
Men så är det inte nu.
Jag kan kolla på elskling om de stämmer säger jag och tar fram iPhonen.
Nej nej det behövs inte, litar du inte på mig? Säger hon och ler flörtigt.
Vet du varifrån Skellefteå kraft tar sin el, frågar jag.
Nej säger hon.
Vattenkraft säger jag.
Men de jag har är mer miljövänliga, säger hon då.
Du jag är inte härifrån säger jag då, jag kommer från Norrland.
Jaha säger hon glatt, då får jag leta på någon annan.
suck.

Jag brukar säga att jag har gratis telefoner via jobbet och ringer gratis med min jobbmobil. Kan de slå det så får de gärna försöka. Mitt grundkrav är 2 st fria top-of-the-line-telefoner per år utan kostnad, plus att de sen får berätta hur mycket jag får betalt för att ringa. Just det, slutklämmen, jag accepterar ingen bindningstid.

När jag är i Sthlm och blir stoppad av sådana säljare brukar jag bara att säga att jag är från Norrbotten och det är bara Telia som har täckning där uppe:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 13:11

Det är väldigt mycket "på gatan säljare" som är på en om allt. El, mobilabonnemang, SVD, DN, välgörenhet och så vidare. Går man Götagatsbacken fram får man kryssa som i en slalombana för att komma undan. Till och med när jag sagt nej tack i farten händer det att säljaren ihärdigt följer efter och går på med en massa frågor/argument.

De tror nog jag är skitdryg när jag bara är ärlig.

- Hur mycket ringer du för i månaden?
- Ja du, det brukar bli 200 per år.
- Trefyrahundra i månaden?
- Nej, 200 per år.
- ...

Nu när jag varit hemma på semestern skulle jag har passat på att gå de 500 metrarna jag har för att komma ner på shoppinggatan i Jönköping och sålt på de där säljarna något nytt varje dag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-13 00:08

Haha, ett nytt grepp.

De vet att de inte kan locka folk att lyssna genom standardfrågan: "vilken operatör har du?" Tydligen lättare att sälja "nya" abb till egna kunder än att vinna över kunder från andra.

Sedan tycker jag inte man skall klaga för mycket på säljare i allmänhet. Många av oss får mat på bordet genom sälj. Egen eller andras.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-13 00:12

Mina grannar gick på telenor säljare så här. Blev lovade en Sony Ericsson och en HTC Desire S.

Telefonerna skulle komma efter 2 dagar, 1 kom efter 10 dagar och den andra har inte kommit än, på avtalet står dock Wildfire S så han sa en sak och skrev en annan..

Klarar verkligen inte av säljare som går på provision som inte kan hantera det..

1
Bevaka tråden