Börjar Cube bli samlarobjekt eller ska man vänta med att sälja?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå. Jag har en Mycket väl fungerande Cube Power Mac med skärm och allt som jag funderar på att antingen behålla som samlarobjekt eller sälja. Vet någon vad den är värd?

Den har uppdaterats med modern hårddisk (120 GB) och maxat RAM-minne och sånt. Tiger är installerad, men i övrigt i perfekt original-skick. Skärmen är otroligt bra. Allt funkar.

Ska man spara på sånt här eller sälja bort det?

[Det är ju det att jag lite kär i den här datorn eftersom så oerhört snygg och före sin tid]

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-07-26 15:44

Jag har en exakt likadan, med 1,5GB RAM, GeForce-grafiken, Leopard 10.5.8 (funkar bra) och SSD-disk på 32GB.
Jag har tidigare sålt en liknande för 5500, men det var nog 3 år sen, frågan är om priserna gått upp eller ner (den hade iofs inte SSD).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-26 15:59

Jag gillar verkligen Cuben, det är en av dem snyggaste Macar som gjorts. Däremot skärmen känns inte så intressant, den är inte lika unik på det sättet som Cuben är. Har du något hemma där du kan ha den för användning, typ koppla den till en ljudanläggning eller liknande och spela musiken från den?

Samtidigt så är det ingen idé att ha något som bara blir stående och tar plats och samlar damm.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-26 21:49

Jag som har tre stycken liggande i garaget....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-27 01:03
Ursprungligen av kenjon:

Jag som har tre stycken liggande i garaget....

Det var inte dåligt du verkar ha mycket prylar där, du kan nästan öppna en bättre begagnad macbutik i ditt garage

Vad kostar en cube om dom är till salu vill säga ?

Får väl ta en sväng om Karlskoga nästa gång jag passerar Värmland

Tråden flyttad. Jag ser inte varför detta skulle ligga i Loungen. Detta är ju ett Mac-relaterat ämne, och passar väl bra i "Köpa & äga"-forumet.

/Mod

Jag kollade lite på eBay och de verkar ligga på c:a 800 dollar eller 5000 kr.

Man kanske skulle sälja? Det finns nog en del Cube-entusiaster. Det är otroligt vackra skapelser.

Är det bäst att sälja sånt här gammalt mac-special på Blocket eller här på 99?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag kollade lite på eBay och de verkar ligga på c:a 800 dollar eller 5000 kr.

Man kanske skulle sälja? Det finns nog en del Cube-entusiaster. Det är otroligt vackra skapelser.

Är det bäst att sälja sånt här gammalt mac-special på Blocket eller här på 99?

När jag sökte såg jag ingen i den prisklassen som någon faktiskt hade lagt ett bud på. Det kan alltid hända att man får tag på någon som är villig att lägga ut en massa pengar på något som en Cube, men det hör nog till extrema undantagsfall. Det ska vara något väldigt speciellt för att det ska bli värdefullt, exempelvis en bortglömd Apple IIc som stått oöppnat i kartong i 20 år. Det finns ingen tillräckligt stor marknad för att man ska kunna hålla upp priserna. Det är inte som med välskötta veteranbilar, i grund och botten är det bara gammal IT och oftast inte värt mer än en symbolisk summa.

Jag kommer nog testa på Tradera i varje fall. Kanske någon som vill ha en Cube. Men först måste jag ta lite snygga bilder av den.

Oanvänd i originalkartong är den nog värd en del - om ytterligare 10-15 år. Idag är det ingen som vill betala mer än någon tusing skulle jag tro. Mitt exemplar (som jag köpte år 2001 för 36.000 kr) har tyvärr fått sig en del törnar och kartongerna försvann när jag hade den utlånad under några år :/

Att spara originalkartonger går liksom inte hem hos min fru, vilket är lite synd. Men om man skulle spara kartonger till alla prylar man köpt så skulle man nog komma med i TV's "Extrema samlare" så det är kanske lika bra?

1
Bevaka tråden