Värt att köpa en Mac Pro och LED-skärm i dag?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det värt att köpa en Mac Pro (grundutförande) och en LED-skärm i dag?
Får rabatt och skulle "bara" betala 27000:-.

Det går ju att uppgradera CPU och GPU i framtiden om man vill det.
Thunderbolt-skärm var väl i princip bara kontakt med stöd för mer anslutningar och HD-kamera som jag inte skulle använda ändå.

Att grafikkortstillverkare skulle haka på Thunderbolt de närmsta åren känns väl sådär troligt också för den delen.

Det här är ett bra ställe att kolla inför en nyanskaffning. Som synes avråder de från att köpa MP just nu...

Ursprungligen av elgenper:

Det här är ett bra ställe att kolla inför en nyanskaffning. Som synes avråder de från att köpa MP just nu...

Jo den sidan har jag koll på, det var lite därför jag ställde frågan till er. Hur mycket bättre kan PRO'n bli i grundutförande?
Gissar på aningen snabbare CPU, 1333Mhz minnen som standard, det bättre grafikkortet som standard. Plus Thunderbolt då.
Kanske inget revolutionerande?

• Medlem
  • International user
  • 2011-08-03 12:13

Jag tror inte skärmen är bakåtkompatibel med displayport. Du måste ha thunderbolt för att det skall fungera.
Går man in och konfigurerar en Mac Pro så kan man endast välja till den gamla skärmen "LED Cinema Display" medan går du in och konfigurerar exv. Macbook Pro så kan du välja till "Thunderbolt Display"

Om du ändå inte är intresserad av funktionerna i nya skärmen så ser jag inte något problem med att köpa med den gamla modellen.
Behöver du en Mac Pro nu så köp en.

Ursprungligen av PutteSWE:

Jag tror inte skärmen är bakåtkompatibel med displayport. Du måste ha thunderbolt för att det skall fungera.

Skärmen skall fungera åt båda hållen vad jag läst, men det kvittar eftersom jag inte bryr mig så mycket om de extra funktionerna.

Ursprungligen av kenta777:

Skärmen skall fungera åt båda hållen vad jag läst, men det kvittar eftersom jag inte bryr mig så mycket om de extra funktionerna.

På Apple store står det så här om Apple Thunderbolt Display:

Citat:

System Requirements

• Thunderbolt-enabled Mac computer, including MacBook Air, MacBook Pro, Mac mini, and iMac

• OS X v10.6.8 or later

Alltså bör den inte fungera med en vanlig Mini displayport, fast omvänt går det att ha en MDP-skärm i en Thunderbolt-port.

Ursprungligen av kenta777:

Skärmen skall fungera åt båda hållen vad jag läst...

Tveksamt om det stämmer.

Så här står det på Wikipedia (även om man kanske inte ska lita på allt som står där ):
"...Macs with Mini Displayports currently cannot communicate with the Thunderbolt display, however it's expected third party adapters and/or support via software/firmware will become available do to high demand for such connectivity..."

Det har ju även ryktats om förändrat utseende, inkl. möjlighet till rackmontering, för nästa MP. En fysiskt mindre MP vore ju inte dumt men samtidigt finns det risk att ytterligare kortplatser etc försvinner.

Jag skulle nog vänta om jag inte var i akut behov av en ny MP. Problemet är att man inte vet hur länge man får vänta. Flera rykten har angett augusti för nästa uppdatering, samtidigt har det rapporterats om förseningar av Intels nya Sandy Bridge Xeon-processorer, vilket kan göra att det dröjer upp till ett halvår innan vi ser nya MP.

Min MP 3,1 har fått nytt liv genom att installera två SSD (RAID0) och jag kan vänta länge till.

Sitter på en MBP i dag så klarar sig gör man väl men det är tråkigt att saker ska behöva ta tid att utföra i onödan.

1
Bevaka tråden