Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två macbook kopplar upp sig ibland på nätverket medans PC med Windows 7 alltid. Hur lösa?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har två macbook, en med OS X Leopard och en med snow leopard samt en PC med Windows 7. Alla är tänkt att gå genom min router TP-Link TL-MR3420 som använder sig utav ett 3G-modem för uppkopplingen. Min PC med Windows 7 kopplar upp sig utan problem medans båda macbook hittar nätverket men när jag skrivit in lösenordet kommer det till slut "Anslutningen nådde en maxtidsgräns", men om man försöker några gånger, stänger av och sätter på AirPort några gånger så går det tillslut. Vill dock att de ska koppla upp direkt som min PC. Hur löser jag det?

Har uppdaterat till senaste firmware i router
Avståndet är lika långt mellan macbook och PC till router
Prövat starta om routern flera gånger
Kryptering: WPA2 - Personal (AES)
Lösenord: Inga å, ä ,ö samt bokstäver och siffror

  • Medlem
  • 2011-07-27 21:01

Prova att byta kanal och se om det hjälper. Antar att du har DHCP inkopplat, hur många anslutningar kan du ha som max?

Ursprungligen av Dalle:

Prova att byta kanal och se om det hjälper. Antar att du har DHCP inkopplat, hur många anslutningar kan du ha som max?

Använde iStumbler 99 och såg att nätverken runtom ligger på kanal 5, 7 och 11. Så jag satte mig på kanal 1. Min PC kopplar upp sig snabbare men problemet på mac kvarstår.

Vet inte om jag använder DHCP. Under Systeminställningar --> Nätverk --> Airport --> Avancerat --> TCP/IP står det "konfigurera IPv4 med DHCP, om det är det du menar.

Tror jag kan ha 5 anslutningar som max, har provat med endast två datorer samtidigt (PC och en mac) men problemet är det samma. Två anslutningar bör den klara iaf.

Har även en Android-telefon som jag kan koppla upp mot routern, och den fungerar också. Min Android-telefon kan fungera som Wifi-hotspot, dvs jag kan surfa på datorn men använda mobilens nätverk. Alla datorerna, inkl mina två mac kopplar upp sig mot den utan problem.

Har mac några problem med viss kryptering? Tänker om det fungerat bättre fall man använder någon annan kryptering? Min telefon när den fungerar som hotspot använder sig utav WPA(TKIP).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-28 14:55

Vid sådana här problem, prova alltid med avslagen kryptering.

Ursprungligen av kenjon:

Vid sådana här problem, prova alltid med avslagen kryptering.

Provade det nu. Nu verkar båda mac koppla upp sig mot routern snabbt, och jag har full täckning i Airport (dvs till min router) och "Anslutningen nådde en maxtidsgräns" kommer inte längre upp. Dock är det så att när jag ska börja surfa visas inte alltid webbsidorna. Ibland går det att ladda en sida och ibland inte. Om inte en sida laddas väntar man en stund, laddar om och så går den. Ostabil uppkoppling med andra ord.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-30 20:22

Inga andra (grannars) nätverk på närliggande kanaler? Det bör vara minst 4 kanaler emellan på 2,4 GHz-bandet.

1
Bevaka tråden