Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Ansluta mobilt bredband utan att använda operatörens mjukvara

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyligen besvarade jag en tråd gällande mobilt bredband där mjukvaran för användaren inte vill fungera. Vad detta berodde på kan man säkert diskutera mer, men utgångspunkten från min sida var att det i skrivande stund är operatörens mjukvara som inte gjorts kompatibel med Lion. Detta löstes med att förklara hur man gör för att kringgå behovet av mjukvaran för att koppla upp. I efterhand så kom jag dock på att det kanske är en klar fördel att skriva en guide för alla så att fler kan dra nytta av det vid liknande problem. Skillnaden mellan en guide och ett trådsvar är att man i guiden kan se till att ta in bildmaterial och allt, samt lägga i en helt ny tråd.

Här kommer resultatet:

  1. Öppna System Preferences och gå in under network

  2. Nu vill du välja din mobila bredbandsanslutning till vänster. I mitt fall har jag valt Stay Connected (min mjukvara heter likadant) eftersom jag har Telenor som leverantör. Därefter vill du fylla i ett telefonnummer (som normalt är *99#) och kryssa i "Show modem status in menu bar" för att få en bra överblick och enklare sätt att ansluta när vi är klara.

  3. Detta alternativ är valfritt! Efter steg två kan du gå in på Advanced och så går du till tabben för PPP. Av bekvämlighetsskäl har jag gjort några ändringar (jämför med hur det ser ut för dig) för att slippa att anslutningen kopplas ifrån om jag t.ex. växlar användare eller låter anslutningen stå och vila i ett par timmar medan när jag inte är vid datorn.

  4. Nu återstår bara att klicka på OK och sedan på Apply för att dina inställningar ska sparas och du kan använda ditt mobila bredband utan att behöva gå via operatörens mjukvara. Du klickar bara på den lilla ikonen med en telefonlur uppe i status raden och tar "Connect [namn på anslutningen]" så är du igång!

Eventuella frågor kring denna guide kan tas upp i denna tråd. Lika så om något väsentligt har missat eller någon har tips om inställningar så tas det tacksamt emot här. Det händer lätt att man blir ganska "fartblind" när man skriver en guide om något som man personligen kan fullt ut och tycker är en självklarhet vid användning av t.ex. mobilt bredband.

Hoppas detta bidrar till något gott på sikt!

Fin guide! Ett tips, Telenor har släppt en beta som ska fungera på Lion. Har du testat den?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Fin guide! Ett tips, Telenor har släppt en beta som ska fungera på Lion. Har du testat den?

Jag har aldrig behövt deras mjukvara.

Ok, läste inte rubriken nog bra. Trodde du använde mjukvaran men att den inte fungerade för dig

BRA jobbat...!

Troligen fungerar många av dessa program inte då de ofta laddar in drivrutiner, eftersom kärnan numera kör i 64-bit fungerar inte gamla drivrutiner. Startar man den däremot i 32-bit (gäller bara kärnan, program kör fortfarande i 64-bit som vanligt) så kan det fungera med 10.6-drivrutiner under Lion, håll bara in 3 och 2 när maskinen startar. Det gäller i alla fall för Orange-modemet som jag sitter med just nu.

Ursprungligen av Marcus K:

Troligen fungerar många av dessa program inte då de ofta laddar in drivrutiner, eftersom kärnan numera kör i 64-bit fungerar inte gamla drivrutiner. Startar man den däremot i 32-bit (gäller bara kärnan, program kör fortfarande i 64-bit som vanligt) så kan det fungera med 10.6-drivrutiner under Lion, håll bara in 3 och 2 när maskinen startar. Det gäller i alla fall för Orange-modemet som jag sitter med just nu.

Har man inte fungerande drivrutiner för själva stickan som sätts i USB-porten så är även min guide ganska verkningslös. Den är egentligen bara hjälpsam om inte själva programmet som hanterar anslutningen fungerar - eller om man helt enkelt inte vill använda operatörernas dåliga program och köra direkt genom Mac OS X egna stöd. Det är i alla fall som jag har förstått det och det är utifrån de förutsättningarna som jag har skrivit guiden.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Har man inte fungerande drivrutiner för själva stickan som sätts i USB-porten så är även min guide ganska verkningslös. Den är egentligen bara hjälpsam om inte själva programmet som hanterar anslutningen fungerar - eller om man helt enkelt inte vill använda operatörernas dåliga program och köra direkt genom Mac OS X egna stöd. Det är i alla fall som jag har förstått det och det är utifrån de förutsättningarna som jag har skrivit guiden.

Det är mycket möjligt att operatörens program förutsätter att den måste ladda just sin egen drivrutin även om det egentligen inte alltid behövs.

Software made by humans (tm)

  • Medlem
  • 2012-05-20 21:36

Mitt Telia-modem, Huawei E1750 funkar inte. Varken med den medföljande programvaran eller denna guide. Jag kör med OS X 10.7.4.
Däremot funkar det alldeles utmärkt med mitt andra 3-modem. Är det någon som har några idéer? Fick ett sprillans nytt sim-kort idag från Felia, kan det vara så att det inte är aktiverat? Tacksam för svar.

Ursprungligen av Dalle:

Mitt Telia-modem, Huawei E1750 funkar inte. Varken med den medföljande programvaran eller denna guide. Jag kör med OS X 10.7.4.
Däremot funkar det alldeles utmärkt med mitt andra 3-modem. Är det någon som har några idéer? Fick ett sprillans nytt sim-kort idag från Felia, kan det vara så att det inte är aktiverat? Tacksam för svar.

Har du installerat om? Finns det en uppdatering att installera för klienten/modemet? Fungerar ditt modem på annan dator? Att kolla med Telia kan vara en bra idé för att höra om SIM/Abonnemang är aktivt.

  • Medlem
  • 2012-05-21 06:17

Menar du firmware på modemet eller deras programvara för att ansluta till nätet?
Gäller det modemfirmware så måste den tydligen uppdateras i butik. Närmaste Felia-butik ligger sådär 5-6 mil bort. Sedan har jag letat på deras hemsida efter uppdateringar, men där finns ju så klart inget.
En annan rolig grej Felia kör med: Är du Microsoftanvändare? Välkommen... Här finns felsökningsguider, installationshandledning support mm mm...
Kör du Mac? Tråkigt för dig! Det har vi TYVÄRR inte support för... Ring Apple! (Men det är ju alltid trevligt att du fyller våra plånböcker med våra undermåliga produkter)

Ursprungligen av Dalle:

Menar du firmware på modemet eller deras programvara för att ansluta till nätet?
Gäller det modemfirmware så måste den tydligen uppdateras i butik. Närmaste Felia-butik ligger sådär 5-6 mil bort. Sedan har jag letat på deras hemsida efter uppdateringar, men där finns ju så klart inget.
En annan rolig grej Felia kör med: Är du Microsoftanvändare? Välkommen... Här finns felsökningsguider, installationshandledning support mm mm...
Kör du Mac? Tråkigt för dig! Det har vi TYVÄRR inte support för... Ring Apple! (Men det är ju alltid trevligt att du fyller våra plånböcker med våra undermåliga produkter)

Nae, det där köper jag inte.

Det är deras tjänst som inte fungerar och deras mjukvara som de har uttalat (?) ska fungera på OSX.

Stå på dig om de inte vill hjälpa dig.

  • Medlem
  • 2012-05-21 19:06

Enligt Telia är det "något fel på utrustningen"! Nähääää?! Ere sant?!
De tycker jag ska resa 10-12 mil för att kika om de "kanske" kan lösa problemet.

Ursprungligen av Dalle:

Enligt Telia är det "något fel på utrustningen"! Nähääää?! Ere sant?!
De tycker jag ska resa 10-12 mil för att kika om de "kanske" kan lösa problemet.

Ordet "utrustning" tycker jag inte omfattar deras mjukvara.

  • Medlem
  • 2012-05-22 19:56

Nu har jag kommit så långt att den har mottagning samt kan ansluta till nätet. Dock kopplar den ner efter 5 sekunder. Gäller med både Telias programvara samt den "inbyggda" i OS X.
"Kunde en ansluta till PPP-servern. Försök igen", är felmeddelandet jag får. Supporten hade ingen aning vad som är fel.

Ursprungligen av Dalle:

Nu har jag kommit så långt att den har mottagning samt kan ansluta till nätet. Dock kopplar den ner efter 5 sekunder. Gäller med både Telias programvara samt den "inbyggda" i OS X.
"Kunde en ansluta till PPP-servern. Försök igen", är felmeddelandet jag får. Supporten hade ingen aning vad som är fel.

Fungerar ditt modem på annan dator?

Anyhow, Telia är skyldiga att hjälpa dig då de erhåller dig tjänsten.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-22 20:54

Detta verkar fungera för diverse Huawei-modem, inklusive E1750 som det verkar:
Sam Moffatt @ Pasamio.com » Getting your Huawei modem working with Mac OS X Lion

  • Medlem
  • 2012-05-22 21:14

Har tyvärr inte kunnat kolla med annan dator. Telia har lagt ett ärende hos sina tekniker som skall återkomma med info.

@mattiL: Tackar, ska kika på det i morgon.

1
Bevaka tråden