Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foxconn skaffar en miljon robotar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 19:04
Ursprungligen av ;:

Foxconn to replace workers with 1 mln robots

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-31 22:06

"The company currently employs 1.2 million people, with about 1 million of them based on the Chinese mainland."

1.2 millioner anställda... helt otroligt.

Ursprungligen av ;:

Det var Foxconn-komplexet som det rapporterades om för ett bra tag sedan i media. Många arbetare var deprimerade och såg sällan omvärlden. Några tog livet av sig varje år.
Undrar just hur många fler som går åt när de ersätts av robotar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-03 19:42

Har man en miljon anställda är det väl inte så konstigt att en del tar livet av sej. Frågan är väl om det berodde på vilken arbetsgivare de hade...
Det är ju en niondedel av hela Sveriges befolkning. Jag har inte kollat, men vi har ju en hel del självmord här också.

Det var EN fabrikts anställda som tog livet av sig. Om det var många, få eller exakt enligt landet Kina i övrigt - vet jag inte - jag vet inte heller varför dom tog livet av sig. Det var så pass många i alla fall - och på så kort tid - att landets hälsoministerium vidtog en utredning. Undrar varför? Tydligen var det något som inte stämde.

Ursprungligen av kenjon:

Har man en miljon anställda är det väl inte så konstigt att en del tar livet av sej. Frågan är väl om det berodde på vilken arbetsgivare de hade...
Det är ju en niondedel av hela Sveriges befolkning. Jag har inte kollat, men vi har ju en hel del självmord här också.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-03 20:01
Ursprungligen av kenjon:

Har man en miljon anställda är det väl inte så konstigt att en del tar livet av sej. Frågan är väl om det berodde på vilken arbetsgivare de hade...
Det är ju en niondedel av hela Sveriges befolkning. Jag har inte kollat, men vi har ju en hel del självmord här också.

Helt rätt.

Enligt Självmord - Wikipedia är självmordsfrekvensen i Kina jämförbar med västvärlden. Även om man tar den lägsta siffran på 11 självmord per 100 000 invånare så kan Foxconn ha 110 självmord per år bland de anställda utan att det blir nån statistisk avvikelse. Om det bara är "några" som tar livet av sig så tyder det ju snarare på att arbetarna är lyckligare än snittet.

1
Bevaka tråden