Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gömda nya funktioner i Lion!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena grabs, som vanligt så stoltserar apple med de viktigaste nyheterna medan PR-trumpeten fortfarande går i högvarv. Men av 250 nya funktioner så är det många som får utrymme att omnämnas. Massa "iPhoneifieringar" som ibland saknar motiv känner jag, men det är en annan tråd det!

Förutom massa buggar så har upptäckt följande nya grejer:

- Man kan numera dra i filerna från spotlight, ut till skrivbordet osv. (Bug: Har man en gömmande docka så poppar den inte upp om man försöker dra från spotlight dit).

- Trycker du in en bokstav och håller inne den så sker det inte någon upprepning, utan man måste trycka ner den "manuellt" fler gånger. Dock så funkar det för Baksteg (Radera) och Mellanslag.

- När man drar och håller en fil över en mapp kan man numera rycka på space för att snabbare öppna den, istället för att vänta. (Gammal funktion)

Har ni andra hittat något mer? Dela med er !

Senast redigerat 2011-07-24 14:06
  • Medlem
  • 2011-07-24 13:45
Ursprungligen av jockeleu:

-När man drar och håller en fil över en mapp kan man numera rycka på space för att snabbare öppna den, istället för att vänta. (Tror inte detta fanns i Snow?)

Det finns minst sedan 10.4, tror jag.

Ursprungligen av Baron:

Det finns minst sedan 10.4, tror jag.

OK! Då strök jag den, fler upptäckter då?

inte för att jag uppdaterat till Lion än men jag tycker ju att denna tråds ämne lika väl skulle kunna passa i en befintlig tråd...

Äh , då försvinner dessa funktioner bland alla "Fan vad jag stör mig på Mission Control" inlägg...

Har inte uppgraderat än, inväntar .2 men vad jag kan säga att det nog finns lika många sådana här listor som det finns listor över fel o buggar o här har vi en: Top 10 Secret Features in Mac OS X Lion

Liksom det finns en miljon trådar på andra forum som diskuterar Lion... Skrev ju dessa sakerna här för jag inte sett att någon annan sajt nämnt just de här, samt att jag hellre diskuterar dem med mina 99macare än "lesser alternatives"

Ursprungligen av Baron:
Ursprungligen av jockeleu:

-När man drar och håller en fil över en mapp kan man numera rycka på space för att snabbare öppna den, istället för att vänta. (Tror inte detta fanns i Snow?)

Det finns minst sedan 10.4, tror jag.

Trot eller ej men fjädrande mappar fanns redan i Mac OS 9.

  • Medlem
  • 2011-07-25 02:32

Jag vet inte om det är en ny funktion men jag gillar att man genom att dra tre fingrar vertikalt på skrivbordet kan få upp Dashboard samt fler skrivbord som man lagt upp i Mission Control.

Senast redigerat 2011-08-09 21:22

Om man har trackpad sa är tva funktioner som inte basuneras ut:

1. Dubbelklick med tva fingrar i Safari för att zooma in pa innehall, a la iPhone och iPad
2. Dubbelklick med tre fingrar pa ett ord för att aktivera ordlista/synonymer.

Jag avnänder bada funktionerna mycket.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Om man har trackpad sa är tva funktioner som inte basuneras ut:

1. Dubbelklick med tva fingrar i Safari för att zooma in pa innehall, a la iPhone och iPad
2. Dubbelklick med tre fingrar pa ett ord för att aktivera ordlista/synonymer.

Jag avnänder bada funktionerna mycket.

eum, jo jag tror det fanns med i Apples keynotevideo för jag har svagt minne av att jag tyckte zoomningen verkade väldigt mkt bättre än den nuvarande i SL (ctrl+musrullning)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...zoomningen verkade väldigt mkt bättre än den nuvarande i SL (ctrl+musrullning)

Ja, framförallt att det blir en smart zoomning baserat på det innehåll man klickar på, så att storleken blir rätt direkt.

Parkera muspekaren över en app i Dock och gå in i Mission control, så händer nåt spännande.

(Ett program som du tidigare har öppnat filer i.)

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Parkera muspekaren över en app i Dock och gå in i Mission control, så händer nåt spännande.

(Ett program som du tidigare har öppnat filer i.)

Ser ingen skillnad på om jag har muspekaren över en app eller att inte. Jag står inne i Safari, jag hänger pekaren över Mail, och trycker F9. Ser bara vanliga Mission Control.

Pröva med Text edit eller ett annat program som du öppnar filer i.

Det här är väl ingen gömd funktionen direkt men jag såg nu att senaste filer visas på ett snyggt sätt när man visar Programfönster med F10. Senaste filerna visas även i högerklick på program i Dockan. Snyggt och praktiskt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det här är väl ingen gömd funktionen direkt men jag såg nu att senaste filer visas på ett snyggt sätt när man visar Programfönster med F10. Senaste filerna visas även i högerklick på program i Dockan. Snyggt och praktiskt.

Exakt samma effekt som att hålla musen över ikonen i Dock och gå in i Mission control.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Exakt samma effekt som att hålla musen över ikonen i Dock och gå in i Mission control.

Nej inte här. Det där är effekten jag får med Programfönster. Hänga över ikonen har ingen påverkan alls på F9 eller F10.

1. Jag ser samma Mission Control oavsett om jag hänger över dock eller inte

2. I Programfönstret ser jag tidigare filer oavsett om jag hänger över dock eller inte. Det räcker att stå inne i det programmet och trycka F10.

Var läste du om det här? Har du någon länk som visar det här med bilder eller video?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nej inte här. Det där är effekten jag får med Programfönster. Hänga över ikonen har ingen påverkan alls på F9 eller F10.

Då är det två sätt att göra samma sak på. Testate det du skrev nu och det gör samma sak. Ett gäng miniatyrer av tidigare filer längs med botten. Jag fick det genom att hålla muspekaren över och dubbelpeta med två fingrar på Magic mouse, utan att ens vara inne i appen (!).

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Då är det två sätt att göra samma sak på. Testate det du skrev nu och det gör samma sak. Ett gäng miniatyrer av tidigare filer längs med botten. Jag fick det genom att hålla muspekaren över och dubbelpeta med två fingrar på Magic mouse, utan att ens vara inne i appen (!).

Det hade ju varit liiiite lättare att upprepa om du sa att du dubbelpetade med två fingrar

Kanongrej hursomhelst!

Ska jag hänga över Textredigeraren eller stå inne i densamma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-26 00:46

I Textredigeraren upptäckte jag en ny sak. Om man håller markören uppe i kanten av fönstret där filnamnet står så kommer en pil fram och man kan då välja direkt:

  • Lås

  • Duplicera

  • Återgå till senast sparad

  • Bläddra bland alla versioner

Det är väl nytt i Lion?

Ursprungligen av stile:

Det är väl nytt i Lion?

Japp! Det är typ den häftigaste featuren.

Jag noterade att om man har kolumnvy i Finder, och markerar en fil så utnyttjas alla tomma kolumner till höger för att visa filinformation + ikon eller innehåll, istället för bara en kolumn som jag tror det var i SL.

En annan grej med Quick Look: för vissa videofiler som har avsnitt i sig så visas en avsnittslista till vänster i Quick Look-fönstret. Lite buggigt, för bara det första avsnittet får en bild, resten får en "spinner", och det tar rätt lång tid innan QL börjar hitta till varje avsnitt, men ändå användbart.

Och en till grej med QL: inbakade textningar av filmer (inte inbrända alltså) visas.

(EDIT: hade begreppsförvirrat lite...)

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag noterade att om man har kolumnvy i Finder, och markerar en fil så utnyttjas alla tomma kolumner till höger för att visa filinformation + ikon eller innehåll, istället för bara en kolumn som jag tror det var i SL.

Kan du förklara det här lite tydligare eller visa med en bild? Jag bläddrar i kolumnvyn för det mesta men ser ingen skillnad. Informationen visas i nästa lediga kolumn.

I Finders visningsalternativ (Kommando-J) finns en ny grej "Bläddra i kolumnvy". Kan det ha något samband med det du beskriver?

Så här, många kolumner i fönstret:

Sen klickar jag på ett dokument och det sväller över alla kolumnerna till höger om dokumentet.

Ah just det... man måste dra upp fönstrets totala storlek för att se det där.
Om man har ett långsmalt fönster ser man ingen direkt skillnad.

"Gå"-menyn

Ser mkt olika ut beroende på om man håller nere Shift eller ALT samtidigt.

Med "Alt" kommer valet "Bibliotek" fram...
Med Shift kan man välja startskiva

Det här är ingen gömd funktion men någon kanske har missat den.

En gång i tiden fanns det något som hette Mac OS 9. Det här var på det så kallade 1900-talet...
På den tiden kunde man använda tillägg som kraschade systemet och krävde omstart 5 ggr per dag. Men vssa tillägg var så bra så man använde dom ändå. Ett av dessa tillägg var Gather Items...

Att samla ihop ett gäng markerade filer i en ny mapp på flykten alltså.

Jag har saknat detta i OS X men nu finns det inbyggt. Jag tror det funnits som tillägg även i OS X men då inbyggt i ett större program med "tweaks" för Finder så jag har avstått.

Markera några filer och högerklicka eller gå till Arkiv-menyn och välj "Ny mapp med markering".
Kortkommando är Ctrl + Kommando + N.

När man utfört kommandot så är den nya mappen "öppen" för namnbyte så det är bara att skriva direkt utan något mer klick.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-28 13:28
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det här är ingen gömd funktion men någon kanske har missat den.

En gång i tiden fanns det något som hette Mac OS 9. Det här var på det så kallade 1900-talet...
På den tiden kunde man använda tillägg som kraschade systemet och krävde omstart 5 ggr per dag. Men vssa tillägg var så bra så man använde dom ändå. Ett av dessa tillägg var Gather Items...

Att samla ihop ett gäng markerade filer i en ny mapp på flykten alltså.

Jag har saknat detta i OS X men nu finns det inbyggt. Jag tror det funnits som tillägg även i OS X men då inbyggt i ett större program med "tweaks" för Finder så jag har avstått.

Markera några filer och högerklicka eller gå till Arkiv-menyn och välj "Ny mapp med markering".
Kortkommando är Ctrl + Kommando + N.

När man utfört kommandot så är den nya mappen "öppen" för namnbyte så det är bara att skriva direkt utan något mer klick.

Det låter ju alldeles fantastiskt, jag har inte provat ännu.
Men betyder det att t ex ett inDesigndokument, eller ett QXP-dito samlar ihop sig i samma mapp med bilder och annat som hör till?

Bevaka tråden