• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-03 10:44

Fick en idé med att skapa en tråd för oss som tycker om Safari så mycket att vi använder den som vår primära webbläsare. För visst är det fler än jag själv?

Dock är den en del funktioner jag lärt älska från exempelvis Chrome och Firefox. Safari är bra på mycket men sämre på annat. Som sökning. Varför ska man söka i ett separat fält? Ja, en del kanske tycker om det. Låt det finnas kvar då men som tillval.

Annat är hanteringen av flikar som den ser ut nu i Safari. Jag saknar Safari 4 just på grund av att då var flikarna över url-fältet och inte under som det är idag. Tycka vad man vill om det men jag tycker det är logiskt.

Extensions är en annan historia. I och med version 5 av Safari har också Apple erbjudit utvecklare att skapa och användare ladda ner extensions. Bra! Men det finns på tok för lite.. Jag menar, till Firefox finns det mycket men det mesta är ren svenska ordentligt skit.

RSS-funktionen känns som den ser ut nu i Safari gammal och tråkig. Här borde Apple kunna ta vara på gesterna från Lion med trackpaden. Se på Reeder, den är fantastisk och helt rätt för mig. Och vi andra som älskar att använda trackpaden.

På tal om gester. Varför inte ändra så man kan svepa med tre fingrar ner för att stänga tabbar och tre fingrar upp för att öppna. Jag vet att det krockar med en del funktioner, fast med BetterTouchTool har jag tagit mig runt problemet. Varför kan då inte Apple implementera detta på egen hand?

Vet inte om tråden anses onödig eller idélös. Jag ville bara ventilera tankarna