Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 2011 i7 har blivit segare än min 13" macbook pro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

har en iMac 27" med i7 3,4 ghz, 8gb ram, 2gb videominne etc etc. Den är inköpt i maj. Den har blivit jätte seg. Det går knappt att spela upp 720p film utan att det laggar massa. Detta blir ett problem för mig då jag jobbar med film och använder den för att redigera.

Min macbook pro 13" instegsmodellen som jag köpte i juni klarar av allt det här hur bra som helst. Vad kan vara fel på min imac?

Ursprungligen av Alexandros:

Hejsan,

har en iMac 27" med i7 3,4 ghz, 8gb ram, 2gb videominne etc etc. Den är inköpt i maj. Den har blivit jätte seg. Det går knappt att spela upp 720p film utan att det laggar massa. Detta blir ett problem för mig då jag jobbar med film och använder den för att redigera.

Min macbook pro 13" instegsmodellen som jag köpte i juni klarar av allt det här hur bra som helst. Vad kan vara fel på min imac?

Om du nyss har installerat Lion kan det vara spotlight som indexeras. Isåfall försvinner trögheten när spotlight är klar, vilket tar några timmar.

Nope, kör fortfarande snow leopard just pga. alla adobeprogram. Den har varit såhär några veckor nu.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-29 18:06

Kan det vara hårddisken som håller på att ge upp? Apple har gått ut med att Seagate 1TB ska bytas ut i modellerna från den tid ditt inköp är inom.

http://www.99.se/artiklar/2588-apple-aterkallar-imacs-med-1tb-seagate.html

Ursprungligen av Mija:

Kan det vara hårddisken som håller på att ge upp? Apple har gått ut med att Seagate 1TB ska bytas ut i modellerna från den tid ditt inköp är inom.

http://www.99.se/artiklar/2588-apple-aterkallar-imacs-med-1tb-seagate.html

Jag har kollat det via apples sida, jag har inte en seagate hårddisk. Finns det nåt program där man kan mäta prestanda eller nåt så kan jag mäta både på min imac och macbook och se om det är nån skillnad?

Testa att skapa en ny användare, starta om, logga in som den nya användaren och testa hur den beter sig då.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-29 21:25

Starta Activity Monitor och sortera på CPU% och se om något ligger och drar en massa kraft.

Har upplevt sirap i datorn ett par gånger. I samtliga fall berodde det på hårddisken. Senast var hårddisken bara 1 månad gammal.

1
Bevaka tråden