Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ner iWeb

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, när det gäller underhållning så är det ju tradition - och tidningar etc. Även bland allmogen alltså. Men detta är ju något annat så klart - att allmogen skulle hyra mjukvara. Man hyr kanske ett kabel-TV-utbud, men inte hyr man kaffebryggaren eller borrmaskinen eller julgransbelysningen eller moppen eller etc.

Ursprungligen av Baron:

Spotify är väl en form av leasing?

  • Medlem
  • 2011-08-18 22:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, när det gäller underhållning så är det ju tradition - och tidningar etc. Även bland allmogen alltså. Men detta är ju något annat så klart - att allmogen skulle hyra mjukvara. Man hyr kanske ett kabel-TV-utbud, men inte hyr man kaffebryggaren eller borrmaskinen eller julgransbelysningen eller moppen eller etc.

Visst gör man det. Jag hyrde själv en geringssåg förra veckan. Till och med den Bauhaus, med utpräglad konsumentinriktning, hyr ut verktyg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-18 10:57

Någon som kommer ihåg Thorn HyrTV? Det hade jag i många år...

Precis. Dom gick under. Exactly my point. Och jag tror det gäller för apps också - allmogen kommer aldrig att hyra apps. No way.
Om Adobe kan klara sig utan dessa miljoner användare så...tja, då är ju allt väl. Men det tror jag inte. Det finns givetvis många, många fler allmoge som har t.ex. Photoshop än vad proffs har. Det går många amatör-licenser på en proffslicens.

Ursprungligen av kenjon:

Någon som kommer ihåg Thorn HyrTV? Det hade jag i många år...

Allmogen hyr redan apps, du har själv betalat för MobileMe, inte sant? Du betalar kanske för någon GPS-prenumeration? osv. osv.

Adobe lever på proffsen. Amatörer vill inte betala, skit samma vad det gäller för mjukvara, de piratkopierar, använder gratisalternativ, reklamfinansierade grejer etc, men de betalar inte.

Nu tror jag inte Adobes motiv ENBART är finansiella. Det de själva anger som skäl är att de för program som Muse avser att jobba i rapid release cycles, dvs. inte de traditionella 1,5 åren, vilket de anger beror på den snabba utvecklingen inom HTML5 etc –.ett program som baserat på WebKit, och som tar ut HTML5 / JS är föråldrat efter 1,5 år

Nästan alla jag känner har Photoshop (stora Photoshop och licens). Nästan ingen är proffs.

MobileMe är en tjänst - inte en app.

Nej, jag tror inte att Adobes grejer blir hyrapps rent generellt. Inte så länge jag lever. Muse är ett slags undantag - kanske en test.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Allmogen hyr redan apps, du har själv betalat för MobileMe, inte sant? Du betalar kanske för någon GPS-prenumeration? osv. osv.

Adobe lever på proffsen. Amatörer vill inte betala, skit samma vad det gäller för mjukvara, de piratkopierar, använder gratisalternativ, reklamfinansierade grejer etc, men de betalar inte.

Nu tror jag inte Adobes motiv ENBART är finansiella. Det de själva anger som skäl är att de för program som Muse avser att jobba i rapid release cycles, dvs. inte de traditionella 1,5 åren, vilket de anger beror på den snabba utvecklingen inom HTML5 etc –.ett program som baserat på WebKit, och som tar ut HTML5 / JS är föråldrat efter 1,5 år

Ursprungligen av Zimmerman:

Nästan alla jag känner har Photoshop (stora Photoshop och licens). Nästan ingen är proffs.

MobileMe är en tjänst - inte en app.

Nej, jag tror inte att Adobes grejer blir hyrapps rent generellt. Inte så länge jag lever. Muse är ett slags undantag - kanske en test.

Jag ifrågasätter inte din kunskap om din vänkrets, men eftersom jag jobbat på Adobe så har jag sett siffrorna. Konsumentförsäljning är helt försumbar.

Jag tror inte heller att hyrapps kommer att dominera deras utbud, på lång tid, om någonsin, men faktum är att nästan alla deras produker nu finns som hyrprodukter, och det är för vissa ett väldigt rationellt sätt att jobbaför vissa –.t.ex. finns det många företag som är säsongsdrivna och/eller.

Skillnaden på App och tjänst är helt artificiell. Är Dropbox en app eller en tjänst? Svar: Både och.

Fast det är väl skillnad att hyra en specialpryl man behöver vid få, eller kanske endast ett, tillfälle och ett program för att uppdatera en webbplats. Jag har svårt att se den hemmafixare som i dag använder iWeb och skulle kunna tänka sig att betala 150 kr för att göra en ändring eller lägga till ett par bilder.
Men så ser jag inte heller Muse som alternativ för dem - det är nog snarare ett problem för (in-) designer som behöver göra websidor

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-18 22:38

För förstår inte riktigt målgruppen. Varför skulle indesign-personen börja snickra hemsidor? Jag vet inte hur det går till på byråer men det finns väl i dagens läge en väl inarbetad arbetsfördelning?

Ursprungligen av planB:

För förstår inte riktigt målgruppen. Varför skulle indesign-personen börja snickra hemsidor? Jag vet inte hur det går till på byråer men det finns väl i dagens läge en väl inarbetad arbetsfördelning?

För att tillvarata den grafiska kompetensen. I dag gör AD:s skisser i Photoshop eller på papper, men båda de alternativen har tydliga nackdelar och innebär en massa dubbelarbete. Muse är till för små, icke databasdrivna sajter, kampanjsater etc. och där är idealet att kunna mata ut väl fungerande sidor med minimal handknackning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-19 09:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För att tillvarata den grafiska kompetensen. I dag gör AD:s skisser i Photoshop eller på papper, men båda de alternativen har tydliga nackdelar och innebär en massa dubbelarbete. Muse är till för små, icke databasdrivna sajter, kampanjsater etc. och där är idealet att kunna mata ut väl fungerande sidor med minimal handknackning.

Du menar att AD skall börja skissa i Muse (och eventuella andra program som slår in på samma väg) och sedan tar någon mer kodknackande person över filen och fortsätter (i samma program)? Eller att de mer kodknackande personerna koncentrerar sig på komplexa uppdrag och lämnar (tekniskt) enklare sidor till AD att sätta ihop? Som sagt, jag jobbar inte inom branschen; jag bara undrar hur det här programmet påverkar yrkesrollerna.

  • Medlem
  • 2011-08-19 09:47
Ursprungligen av planB:

Du menar att AD skall börja skissa i Muse (och eventuella andra program som slår in på samma väg) och sedan tar någon mer kodknackande person över filen och fortsätter (i samma program)? Eller att de mer kodknackande personerna koncentrerar sig på komplexa uppdrag och lämnar (tekniskt) enklare sidor till AD att sätta ihop? Som sagt, jag jobbar inte inom branschen; jag bara undrar hur det här programmet påverkar yrkesrollerna.

Så jobbar vi, fast AD (som hos oss kallas formchef) skissar i InDesign eller Photoshop och lämnar till webbutvecklarna att bygga för webb.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-19 09:51
Ursprungligen av Baron:

Så jobbar vi, fast AD (som hos oss kallas formchef) skissar i InDesign eller Photoshop och lämnar till webbutvecklarna att bygga för webb.

Ja, och skulle Muse-konceptet hjälpa er?

  • Medlem
  • 2011-08-19 10:59
Ursprungligen av planB:

Ja, och skulle Muse-konceptet hjälpa er?

Kanske det...:
https://mobile.twitter.com/#!/BenjaminPeetre/status/103930371791536129

Klart man inte "behöver" Muse - men å andra sidan behöver man nästan inga program alls. Det finns en uppsjö av lösningar för varje moment man vill göra i en dator - man skulle kunna radera 90% av alla apps på planeten och allt skulle rulla på som förr :-D. Muse - och nästan alla apps på planeten - behövs inte utan erbjuder att alternativ till andra som är lika "bra" eller "dåliga". Om Adobe får tillräckligt många att välja Muse - trots att dom inte behöver det - så är affären lönsam. Detta är fundamentet i kapitalismen och konsumismen. Ett överflöd som beror på att det räcker med en mindre del av en marknad för att bli rik.

Bevaka tråden