Ljudlös mus?????

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-01 18:06

Hej hopp, är det någon här som har koll på ifall det finns en ljudlös USB mus? Alltså en mus som inte har klicket i sig. Låter konstigt kanske men jag använder datorn i ljudstudio där jag ibland får in musklicket i mina mikrofoner, så om någon har sett (hört) någon liknande hör av er!

Ni får gärna tipsa om ett ljudlöst tangentbord också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ab
Hej hopp, är det någon här som har koll på ifall det finns en ljudlös USB mus? Alltså en mus som inte har klicket i sig. Låter konstigt kanske men jag använder datorn i ljudstudio där jag ibland får in musklicket i mina mikrofoner, så om någon har sett (hört) någon liknande hör av er!

Finns nog inte.
Men du skulle kunna testa med ett Wacom digitaliseringsbord eller liknande.
De är ljudlösa.
Med lite träning blir du lika flink med ett sånt som med en mus.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 21:11

OT:

På min skola finns tangentbort som det står "Dell QuietKey" på. När man skriver på så hörs det högt i hela rummet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 21:13

Men det måste finnas tysta tangentbord. Två gånger har jag tittat på en offentlig rättegång och i en rättegång sitter alltid en person och skriver ner allt som händer. Det hörs inte ett ljud när de skriver, så de måste ha något slags tyst tgb. Några musklick hör man inte heller.

• Medlem
  • 2003-09-01 22:16

Nej precis, det finns helt säkert, ett alternativ kanske är att öppna en standard mus och se vad som gör klicket och ta bort det, typ säkert någon slags lamell eller likande som låter klick när man trycker ner.

jaja tack iaf.

• Oregistrerad
  • 2003-09-01 22:20

apple kanske släpper ett trådlöst tangentbord med touchknappar modell ipod

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-01 22:30

Har också sökt efter ljudlös mus till min bror som har studio. Inte hittat någon tyvärr.

Tangentbord finns det nog dock. Det finns ett "gummi"-tangentbord som skall passa till Mac. Det kan man rulla ihop och finns för USB. Vet inte om du gillar den typen men det borde inte ge ifrån sig något ljud. Har dock inte testat...

En variant är ju en PowerBook med styrplatta (som är standarrd):D I det närmaste ljudlöst t-bord också.

Gummi-tangentbord:
http://www.inpace.com/flexi3.html
Bör kunna vara helt tyst.

Någon slags styrplatta borde nog bli tyst och bra. Använder man själva plattan istället för en knapp att klicka med så blir det inte mycket ljud. Det kanske går att slakta en Powerbook och göra en extern styrplatta. Undrar bara hur man kopplar in den på en vanlig burk. Kan va något att bita i

Det finns ju färdiga plattor om man vill ta den enkla vägen:

http://www.safecomputing.com/cirque_easycat_trackpad.html

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-01 23:59

Cirque Trackpad hittar du hos närmsta datorhandlare. Bara säg åt dem att den finns hos distributören Deltaco så fixar de fram en.

• Medlem
  • 2003-09-03 16:59

eek!
Det är ju en mus jag söker, inte trackpad, vilket som sagt finns redan, problemet med en trackpad är att klicket finns kvar såvida man inte ställer in dubbelklicket diekt på pad'en.

MEN i det program jag använder (SuperCollider) så behöver jag mjligheten att klicka och röra mig snabbt fram och tillbaka, vilket fungerar bra mewd en mus, men KLICKET finns ju fortsatt där.

Överväger att köpa en mus och dissikera..javascript:smilie(':mad:')

Citat:

Skrevs ursprungligen av ab
eek!
Överväger att köpa en mus och dissikera..javascript:smilie(':mad:')

Tyvärr kommer du nog att hitta microswitchar under musskalet. Som klickar. Det går säkert att ta bort dem, men då har du ju en ljudlös mus utan knappar, så...

...jag läste en artikel för ett tag sedan som beskrev den intensiva forskning och utveckling som sker med "konsumentljud" d.v.s ljud som är framtaget förmedla känslor och resultat.

Där nämndes bl.a. musens "klick" som enligt utvecklarna skall -på ett icke irriterat sätt- förmedla att du lyckats klicka. Det känns säkert konstigt att klicka utan ljud... har man verkligen klickat?. Så en helt tyst mus blir nog svårt att få tag i. Men jag förstår ditt problem och önskar dig lycka till!

Förövrigt nämndes hur många miljoner som Mercedes lagt ned för att få fram ett tryggt och säkert ljus som ger en gedigen och lyxig känsla när man slår igen deras dörrar...

• Medlem
  • 2003-09-03 18:29

Förövrigt nämndes hur många miljoner som Mercedes lagt ned för att få fram ett tryggt och säkert ljus som ger en gedigen och lyxig känsla när man slår igen deras dörrar...

du menar LJUD..';)

Precis... -Sorry.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Men det måste finnas tysta tangentbord. Två gånger har jag tittat på en offentlig rättegång och i en rättegång sitter alltid en person och skriver ner allt som händer. Det hörs inte ett ljud när de skriver, så de måste ha något slags tyst tgb. Några musklick hör man inte heller.

Är det stenografen du syftar på?

• Oregistrerad
  • 2003-09-04 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Finns nog inte.
Men du skulle kunna testa med ett Wacom digitaliseringsbord eller liknande.
De är ljudlösa.
Med lite träning blir du lika flink med ett sånt som med en mus.

Har själv inhandlat en Graphire.2 med penna från WACOM som är helt ljudlös. Kan rekommenderas. Kostar dock en slant...!

det finns ju såna här prylar. du får väl dångla in en sån i studion.

kanske intressant miljö att skapa nya ljud i?

1
Bevaka tråden